Allmän hälsa

Blogginlägg Allmän hälsa

Allergisk man

Undersökning visar: Få söker vård för pollenallergi

| Allmän hälsa

Kliar det i halsen eller rinner det i ögonen? Misstänker du att du är allergisk mot pollen? Då är du inte ensam. Under mars 2022 genomförde Vården.se en undersökning bland över 300 personer där vi ställde frågor till våra besökare om pollenallergi. Våra resultat visar bland annat att många lider av besvär, men väldigt få har faktiskt fått en diagnos via vården.

Vet du vilken vårdcentral du tillhör? Se var du är listad här!

| Allmän hälsa

I senaste avsnittet av Utforska Vården som görs av Vården.se i samarbete med Dr Mikael så djupdyker vi i listningar, tillsammans med Läkarförbundets ordförande, Sofie Rydgren Stahle. Vilken funktion har egentligen listningar i vårt samhälle och hur vet man var man är listad? Här får du svaren!

Rocka sockorna för allas olikheter – Svenska Downföreningen berättar

| Allmän hälsa

Den 21 mars är det den internationella Downs syndrom-dagen, instiftad av FN. Syftet med dagen är att öka allmänhetens medvetenhet om Downs syndrom och hylla människors olikheter och mångfald. Du kan visa ditt stöd genom att “rocka sockorna”! Mickan Lüning från Svenska Downföreningen berättar mer om Downs syndrom och vad det innebär att rocka sockorna.

sommartid-2023

Sommartid 2023 – då ställer vi om klockan

| Allmän hälsa

Den sista söndagen i mars ställer Sverige och en mängd andra länder fram klockan en timme. Men varför gör vi det, vilka effekter får sommartid 2023 för vår hälsa och hur ser sommartider ut i andra länder? Vården.se förklarar.

3 enkla övningar för din ryggsmärta

| Allmän hälsa

Om du någon gång har drabbats av ländryggssmärta är du långt ifrån ensam. Ont i ryggen är ett vanligt problem som drabbar de allra flesta någon gång i livet. Här hittar du tre enkla övningar som kan minska dina besvär, framtagna av den digitala vårdgivaren Joint Academy. Deras expert, Christian Anker-Hansen, berättar också mer om ländryggssmärta och varför träning ofta är en bra lösning.

Dr Mikael ger sina bästa tips på vad du bör ha i medicinskåpet

| Allmän hälsa

När olyckan eller förkylningen är framme, kan det vara bra att ha ett medicinskåp hemma. Men vilka läkemedel och produkter behöver man egentligen? Vår alldeles egna husläkare Dr Mikael delar med sig av sin egen lista!

Så undviker du att bli smittad av vinterkräksjukan

| Allmän hälsa

Nu har säsongens smittspridning av vinterkräksjuka satt igång. Det är fortfarande svårt att veta hur omfattande årets smittspridning kommer att bli. Men det finns mycket du kan göra själv för att undvika att bli smittad, och för att undvika att smitta andra om du skulle bli sjuk. Vi har samlat våra bästa tips!

Unna dig en behandling i jul!

| Allmän hälsa

För många känns julen som en rolig och mysig högtid, men den kan också innebära en hel del stress och måsten. Då kan det vara välbehövligt med en avslappnande stund för dig själv. Vården.se har tagit fram tre tips på behandlingar som du kan unna dig i jul.

Anhörigas Riksförbunds bästa råd till dig som är anhörig

| Allmän hälsa

Är du anhörig till någon som lider av psykisk ohälsa, sjukdom eller en funktionsnedsättning? Vi har intervjuat förbundsordförande för Anhörigas Riksförbund, Ann-Marie Högberg, om förbundet, hur det är att vara anhörig och vilken hjälp det finns att få.

Dr. Mikael: “Du har rätt till en second opinion av en annan läkare”

| Allmän hälsa

I podcasten “Utforska vården med Dr. Mikael” reder vi ut vilka rättigheter du har som patient. I varje avsnitt svarar Dr. Mikael dessutom på lyssnarfrågor – här har vi sammanställt några av de vanligaste frågorna.