Allmän hälsa

Blogginlägg Allmän hälsa

Gör fötterna redo för sommarskorna!

| Allmän hälsa

Det är viktigt att ta hand om sina fötter året om, men många av oss blir nog extra påminda om det när sommaren kommer och det är dags att plocka fram sommarskorna ur garderoben. Här ger vi dig tips på vad du kan göra själv för att ta hand om fötterna och när det kan vara dags att boka en tid för fotvård.

Spänningshuvudvärk – vår vanligaste huvudvärk

| Allmän hälsa

Spänningshuvudvärk är den vanligaste typen av huvudvärk och den kan vara mycket besvärande, även om värken i sig är ofarlig. Här berättar vi mer om hur du själv kan känna igen och förebygga spänningshuvudvärk, och vilken hjälp det finns att få vid upprepade besvär.

Högt blodtryck – vad är det?

| Allmän hälsa, Hjärta och kärl

Tillhör du de 30 procent som har högt blodtryck utan att veta om det? Cirka en tredjedel av den vuxna befolkningen i Sverige har högt blodtryck utan några tydliga symtom. Hjärtspecialisten Morteza Rohani på Nordic Heart Center berättar vad högt blodtryck är, vilka symtom högt blodtryck ger, vilka som ligger i riskzonen och hur högt blodtryck kan utredas samt behandlas.

Så motverkar och lindrar du en förkylning!

| Allmän hälsa

Hur blir man frisk snabbt? Har du haft oturen att bli förkyld eller vill du undvika att bli smittad? Vi ger dig fem enkla tips på hur du håller dig frisk och hur du kan lindra symtomen när du mår dåligt.

Korsallergi – ett vanligt besvär hos pollenallergiker

| Allmän hälsa

Nu närmar sig pollensäsongen och många bävar inför besvär med rinnande näsa och kliande ögon. Men många allergiker får också symtom i samband med att de äter viss mat. Kanske har du märkt att det kliar i munnen när du ätit en viss frukt eller grönsak? Det kan i så fall vara tecken på en korsallergi som är kopplad till det pollen du är allergisk mot.

Lista sig – så väljer du vårdcentral

| Allmän hälsa, Så funkar vården

Att alltid gå till samma vårdgivare är en trygghet som många uppskattar. Genom att lista dig på en vårdcentral får du kontinuitet i din vård och kan träffa samma läkare vid varje besök, i den mån det är möjligt. Här berättar vi mer om vad det innebär att lista sig och hur du går tillväga om du skulle vilja byta vårdcentral.

Hälsokontroller med ett unikt koncept

| Allmän hälsa

Hälsokontroller kan vara ett bra sätt att få överblick över sin hälsa och förebygga framtida problem och sjukdomar. Hos Hälsokliniken och Elisabeth Brown används unika metoder som kombinerar traditionell medicin med komplementärmedicin, för att ge en helhetsbild av din hälsa.

Så kommer du igång med träningen!

| Allmän hälsa

Att börja träna är ett av de vanligaste av nyårslöftena, men det är inte alltid helt lätt att hålla i träningsrutinen. Det är mycket som ska hinnas med i livspusslet och det kan ibland kännas svårt att hitta tid till att träna. Vi har därför samlat våra bästa tips på hur du kommer igång med träningen och hur du håller dig motiverad att fortsätta på längre sikt!

Så slipper du halsbränna under julen

| Allmän hälsa

Så här kring jul drabbas många av halsbränna, eftersom fet mat är en av orsakerna till att problemet uppstår. Att ha halsbränna är obehagligt och kan även vara smärtsamt. Men genom att förstå varför man drabbas kan man själv kan ändra sin livsstil och undvika de värsta besvären, eller se till att medicinera när det behövs.

Influensasäsongen är här – tillhör du en riskgrupp?

| Allmän hälsa, Vaccination

Nu närmar vi oss den tid på året när många blir sjuka i säsongsinfluensan. Det är aldrig kul att bli smittad, men om du tillhör en riskgrupp kan det finnas mer allvarliga risker med att bli sjuk. Här berättar vi om vilka riskgrupper som finns och varför du som tillhör en bör se till att vaccinera dig.