Därför ska du hålla koll på luftkvaliteten hemma!

Därför ska du hålla koll på luftkvaliteten hemma!

2022-10-24 | Allmän hälsa

Hösten är här vilket betyder att vi stänger dörrar och fönster för att kura ihop oss hemma med tända ljus. Men vad innebär det egentligen för oss att vistas mer inne än utomhus? Vilken påverkan har inomhusluften på oss och hur kan man förbättra luften hemma för att slippa negativa konsekvenser som huvudvärk och trötthet?

Lägenheter i en stad

Så påverkar inomhusluft din hälsa

Att få frisk luft är något vi ofta talar om men hur frisk är egentligen luften hemma i vår bostadsrätt eller hyresrätt? Många lider idag med konstant huvudvärk, en överhängande trötthet, astma och allergier. Men det är få som är medvetna om att det faktiskt kan vara ett resultat av den instängda inomhusluften som vi drabbas av under större delen av året, när vi inte håller fönster och dörrar öppna lika mycket som under sommarhalvåret.

Visste du att vi tillbringar i upp emot 90 procent av all tid inomhus och andas in luft som innehåller mängder av föroreningar. För att vi ska må bra ska vi byta luften inomhus genom att vädra minst varannan timme. Genom att byta luft blir man av med koldioxid, fukt och andra obehag. Att inte ha frisk luft hemma resulterar i att man snabbare tappar koncentrationsförmågan och blir allmänt tröttare.

Tecken på dålig luft

Är luften hemma hos dig dålig? Håll utkik efter dessa tecken:

1. Håll koll på fönstren. Är det imma på fönstret hemma? I så fall är det ett tydligt tecken på att luften är sämre och att luftväxlingen är tillräcklig.
  2. Hur ser badrumsspegeln ut? Ifall det blir kondens på badrumsspegeln innebär det ofta att det är en dålig ventilation i badrummet.
  3. Har du ofta huvudvärk? Det kan vara ett tecken på att det inte är tillräckligt frisk luft hemma hos dig eller i ditt sovrum.
  4. Har du irriterade ögon och snuva? I så fall kan det vara tecken på mögel inomhus eller mycket damm i luften.
  5. Upplever du allergi eller astma hemma? Det är ofta ett tecken på dålig luft med mögel eller andra partiklar som inte ventileras bort från bostaden
  6. Kolla upp i taket och på väggarna. Ser du svarta prickar på taket och på väggarna i badrummet kan det vara ett tecken att överskottsfukt inte ventileras bort.
  7. Har du återkommande hosta? Hostar du mer inomhus kan det vara ett tecken på en dålig luftkvalitet.

Få bättre luft hemma!

Ren luft hemma är A och O för att vi ska må bra och hålla koncentrationen uppe och det finns både mindre, enklare justeringar och större åtgärder som du kan göra för att förbättra luftkvaliteten hemma.

Luftrenare & Luftfuktare

Det finns idag många olika luftrenare på marknaden. Visste du att luftrenare kan ta bort en stor del av alla farliga partiklar och föroreningar som mögel, kvalster, pollen, tobaksrök samt eventuella allergener från husdjur. Luften blir på så sätt behaglig att andas. På vintern blir våra hem torrare och man blir ofta torr i näsa, hals och på huden. Har man astma brukar symptomen förvärras under kallare perioder. Då fungerar en luftfuktare väldigt bra. En luftfuktare gör (som namnet låter) luften fuktigare och den blir lättare att andas och rekommenderas för personer med astma eller allergier.

Gröna växter är din bästa kompis!

För dig som inte vill lägga en massa pengar på att köpa en luftrenare finns det också naturligare och billigare alternativ. Gröna växter funkar bra som luftrenare också! Enligt NASA är bra luftrenande växter murgröna, gerbera, fredskalla, svärmorstunga, olika palmer och ampellilja.

Stoppade möbler, textilier & elektronik

Andra saker i ditt hem som du kanske inte visste är förödande för luftkvaliteten är stoppade möbler, textilier och elektronik som oftast innehåller flamskyddsmedel och andra skadliga ämnen. Därför är det bra att vädra nyinköpta möbler och kläder innan du tar in dem i hemmet.

Elektronik släpper också ifrån sig mycket kemikalier, speciellt när den är varm, så undvik att ha den igång under längre tid än nödvändigt. Ett ytterligare tips är att försöka köpa leksaker av trä snarare än av plast om du vill maximera luftkvaliteten hemma.

Välj rätt material när du renoverar

Golvmattor i plast, byggnadsmaterial och målarfärg släpper ifrån sig kemikalier som försämrar luften. Försök därför ta reda på vad byggnadsmaterialet innehåller när det är dags att bygga om. Något man även bör skippa i så stor utsträckning som möjligt är heltäckningsmattan, eftersom den är en källa till skadliga partiklar.

Använd rätt ventilationslösning för just din bostadstyp

En viktig del av att få en god luftkvalitet är att se till att använda rätt typ av ventilation. Det finns flera olika ventilationssystem, som till exempel FTX-system. Det är en lösning som reglerar syrenivån i bostaden på en bra nivå och som samtidigt tar bort alla skadliga partiklar, ångor och lukter. Beroende på om du bor i hyreshus, bostadsrättsförening eller villa, kan olika lösningar passa, så det kan vara bra att kolla upp.

Källor:

Hemnet