Allmän hälsa

Blogginlägg Allmän hälsa

Vad är ALS?

| Allmän hälsa

För några år sedan uppmärksammades sjukdomen ALS med den virala utmaningen “Ice Bucket Challenge” på sociala medier, och 2018 dog den kända vetenskapsmannen Stephen Hawking efter att ha levt med ALS i 55 år. Den 21 juni är det internationella ALS-dagen och därför tänkte vi passa på att besvara några vanliga frågor om ALS.

Så kan en hälsokontroll hjälpa dig att må bättre

| Allmän hälsa

Vill du ta reda på hur du egentligen mår på insidan? Genom att göra olika typer av hälsokontroller kan du få koll på dina värden och få en bra bild av din hälsa. Vid en hälsokontroll testas oftast många olika värden, vilket kan hjälpa till att upptäcka eventuella brister eller sjukdomar. Vi har intervjuat näringsfysiologen Fredrik Paulún för att ta reda på mer!

Promenera för att må bra!

| Allmän hälsa, Psykisk hälsa

Att röra på sig är något som de flesta vet är bra för hälsan, och det räcker faktiskt med något så enkelt som en promenad. Ta chansen att gå ut och promenera nu när våren gör sitt intågande i vårt avlånga land! Det kommer att få dig att må bättre, både psykiskt och fysiskt.

Så söker du vård i mobilen

| Allmän hälsa

Med tanke på att kräksjuka, säsongsinfluensa och det nya coronaviruset härjar så kan det vara både snabbare och mindre risk för smittspridning att besöka en läkare digitalt. Hos en nätläkare kan du få hjälp direkt via din mobil.

Fyra sätt att skapa och behålla nya vanor

| Allmän hälsa

Vanor är något som vi gör automatiskt, utan att tänka aktivt på det, som att borsta tänderna eller låsa dörren när du går hemifrån. De hjälper oss att förenkla vardagen och kan också vara ett bra sätt att skapa en mer hälsosam livsstil. Men att behålla nya vanor kan vara svårt, även när vi känner oss motiverade. Vi ger dig våra bästa tips på hur du kan tänka för att hålla fast vid vanor som du mår bra av!

Hjärnskakning – symtom och behandling

| Allmän hälsa

En hjärnskakning kan ge olika typer av symtom, som till exempel huvudvärk eller problem med balans och motorik. Men hur känner man igen en hjärnskakning? När ska man söka vård, och finns det någon effektiv behandling? Tillsammans med Friskvårdspoolen svarar vi på några av de vanligaste frågorna kring hjärnskakning.

Tema höst – Går det att äta bort sin förkylning?

| Allmän hälsa

Hösten är här för att stanna en tid framöver och förkylningarna har även de börjat göra sig påminda. Som vanligt vid denna tid på året börjar mat- och dryckrelaterade tips ramla över oss, och vi har samlat några av de vanligaste som kanske kan göra dig gott i höst!

Tema höst – Dags för D-vitamin?

| Allmän hälsa

Nu har hösten gjort sitt intåg här uppe i våra nordliga breddgrader, och många är de svenskar som rusat till apotek och hälsokost för att köpa årets ranson av D-vitamin-tillskott. Men varför är D-vitamin viktigt och vad händer om vi får brist? Och går det egentligen att få för mycket?

Kosttillskott – behöver vi det?

| Allmän hälsa

Kosttillskott är något som det talas mycket om idag. Vissa hävdar att det är jättebra och att alla borde ta dem, medan andra är mer skeptiska. Tillsammans med Elisabeth Brown som driver Hälsokliniken reder vi ut begreppen och berättar mer om hur kosttillskott kan användas.

Hur påverkar alkohol träningen?

| Allmän hälsa

Att alkohol påverkar oss negativt medan träning påverkar oss positivt är nog något som de flesta är medvetna om. Men hur påverkar egentligen alkoholen träningen? Ska man träna när man har druckit? Ger träningen samma effekt om man tar en öl efteråt? Vi besvarar några av de vanligaste frågorna.