Allmän hälsa

Blogginlägg Allmän hälsa

Vilken typ av huvudvärk har du?

| Allmän hälsa

Huvudvärk är ett mycket vanligt besvär som drabbar de allra flesta ibland. Men det finns olika typer av huvudvärk och det kan vara svårt att veta när man bör söka vård. Här får du en genomgång av några vanliga sorters huvudvärk och vilka symtom du bör vara extra uppmärksam på.

MiraDry® – en effektiv svettbehandling

| Allmän hälsa

Överdriven svettning kan vara besvärande i många sammanhang, men det finns behandling att få. MiraDry® är en av de senaste teknikerna, som med hjälp av mikrovågor förstör svettkörtlarna och minskar svettningen – permanent.

Vad är astma?

| Allmän hälsa

Astma är en sjukdom som påverkar luftvägarna och som kan ge besvär med andnöd och hosta. Cirka 10 % av Sveriges befolkning lider av någon form av astma, och det kan hindra på många sätt i vardagen. Här får du veta mer om sjukdomen och vilken hjälp du som lider av astma kan få.

Medicinskåpet – Det här bör du alltid ha hemma!

| Allmän hälsa, Så funkar vården

Att ha tillgång till enkla och effektiva mediciner och andra produkter kan underlätta mycket när olyckan är framme och du behöver snabb lindring. Här får du lite tips på sådant som kan vara bra att alltid ha i sitt hemma-apotek, och vad du bör tänka på när du fyller medicinskåpet.

Så undviker du ormbett och insektsstick i sommar

| Allmän hälsa

Under sommaren passar många av oss på att vara ute och njuta av naturen och det fina vädret. Men vi är inte de enda och både ormar och insekter kan gömma sig i skog och mark. Här får du några tips om vad du kan tänka på för att slippa bli biten.

Vikten av att vila

| Allmän hälsa, Psykisk hälsa

Så här under sommaren får många av oss en välbehövlig paus från stress och jobb. Det kan vara mycket man vill hinna med under semestern, men det är också viktigt att ta sig tid att vila. Att återhämta sig från en stressig vardag är viktigt för både kroppen och din mentala hälsa.

Behandling av åderbråck

| Allmän hälsa

Åderbråck kan idag behandlas på många olika sätt och de allra flesta metoderna är både effektiva och skonsamma. Har du väldigt allvarliga besvär kan du även få behandlingen finansierad av landstinget. Här går vi igenom några vanliga behandlingsmetoder.

Svettbehandling hos Hudläkargruppen

| Allmän hälsa

Svettas gör de allra flesta och det är en viktig funktion i kroppen. Men man kan faktiskt svettas för mycket. Det är ett tillstånd som kallas hyperhidros och som kan behandlas. På Hudläkargruppen använder man sig av en särskild metod för svettbehandling. Det heter miraDry® och ger mer bestående resultat än många andra behandlingar.

Vad är åderbråck?

| Allmän hälsa

Åderbråck är när ytliga kärl på benen vidgas och det är ett vanligt tillstånd som drabbar många. I de flesta fall är det inte farligt, men det kan ibland leda till allvarligare besvär. Men varför får vi åderbråck? Och vad kan man göra åt det? Här får du lära dig mer.

Fyra tips för bättre sömn

| Allmän hälsa, Psykisk hälsa

Sömn är en av de viktigaste delarna av våra liv. När vi sover återhämtar sig kroppen och vi bearbetar intryck från dagen. God sömn kan också minska risken för sjukdomar. Men vad gör man när det är svårt att sova? Här ger vi dig fyra tips för bättre sömn.