Vintertid 2023 – då ställer vi om klockan

Vintertid 2023 – då ställer vi om klockan

2023-01-10 | Allmän hälsa

Den sista söndagen i Oktober ställer Sverige och en mängd andra länder om klockan en timme. Men varför gör vi det, vilka effekter får vintertid 2023 för vår hälsa och ställs klockan framåt eller bakåt? Vården.se förklarar.

Ställ om klockan under vintertid 2022

Klockan 03:00 på natten, söndag den 29 Oktober ställs klockan bak en timme till 02:00, för då är det nämligen dags för vintertid 2023. Det är något som säkerligen många kommer glädjas åt då det innebär att man får en timmes längre sovmorgon den söndagen.

Skillnaden mellan vintertid och sommartid

Vintertid, eller normaltid som det egentligen kallas, infördes 1879 och gav alla orter i landet samma tid, då kallad borgerlig tid. Tidsomställningen infördes för att flera ljusa timmar på dygnet skulle minska behovet av elektrisk belysning. Dessförinnan hade man lokala tider i landet, tider som bestämdes efter när solen stod som högst.

Sommartid har vi i Sverige haft sedan 1980. Det innebär att vi ställer fram klockan en timme sista söndagen i mars. Sverige provade på sommartid för första gången redan 1916 men det försöket misslyckades och togs bort året därpå. Sedan 1996 har hela EU en gemensam sommartid.

Kommer man själv behöva ställa om sin klocka under vintertid 2023?

Vissa klockor som exempelvis den i bilen eller i köket kanske inte kommer ändra sig automatiskt när man ställer om till vintertid, så se till och vara beredd på att ställa om dessa klockor.

Däremot så ändras oftast ens digitala enheter som är kopplade till internet automatiskt, som exempelvis mobiler, datorer.

Ett smart knep för att veta vilket håll klockan ska vridas

Ett smart knep när man byter till vintertid 2023 för att veta vilket håll klockan ska vridas åt är följande:

• När man på våren ställer fram trädgårdsmöblerna så ställer man även fram klockan.
  • På hösten när man istället ställer undan trädgårdsmöblerna så ställer man även bak klockan.

Källor:

1 Kommentar

2022-10-05

Anita skrev:

Jättebra med bloggen
Man får snabb kontakt och hamnar rätt