Allmän hälsa

Blogginlägg Allmän hälsa

Nu kan du boka tid hos vårdgivare direkt på Vården.se!

| Allmän hälsa, Nytt på Vården.se

Nu kan du snabbt och enkelt boka tid hos en mängd olika vårdgivare direkt på Vården.se. Läs mer om några av våra bokningsbara vårdgivare här.

mindrestressjobbeftersemester

Slipp stressen efter semestern! Skapa din bästa jobbhöst med 8 smarta knep

| Allmän hälsa, Psykisk hälsa

Att vara tillbaka på jobbet efter semestern förknippar de flesta med hektiska jobbdagar och oändliga att göra-listor. Ta istället tillfället i akt att få en nytändning efter lugna, lediga dagar i solstolen. Genom att ändra ditt mindset och göra små förändringar gällande vardagsliv, träning och kost kan du få en hälsosammare och mer motiverande jobbhöst. Vi vet hur!

Hur påverkar alkohol kroppen?

| Allmän hälsa

Under midsommarhelgen ökar alkoholkonsumtionen för många. Men vad händer egentligen i kroppen när vi dricker alkohol? I det här blogginlägget svarar vi på vanliga frågor kring alkohol och alkoholkonsumtion.

Så solar du säkert enligt Dr. Mikael

| Allmän hälsa, Hud

Nu när sommaren är runt hörnet är det viktigt att vi förbereder oss för ett säkert solande. Vi intervjuade vår alldeles egna soldoktor, Dr. Mikael för att få svar på de vanligaste frågorna om hur du solar på ett säkert sätt.

Så känner du igen en stroke

| Allmän hälsa

Stroke är ett samlingsnamn på de symtom som uppstår när man får en blodpropp eller blödning i hjärnan. Varje år drabbas cirka 25 000 personer av stroke – men vad ska man som anhörig göra om någon i ens närhet drabbas?

Vanliga frågor och svar om sjukdomen fibromyalgi

| Allmän hälsa

Fibromyalgi är en sjukdom som kännetecknas av långvarig smärta i flera olika muskler och leder i kroppen. Sjukdomen ökar din smärtkänslighet, men med hjälp av läkemedel, träning och beteendeterapi kan du lära dig hantera smärtan och leva ett bra liv.

4 vanliga frågor och svar om borrelia

| Allmän hälsa, Vaccination

Sol, värme och fästingar är något som hör till när sommaren gör sitt intåg. Vanligtvis sträcker sig fästingsäsongen mellan mars och november, från det att temperaturen överstigit fem grader. För att undvika att drabbas av fästingburna sjukdomar så har vi här samlat viktiga frågor och svar om borrelia och TBE.

Det här behöver du veta om HPV och cellprov

| Allmän hälsa, Sexuell hälsa, Vaccination

Du har säkert hört talas om HPV tidigare. Men vad vet du egentligen om viruset? Vi reder ut vad HPV innebär och vad du kan göra för att undvika att bli smittad.

Vad är migrän med aura och hur lindrar man det?

| Allmän hälsa

Migrän finns i en mängd olika varianter och är idag en av Sveriges allra vanligaste folksjukdomar. Migrän kännetecknas av en intensiv och kraftig huvudvärk, men kanske har du också hört talas om migrän med aura?
I det här blogginlägget reder vi ut vad det innebär och vad man kan göra för att lindra besväret.

Vanliga frågor och svar om sjukdomen endometrios

| Allmän hälsa, Sexuell hälsa

Får du så pass smärtsam mensvärk att du behöver vara hemma från skolan eller jobbet? Då kan du ha sjukdomen endometrios. Men vad innebär sjukdomen och hur behandlar man den? Det reder vi ut i det här blogginlägget.