Partierna tycker till inför valet 2022: Det här är deras inställning till utomregionsvård!

2022-09-13 | Allmän hälsa, Så funkar vården

På söndag, den 11 september, är det dags för valet 2022 i Sverige. Vården.se har tagit partierna på pulsen när det kommer till vår hjärtefråga – vård. Vi har fått chansen att intervjua respektive partis talesperson för vårdpolitiska frågor. I detta inlägg får du svar vad partiernas inställning är till utomregionsvård, det vill säga patientens rätt att söka vård i andra regioner.

Riksdagspartiernas talespersoner om utomregionsvård

Riksdagspartiernas sjukvårdspolitiska talespersoner.

Vad är inställningen till patientens rätt att söka vård i andra regioner, så kallad utomregionsvård?

Centerpartiet

“Vi är positiva till det. Principen om jämlik vård över hela landet ligger fast, men det ska vara möjligt för patienten att själv välja var man får sin vård. Därför föreslår vi att 1177 byggs ut till den portal där patienten själv kan jämföra vårdgivare och se aktuella kötider. Primärvården ska också alltid upplysa om möjligheten att söka vård i andra regioner. Vi vill också se en utbyggd digital vård vilket ökar tillgängligheten till exempel specialistvård för alla.”

Anders W Jonsson, Centerpartiet

Kristdemokraterna

“Vi vill upprätta en nationell vårdförmedling för att använda tillgänglig kapacitet till de patienter som väntat olagligt länge. En sammanställning över tillgänglig vård ska upprättas och den som väntat mer än 90 dagar på operation eller besök hos specialist kontaktas av vårdförmedlingen om möjlig plats. Det bör även upprättas nationella väntelistor till behandlingar som kan komma att ha allra längst vårdköer och där patienterna riskerar att fara illa av väntetiderna. På det sättet kan vi i närtid få kortare vårdköer och göra det utifrån behovsprincipen.”

Acko Ankarberg Johansson, Kristdemokraterna

Liberalerna

“Man ska kunna söka vård vart man vill i landet. A= det inte är ?llräckligt känt är något vi vill förändra och har mo?onerat i riksdagen om just det. Liberalerna anser a= som pa?ent ska man kunna välja både öppenvård och opera?oner utanför den region du är bosa= i. Regionerna ska hjälpa pa?enten genom a= informera om, hänvisa ?ll och boka vård i andra regioner.”

Lina Nordquists, Liberalerna

Miljöpartiet

“Vi tycker att det är bra att möjligheten finns, men informationen om vad som gäller och vilka valmöjligheter du har som patient behöver bli mycket bättre.”

Margareta Fransson, Miljöpartiet

Moderaterna

“Informationsgivning måste bli bättre. För att jämlikheten i vården ska bli bättre behöver Regering och riksdag ta ett betydligt ökat nationellt ansvar och ledarskap över hälso- och sjukvården. Därutöver behövs t.ex. de små och privata vårdgivarna för att kunna kapa vårdköerna och skapa en god tillgänglighet till hälso- och sjukvård i hela landet. Vi vill inrätta en nationell vårdförmedling som ska hjälpa patienter med lång väntetid att få vård i en annan del av landet där det finns ledig kapacitet.”

Camilla Waltersson Grönvall, Moderaterna

Sverigedemokraterna

“Det är en väldigt konstig ordning vi har i Sverige (ibland), att vi skapar rättigheter och sedan informerar man inte allmänheten om dessa rättigheter. Vår inställning är att man aktivt ska informera patienten om rättigheten att söka vård i andra regioner.”

Linda Lindberg, Sverigedemokraterna

Socialdemokraterna

“Regionerna måste bli bättre på att samarbeta och följa de överenskommelser som man har gjort. Det innebär att en patient ska informeras om möjligheterna att få vård och behandling i annan region om den egna regionen inte kan erbjuda det inom tidsgränserna i vårdgarantin.”

Kristina Nilsson, Socialdemokraterna

Vänsterpartiet

“Vi anser att utomregionsvård kan vara ett sätt att stärka den nationella jämlikheten, främst vad gäller operation och övrig specialistvård som är mer komplicerad. För de som väntar på operation och annat inom specialistvården behövs ett helhetsgrepp, alltifrån att Socialstyrelsen nationella ansvar stärks som innefattar att kontrollera och organisera var och vilka det är som kan behöva vård i en annan region, till att de som opererar sig i andra regioner måste få hjälp och stöd med boende och annan logistik.”

Karin Rågsjö, Vänsterpartiet

Vad mer tycker partierna i vårdfrågor?

Partierna har också svarat på dessa frågor:

Vilka insatser bör göras för att minska kötiderna?

Ska vården förstatligas?

Vad kan göras för att förbättra arbetsmiljön för vårdpersonal?

Publicerad: 9 september 2022 kl 07:00
Uppdaterad: 13 september 2022 kl 16:08