Älska dina öron med Audika – fler behöver höra mer om hörsel

Älska dina öron med Audika – fler behöver höra mer om hörsel

2023-03-07 | Allmän hälsa

Upplever du att du har svårt att höra när det är mycket ljud runt omkring dig? Då kan det vara dags att testa din hörsel. I förra veckans avsnitt av Vårddjungeln, gästades vi av Mahsa Pourheidari, VD för Audika, som lärde oss mer om hörselhälsa och varför det är viktigt att testa sin hörsel i tid.

audionom och dr mikael i podden vårddjungeln

När ska man söka hjälp hos en audionom?

Orsakerna till en hörselnedsättning kan vara många. Det kan exempelvis röra sig om att du exponerats för höga ljud, fått en skada, eller har en åldersrelaterad hörselnedsättning som gör att du börjar höra sämre. En hörselnedsättning kommer oftast gradvis vilket gör att många väntar alldeles för länge med att söka hjälp.

“Så fort du tycker att samtalen och ljuden börjar låta otydligt och att du har svårt att höra när många pratar, som på middag med familjen, ska du kontakta en av våra audionomer och göra ett hörseltest”, förklarar Mahsa.

Varför är det viktigt att söka hjälp för sin hörsel?

I snitt väntar personer med upplevd hörselnedsättning cirka 7-10 år innan de gör ett hörseltest hos en audionom. Det som händer då är att hjärnan lär sig att leva med hörselnedsättningen, och vi går miste om värdefulla detaljer som händer i vår omvärld.

“En viktig aspekt är kopplad till hörseln är de säkerhetsfaktorer som finns i vardagen, som man kanske inte tänker på. Det kan till exempel vara att höra brandvarnare, trafik och vattenkokare. En annan viktig aspekt som jag tycker är värd att nämna är sambandet mellan hörsel och psykisk hälsa. Att leva med en obehandlad hörselnedsättning kan innebära spänningshuvudvärk, spänning i nacken, svårare att hänga med i samtal eller kanske till och med att man undviker sociala sammanhang. Vi vet att det finns ett mörkertal när det gäller sjukskrivningar som är kopplat till trötthet och utmattning och som kan ha en grund i svårigheter i kommunikationen på grund av hörselproblematiken”, förklarar Mahsa.

“Vi behöver uppmärksamma hörselfrågor mer i samhället”

Audika har startat kampanjen “Älska dina öron” som syftar till att få fler personer med upplevd hörselnedsättning i någon grad söka hjälp i tid. Mahsa berättar mer.

“Vi jobbar väldigt intensivt med att sänka trösklarna, för att få fler som börjar få problem i vardagen med hörseln att söka hjälp i tid. Det här med att älska dina öron handlar om att vi behöver uppmärksamma hörselfrågor mer i samhället. Det finns mycket mer vi kan göra bara vi höjer kunskapen hos våra politiker, arbetsgivare och hela samhället. Alla har ett stort ansvar i det här.”

Mahsa förklarar vidare om deras arbete om att testa hörseln i tid.

“Vi arbetar med att sprida budskapet om hörselhälsa, att ta hand om det som behöver hänga med oss livet ut – genom att helt enkelt testa sin hörsel i tid innan det har gått för lång tid. Väntar du för länge så blir det svårare för hjärnan att vänja sig vid det förstärkta ljudet som man behöver ha i hörapparaten. Det finns så mycket bra hjälp att få idag”, säger Mahsa

Utvecklingen för hörselvården och hjälpmedel går framåt

Det händer mycket inom hörapparatstekniken, och idag finns det hörapparater och andra hjälpmedel som är möjliga att anpassa på olika sätt för individen.

“Det händer mycket spännande inom hörselvården, och det är otroligt positivt att vi kan hjälpa fler idag jämfört med för några år sedan – och tekniken har utvecklats enormt. Bara om jag går tillbaka till när jag började som audionom för många år sedan var det analoga hörapparater med begränsad funktionalitet. Idag finns det en helt annan möjlighet att välja mellan när det kommer till teknik”, förklarar Mahsa.

Publicerad: 7 november 2022 kl 07:00
Uppdaterad: 7 mars 2023 kl 16:20