Nu kan du lÀsa podcasten Utforska vÄrden med dr Mikael

Nu kan du lÀsa podcasten Utforska vÄrden med dr Mikael

2022-04-20 | Podcast: Utforska vÄrden med dr Mikael

Vi vill utbilda mÀnniskor i hur det svenska vÄrdsystemet fungerar och vad du som patient har rÀtt till. VÀlkommen att lyssna!

utforska-varden-med-dr-mikael

1. Ny i stan

Vi vill utbilda mÀnniskor i hur det svenska vÄrdsystemet fungerar. Vad man som patient har rÀtt till. Podcasten hittar du dÀr podcaster finns. Nu gör vi Àven avsnitten tillgÀnliga som lÀsning.

Nu kan du ocksĂ„ LÄSA avsnittet hĂ€r nedan!

Avsnitt 1 av “Utforska vĂ„rden med dr Mikael”

00:00:16
Staffan: FrÄn vÄrden.se. Det hÀr Àr Staffan Gustavsson. VÀlkommen till Utforska vÄrden med doktor Mikael.

00:00:43
Staffan: Idag ska vi reda ut vad det Àr för skillnad mellan olika typer av vÄrd. Hur lÀnge Àr det rimligt att egentligen vÀnta pÄ att fÄ vÄrd? Och skulle man kunna gÄ direkt till specialist? Och varför finns det egentligen remisser? Vi har fÄtt en hel del frÄgor kopplade till Corona och Covid. Och vi ska ocksÄ reda ut begreppen hÀr om flocken, minoritet och hur faktiskt vaccinet fungerar. Doktor Mikael har Àven flyttat till Göteborg och sjÀlvklart har vi stÀllt frÄgan hur han tÀnker nu nÀr han mÄste hitta ny vÄrdcentral och ny tandlÀkare.

00:01:31
Staffan: För tio Är sedan gick jag runt och funderade pÄ hur svÄrt det var att veta vilken vÄrd jag har rÀtt till och hur sjukvÄrdssystemet fungerar, hur svÄrt det var att fÄ en överblick över vilka vÄrdgivare som finns och hur svÄrt det var att boka. DÀrför startades vÄrden.se. I dag Àr vi nog mest kÀnda för att vara Sveriges största samlingsplats inom legitimerad vÄrd och hÀlsa, dÀr över 500 tusen besök varje mÄnad matchas med över 18 000 vÄrdgivare.

00:02:01
Staffan: Det finns en person som Àr riktigt bra pÄ att förklara hur saker och ting funkar som kan fÄ det dÀr lite svÄra att bli greppat. VÀlkommen till micken dr Mikael!

00:02:16
Dr Mikael: Tack sÄ mycket!

00:02:16
Staffan: Det Àr jÀttekul att ha dig hÀr och tillsammans med oss pÄ vÄrden.se sÄ ska vi nu försöka göra det lite lÀttare för alla svenskar att hitta rÀtt vÄrd.

00:02:29
Dr Mikael: Det Àr nÄgot jag gÀrna jobbar för.

00:02:33
Staffan: Doktor Mikael Sandström Ă€r överlĂ€kare inom intensivvĂ„rd och anestesi och har jobbat som lĂ€kare bĂ„de i Sverige, VĂ€stindien, Kanada och USA. Han blev ju doktor Mikael med hela svenska folket nĂ€r han 2003 var med i Robinson och Ă€r ett troget inslag i TV4:s Nyhetsmorgon sedan en massa Ă„r tillbaka dĂ€r han hjĂ€lper oss svenskar att upplysa om olika Ă„kommor och sjukdomar. Och senast nu 2020, mitt under brinnande Corona pandemin, sĂ„ valde han att hoppa av Let’s Dance för att han kĂ€nde att han behövdes bĂ€ttre i vĂ„rden.

00:03:11
Staffan: SÄ dr Mikael, vÄrden Àr ju nÄgonting som berör oss alla.

00:03:17
Dr Mikael: Absolut, sÄ Àr det verkligen.

00:03:19
Staffan: Och det Àr vid en första anblick sÄ Àr det vÀldigt svÄrt att veta hur allt fungerar.

00:03:26
Dr Mikael: Det hÀr Àr problematiskt för mÄnga mÀnniskor. Inte nog med att man Àr sjuk. Man ska veta vart man ska ocksÄ och har stÀllt sin egen diagnos. SÄ blir det ibland pÄ stora stÀllen och i centralorten. Och sÄ Àr det lite annorlunda ute pÄ landsbygden, sÄ att det Àr inte alldeles enkelt.

00:03:40
Staffan: Och som jag har om jag förstÄtt saken rÀtt sÄ har man ju delat in vÄrden lite i olika fack. De har nÄgot som heter primÀrvÄrd och specialistvÄrd och sÄ vidare. Hur hÀnger det hÀr ihop?

00:03:53
Dr Mikael: Jo, det Ă€r sĂ„ hĂ€r det Ă€r för att fördela resurserna pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt som vi har den hĂ€r indelningen. Det hĂ€r gĂ„r ju tillbaka hur lĂ„ngt som helst. Det finns, det fanns landsting och det finns olika politiska lösningar och blockorganisationer. En uppsjö av alla organisationer har prövats och testas och det finns ett cykliskt inslag nĂ€stan i det hĂ€r. Att det Ă€r nĂ„nting som var bra för tio Ă„r sen kommer tillbaka, och det Ă€r ju ett problem för gemene man att förstĂ„ hur det fungerar. Det Ă€r sĂ„ hĂ€r att till och börja med sĂ„ Ă€r man ute efter rĂ€tt vĂ„rd pĂ„ rĂ€tt nivĂ„. Om jag har till exempel en liten ofarlig, sĂ€ger vi nu, prick pĂ„ armen sĂ„ behöver det inte en professor i dermatologi utreda den hĂ€r, utan dĂ„ blir det resursslöseri, utan dĂ„ tĂ€nker man sig att det hĂ€r kan mycket vĂ€l en distriktslĂ€kare göra och ta ansvar för. Men med detta sagt sĂ„ vill att man nĂ€r man sĂ€ger att nĂ„gonting inte Ă€r farligt, sĂ„ har man ju ocksĂ„ tagit ett ansvar för att det inte Ă€r det. SĂ„ det krĂ€vs en lika i mycket för att sĂ€ga att nĂ„got Ă€r farligt som det Ă€r ofarligt. Men vi har ett system i landet som bygger pĂ„ att man har en första kontakt och det sker via vĂ„rdcentraler. Är det akut, 112, blĂ„ljus kalla det vad man vill. DĂ„ kommer sĂ„dana som jag in i bilden. DĂ„ försvinner indelningen av rangordningen och det hĂ€r, utan dĂ„ fĂ„r den som mest behöver i ögonblicket fĂ„r vĂ„rd. Sen att i centrala Stockholm ser annorlunda ut Ă€n Lappland, och det har viss effekt pĂ„ bĂ„de akuta tillstĂ„nd förstĂ„s. Men man ska ha sĂ„ jĂ€mlik vĂ„rd som möjligt, det Ă€r principen. Hela systemet bygger pĂ„ avsikten att det ska vara lika vĂ„rd för alla och man ska fĂ„ den vĂ„rd man behöver, vare sig mer eller mindre.

00:05:47
Staffan: Om jag tittar tillbaka pÄ varför vi vÄrden.se finns. För mig sÄ handlar att starta ett företag mÄnga gÄnger om, att det drivs av att man har passion för nÄgonting eller en frustration. Och anledning till vÄrden.se kommer frÄn frustrationen. Precis som du sÀger att vÄrden ska vara jÀmlik för alla, men sÄ tycker jag kanske inte riktigt att den Àr det. För det finns ett informationsgap nÄgonstans. Det finns fantastiskt bra vÄrd i Sverige att tillgÄ om man vet vad man ska ta vÀgen, men, vilket innebÀr att det vi vill göra gör det lÀttare för alla personer att kunna ta del av samma information sÄ att man snabbare kommer till rÀtt stÀlle.

00:06:23
Dr Mikael: Jag delar din uppfattning fullstÀndigt. Systemet Àr bra, men det finns vÀldigt mycket att förbÀttra. Lika vÄrd för alla verk i betyder ju inte samma vÄrd eller lika mycket vÄrd för alla, utan man ska ha den vÄrd man behöver, inte mer och inte mindre. Det Àr ju ingen idé Àr liksom att att byta tvÄ punkterade dÀck om man bara har ett punkterat dÀck pÄ bilen.

00:06:47
Staffan: Och nu nÀmndev du primÀrvÄrden som gemene man skulle sÀga sin huslÀkare vÄrdcentral och sen sÄ finns det ju dÄ specialistvÄrd som du nÀmnde. Men om jag har förstÄtt saken rÀtt dÀr sÄ innebÀr det att i vissa fall sÄ kan det komma att trÀffa en specialist direkt i och med att vi har vÄrdval inom vissa omrÄden.

00:07:06
Dr Mikael: Ja, precis sÄ Àr det ju. Men dÀr finns det ingen jÀmn strategi riktigt över landet, utan dÀr vi gör regionerna pÄ olika sÀtt. Och ibland s lumpar det sig att det finns ju lÀkare som Àr med multispecialister. Man Àr specialist i flera saker. Man trÀffar just pÄ en vÄrdcentral nÄgon som Àr specialist inom dermatologi Àr nÄgot sÄdant ocksÄ. Det kan ju ske. Men för att man ska fÄ rÀtt nivÄ pÄ vÄrden sÄ försöker man ju dÄ, pÄ olika sÀtt dock, att lÀgga nivÄn sÄ att det passar. Jag kan ta ett exempel ifrÄn i morse pÄ Nyhetsmorgon sÄ pratar vi om axlar och sÄ kommer en invÀndning. Nu sÄ pratar vi om Frozen Shoulder som ett smÀrttillstÄnd i axeln som har ett naturalförlopp. Det kommer och det gÄr över nÄgra Är ganska besvÀrligt. Vi kommer nog prata om det senare i ett annat inslag. Men det hjÀlper liksom inte att komma till en specialist. Det tar massa resurser och det leder inte till nÄgonting för patienten. Utan det handlar om att identifiera tillstÄndet och göra det man kan, och det Àr inte att komma till en specialist. Det blir alldeles utmÀrkt, men med en huslÀkare eller en distriktslÀkare. Och dÀr Àr en stor missuppfattning. Man har inte ens förstÄtt vad de olika lÀkarna gör. LÄt mig förklara bara hur utbildningen ser ut vÀldigt, vÀldigt kort. Först och frÀmst sÄ har vi 44 basspecialiteter. Det Àr och dÀr Àr du som Àr överlÀkare inte en bara specialitet, utan det Àr olika med internmedicin och kirurgi och olika sÄdana hÀr omrÄden. Och sÄ har man en utbildningsplats dÀr man Àr AT-lÀkare, stÄr för allmÀn tjÀnstgöring, och sen nÀr man sedan utbildar sig vidare pÄ till specialist sÄ kallas det för ST-lÀkare. Det kan man vara i allting, men man vÀljer en speciell inriktning. Jag valde anestesi och intensivvÄrd och sedan Àr det klart. DÄ fÄr man en tjÀnst som specialistlÀkare och sedan Àr det nÀr man hÄller pÄ ett tag sÄ kan man fÄ en överlÀkare tjÀnst. SÄ att det Àr inte sÄ att det blir en lÀgre utbildningsnivÄ pÄ distriktslÀkare, vilket Àr en total missuppfattning och störd av mÄnga kollegor vet jag. Man tror att jag fick bara trÀffa en viss distriktslÀkare. Det Àr alldeles utmÀrkt att trÀffa en sÄdan, men dÄ vill man ju trÀffa en som Àr utbildad till det och som förstÄr vad man kan. Och en av de finaste egenskaper som finns hos mÀnniskor som jag tycker Àr att förstÄ vad man inte kan. Och sen sÄ kommer man alltsÄ till rÀtt person, till rÀtt specialist, till rÀtt nivÄ. Det mÄste ju inte ens vara en lÀkare. Kan mycket vÀl vara en fysioterapeut för att knyta an till frozen shoulder.

00:09:50
Staffan: Nu har vi förstÄtt vad remiss Àr, men jag har stött pÄ mÄnga av vÄra kunder i jobbar i regioner dÀr man kan ha en egen remiss. Vad Àr poÀngen med det?

00:09:59
Dr Mikael: Det Àr att man ska kunna hoppa över ett steg och försöka fÄ trÀffa nÄgon som man tror Àr mer kompetent och kan göra mer. Det Àr inte givet att man man fÄr det man vill. DÄ tycker man att man har inte tid. Man sparar man och gÄr före i kön. Det Àr det som Àr meningen med i mÄngt och mycket, men det handlar ju ocksÄ naturligtvis att komma till rÀtt person om man har en egen remiss. DÄ mÄste man ju stÀlla en egen diagnos, och kan man stÀlla en egen diagnos undrar man ju vad man ska med specialisten till, utan det Àr ju nÄgon annan som en lÀkare som skriver remisser, att du behöver den hÀr. Det gagnar oss. Jag Àr för att anvÀnda rÀtt instanser pÄ rÀtt nivÄer Är för att inte överbehandla eller överanvÀnda. DÄ tar det slut för andra inom gruppen, inom inom samhÀllet. Men ibland sÄ. Det finns ju förmildrande situationer förstÄs, det kan man ju tÀnka sig, och dÄ fÄr man ta stÀllning till om om det Àr nÄgot att man mÄste gÄ före av att man haft cancer. NÄgonting mÄste ske vÀldigt fort och sÄnt dÀr. Men dÄ tror jag nÀstan att det Àr bÀttre att det sker inom ramen tillsammans med en lÀkare.

00:11:14
Staffan: En annan av vÄra anvÀndare hÀr har skickat in en frÄga Den hÀr Àr en person som har antikroppar och frÄgar: Behöver jag vaccinera mig?

00:11:23
Dr Mikael: Ja! Bergis bra svar va? Ja, det behöver du. Vi vet inte hur lĂ€nge det Ă€r antikroppar sitter i. Det Ă€r lite lustigt. Jag passade pĂ„ och fick Corona pĂ„ Let’s Dance förra Ă„ret. Och jag visste inte vad det var. Det hĂ€r var i slutet pĂ„ februari och jag har befunnit mig i riskzonen hela tiden. Jobbar bara med intensivvĂ„rdscovidpatienter. Nu Ă€r jag vaccinerad, men jag har antikroppar, eller hade det, det Ă€r man ganska ensam av det enkla skĂ€let. Vi vet inte hur lĂ€nge de rĂ€cker. Vi tror att den hĂ€r immunitet frĂ„n vaccinet Ă€r lĂ€ngre Ă€n grundsjukdomen, vilket brukar vara det tvĂ€rtom. Men man tror detta. Det kan komma att Ă€ndras. Livet pĂ„ en medicinsk sanning Ă€r fem Ă„r, sĂ„ att det man sa 2015, hĂ€lften stĂ€mmer inte.

00:12:26
Staffan: Men jag hade covid förra pojken och har testat. Jag har antikroppar och testade mig nÄgon gÄng i slutet pÄ sommaren. Jag har fortfarande antikroppar. Tycker du att jag ska gÄ och testa mig för antikroppar hela tiden nu tills jag blir vaccinerad? Eller?

00:12:41
Dr Mikael: Nej, det tycker jag inte. Jag tycker inte att du ska dra ned pÄ den kunskap, nyvunna kunskaper om hygien och smittskydd som du har, precis som alla andra i samhÀllet, har tagit till sig. Jag tycker inte jag skulle inte sÀga men du kan ju du gÄ ut och parta liksom, för du kommer inte bli sjuk. Det kommer nog inte att bli. Men att ha det som förhÄllningsregel Àr det tycker jag Àr osolidariskt.

00:13:11
Staffan: Vi har fĂ„tt en frĂ„ga om vaccinering hĂ€r, för nu börjar vĂ„ren komma och dĂ„ kommer ju fĂ€stingar fram och sĂ„nt. Och det Ă€r en person som har bokat tid för tbc vaccinering och nu har den blivit kallad för fĂ„r sin första coronaspruta bara tvĂ„ dagar efter er. Är det okej att ta flera vaccin under sĂ„ kort tidsperiod?

00:13:30
Dr Mikael: Ja, det Ă€r okej. Det Ă€r ingen bra lösning. Man kanske fĂ„r sĂ€mre resultat. Jag skulle inte göra sĂ„. Är det dĂ„ farligt? NĂ€ det Ă€r det inte. Faran Ă€r att man kan fĂ„ en sĂ€mre funktion. Svaret hĂ€r varierar beroende pĂ„ vilken vaccin det Ă€r, om det avdödat virus eller om det Ă€r levnadsförsvagat virus. Det blir för komplicerat att svara pĂ„. Men man kan sĂ€ga sĂ„ hĂ€r gör inte sĂ„, utan lĂ„t det gĂ„ tvĂ„ tre veckor emellan sĂ„ att man Ă€r sĂ€ker pĂ„ att man fĂ„r en full immunologisk effekt av bĂ„da. Men det kommer inte bli farligt och man blir sjuk och fĂ„r hjĂ€rninflammation, sĂ„ blir det inte.

00:14:10
Staffan: Jag blir lite förvirrad över en sak, för det skrivs i dagspress och pÄ nyheterna om det hÀr med flockimmunitet. Ibland kommer vi att uppnÄ det, ibland inte , men det kÀnns som det svÀnger ganska mycket fram och tillbaka. Kan inte du började begreppen?

00:14:23
Dr Mikael: Lite flockimmunitet Ă€r ju nĂ€r man Ă€r skyddad fast av flocken. Det Ă€r sĂ„ mĂ„nga i gruppen och dĂ„ finns det ingen plats för viruset att vara. 100 personer och sen har 99 av dem Ă€r vaccinerade eller Ă€r immuna mot en sjukdom, och dĂ„ finns det ingen dĂ€r som kan ge den till mig. Fast jag Ă€r ovaccinerat sjĂ€lv. Flocken skyddar mig. SĂ„ det finns en solidarisk tanke och effekt hĂ€r som vi verkligen försöker uppnĂ„ med vaccinationer. Men nu Ă€r det olika. MĂ€ssling som Ă€r oerhört smittsamt. DĂ€r krĂ€vs det att 95 personer i den hĂ€r gruppen pĂ„ hundra för att det dĂ€r viruset inte ska leva kvar. Det dör ut. Men finns det femtio sĂ„ klarar det sig. Men vad gĂ€ller covid Ă€r det nĂ„gonstans 60-70 tror man nu som krĂ€vs för att man ska ha flockimmunitet. SĂ„ om 60 personer av hundra Ă€r immuna sĂ„ dör det hĂ€r bort. Ta till exempel ett hĂ€pnadsvĂ€ckande exempel. Över 99 procent av inutiter avled i mĂ€ssling. Nitton av 20 dog. Och likasĂ„ var det nĂ€r vi nĂ€r vi nĂ„dde VĂ€stindien pĂ„ 1492, 1500-talet, för det fanns inget dĂ€r. De fanns inte dĂ€r. Och det Ă€r beroende pĂ„ dĂ„ naturligtvis hur smittsam nĂ„gon sjukdom Ă€r. Men flockimmunitet Ă€r alltsĂ„ att gruppen skyddar Ă€ven den som inte Ă€r skyddad. SĂ„ dĂ€r finns en solidarisk aspekt av vaccination. Och det vill jag sĂ€ga om vaccinationen som uppfinning. SĂ„ Ă€r det ju det största som överhuvudtaget har hĂ€nt. De dog ju hur mycket folk som helst i polio i alla mĂ€ngder av olika virussjukdomar, och man har man ju rĂ€ddat livet pĂ„ hundra miljontals mĂ€nniskor, kanske miljarder mĂ€nniskor, har rĂ€ddats genom vaccination. SĂ„ jag blir nĂ€stan lite upprörd nĂ€r jag hör om de som inte vill ta det, dĂ€rför att det finns kanske nu en biverkning, en pĂ„ en miljon. Det Ă€r ju inte ens bevisat Ă€nnu att Astra Zenecas vaccin ger blodproppar, men det kan vara sĂ„. Men om det Ă€r en pĂ„ miljonen, om man vaccinerar en miljon som inte fĂ„r covid. Hur mĂ„nga har dött i Sverige nu? Tiotusen? Och dĂ„ har vi inte en miljon drabbade. SĂ„ det Ă€r en faktor tiotusen som skiljer. SĂ„ skyddet Ă€r makalöst. Och det Ă€r klart vi ska vaccinera oss. Sen sĂ„ ska vi göra det, vi ska stanna till. Vi ska pausa. För det Ă€r smart att göra. Men att vi ska vaccinera oss pĂ„ nĂ„got sĂ€tt Ă€r det sĂ€kraste, det ska vi.

00:17:24
Staffan: Men det Àr bra. Ett tydligt budskap. Och det var som du nÀmnde precis innan vi gick in hÀr. Bara under den tiden vi suttit och pratat sÄ har ju 4-5 personer fÄtt en stroke.

00:17:32
Dr Mikael: Ja sÄ Àr det. Saker hÀnder ÀndÄ.

00:18:13
Staffan: Nu kommer jag att blanda lite frÄgor höger och vÀnster. Vi lever ju mitt i en pandemi, det kan inte ha undgÄtt nÄgon. Hur har din vardag förÀndrats?

00:18:23
Dr Mikael: Min Ă€r jag har jobbat mycket, mycket mer och jag styrde inte mitt privatliv mĂ€rkte jag ju dĂ„. SĂ„ jag hoppade ju av Let’s dance till förmĂ„n för vi hade ont om folk helt enkelt. Jag hade ju Ă€ndĂ„ jobbat i 35 Ă„r och tĂ€nkte att nu ska jag förfoga över min egen tid, men det gjorde jag inte. Det tycker jag Ă€r ganska dĂ„ligt, att det hĂ€r sista Ă„ret att jag har liksom jobbat tusen timmar övertid och det har pĂ„verkat mig i stort sett pĂ„ alla sĂ€tt.

00:19:00
Staffan: Vi ser ju i vÄran vardag pÄ jobbet nu, i och med att vi jobbar distans sÄ har vi alla de hÀr teamsmötena, bÄde med kunder och med medarbetare. Har du sett nÄgonting om hur den hÀr nya mötesinspirationen har pÄverkat mÀnniskor?

00:19:16
Dr Mikael: Ja, till viss del har jag. Det Àr ju jÀttebra, och det blir ju begrÀnsade resor och det Àr ju klimatsmart och pÄ alla sÀtt och vis. Och det krÀver mer. Men jag vet ju att till exempel plastikkirurgen har ju ett uppsving, dÀrför att folk har plötsligt insett att man tittar pÄ dem och ganska nÀra. SÄ förut kunde man gömma sig bakom en gardin eller sitta lÀngst bak i salen eller hÄlla en lÄg profil. Nu kommer kameran 15 centimeter ifrÄn dem, sÄ de har fÄtt för vissa mÀnniskor och tycker att det Àr jÀttejobbigt dÄ och mÄste makea sig pÄ olika sÀtt, bÄde med make up eller med plastikkirurgiska metoder. SÄ att det Àr lite konstigt hur det kan bli ibland.

00:19:58
Staffan: Vi ser ju en vÀldigt tydlig trend bland vÄra anvÀndare att man applicerar ungefÀr samma beteende som nÀr de konsumerar allt annat, Àven pÄ vÄrd. AlltsÄ samma beteende som du köper en tröja eller din nÀsta resa eller vad det Àn mÄ vara, vilket innebÀr att vi fÄr fler och fler förfrÄgningar om helt privat vÄrd. Att du vill kanske betala en peng för att fÄ en tid samma vecka hos den hÀr specialisten och sÄ vidare. Lite sÄsom som försÀkringen funkar. Hur tror du det hÀr kommer utvecklas? För vi vet ju att det Àr mÄnga gÄnger lÄnga köer och man mÄste prioritera. Men jag har till och med hört jag vet inte om det hÀr stÀmmer, men jag till och med hört att i vissa fall sÄ kan du trÀffa en lÀkare kan ha flera olika hattar. Den kan ha en försÀkringsbolag haft pÄ sig. Den kan ha en landstingregionhatt pÄ sig. Eller den kan ha sin egna doktor Mikael Ab hatt pÄ sig. Hur funkar det?

00:20:53
Dr Mikael: Jag tror att det kommer alltid finnas mÀnniskor som vill köpa sig före kön, och dÄ, dÄ tycker jag vÀl att det hÀr Àr en svÄr vÄrdpolitisk frÄga. Men jag tycker vÀl att om det Àr sÄ att man köper sig nÄgonting som inte gör att effekten att jag stöter bort nÄgon annan utan att det hÀr Àr den jag betalar för det hÀr, jag vill inte att nÄgon annan trycks undan. Jag vill inte att du kan köpa sig före i en befintlig kö. Nu Àr det ju sÄ att Sverige anvÀnder ganska lite av BNP till sjukvÄrd.

00:21:27
Staffan: 11 procent

00:21:29
Dr Mikael: och vi har varit nere pÄ 8 och frÄn Asien och i USA har nÄgonstans 17-18. Nu Àr ju inte den vÄrden bÀttre, för de har ju en hel subvÀrld av försÀkringsmedicin som Àr sÄ vansinnig vad jag tycker om amerikansk sjukvÄrd, med försÀkring och skadestÄnd som vi inte har alls i Sverige eller i Europa pÄ det sÀttet. Men vad jag tycker generellt om vÄrd, sÄ tycker jag att vi ska ha sÄ bra vÄrd att den rÀcker till alla. Och vill man köpa sig nÄgonting eller göra nÄgot plastigt kirurgiskt ingrepp som man betalar för sÄ fÄr man vÀl göra det. Men det ska inte vara pÄ nÄgon annans bekostnad, menar jag.

00:22:10
Staffan: Vad tycker du Àr bÀst med svensk vÄrd?

00:22:13
Dr Mikael: Det bÀsta med den svenska vÄrden Àr att i stort sett sÄ Àr det, jag tÀnkte sÀga, ingen som gÄr före i kön. Nu har vi sett en del politiker som har gÄtt före i kön vad gÀller vaccinationer och sÄna hÀr saker. Men pÄ det hela taget. Jag tycker nÀstan det bÀsta med det svenska samhÀllet Àr att detcinte sÄ korrumperat. Korruption finns. Visst gör det det, men vi strÀvar efter att det ska vara sÄ lika som möjligt för alla. Jag har behandlat mördare pÄ ett bra sÀtt. Jag har behandlat folk som slÀngt saker pÄ mig i berusat tillstÄnd. Vi ger dem vÄrd i alla fall, och det finns ett mÀnskligt korrekt i detta. Man ska inte vara dum. Vi ska försöka hjÀlpa. Jag tycker att man ska försöka göra lite extra för de som har det svÄrt, kan jag tycka.

00:23:15
Staffan: VÄrden.se Àr Sveriges största samlingsplats för legitimerad vÄrd och hÀlsa. Vi vill att det ska vara snabbt och enkelt för dig att hitta din rÀtta vÄrd. SÄ att oavsett om du behöver en tandlÀkare, naprapat eller en vÄrdcentral eller nÄgon sÄdan enkel sak som att förnya ditt recept, gÄ in pÄ vÄrden.se. Sök, jÀmför och boka det som du tycker passar dig bÀst.

00:23:38
Staffan: För nÄgra veckor sedan gjorde vi ett inlÀgg pÄ vÄr blogg dÀr vi lÀt mÀnniskor skicka in sina frÄgor om sjukvÄrdssystemet och hÀlsa. Har du nÄgra frÄgor att stÀlla till doktor Mikael? GÄ in pÄ vÄrden.se.

00:23:53
Staffan: Jag vill tacka dig doktor Mikael för att du har tagit dig tid. Och till alla som har lyssnat pÄ det hÀr, sÄ kommer doktor Mikel bli ett Äterkommande inslag hos oss pÄ vÄrden.se dÀr han ska hjÀlpa oss och er alla att göra det lite enklare att hitta rÀtt vÄrd. Tack! Det hÀr var verkligen en givande pratstund och jag hoppas att det var det för dig ocksÄ, och att du nu har fÄtt lite bÀttre förstÄelse för hur sjukvÄrdssystemet fungerar och vilken vÄr du har rÀtt till, och framför allt inom vilken tid du har rÀtt att fÄ vÄrd. Det hÀr Àr första avsnittet och jag hoppas att vi ses snart och fortsÀtter jakten pÄ vÀrldens bÀsta vÄrd.

Publicerad: 21 februari 2022 kl 09:21
Uppdaterad: 20 april 2022 kl 13:01