Vet du vilken vårdcentral du tillhör? Se var du är listad här!

Vet du vilken vårdcentral du tillhör? Se var du är listad här!

2022-10-20 | Allmän hälsa

I senaste avsnittet av Utforska Vården som görs av Vården.se i samarbete med Dr Mikael så djupdyker vi i listningar, tillsammans med Läkarförbundets ordförande, Sofie Rydgren Stahle. Vilken funktion har egentligen listningar i vårt samhälle och hur vet man var man är listad? Här får du svaren!

Listningar har blivit ett aktuellt samtalsämne efter det lagförslag som just nu ligger ute på remiss. Förslaget innebär bland annat att man automatiskt kommer att bli listad hos den vårdcentral som ligger närmast där man är skriven. Dessutom får man inte lista om sig mer än två till tre gånger per år, enligt lagförslaget.

Hur kan jag se var jag är listad?

Det är många som inte vet var de är listade, enligt en undersökning som Vården.se genomförde under våren 2021. Därför erbjuder vi nu möjligheten att snabbt ta reda på det!

Vad menas med en listning?

Att vara listad på en vårdcentral innebär att du väljer att få all din huvudsakliga vård där.

Dr Mikael: “Man kan välja vårdcentral eller till och med välja en specifik läkare på vårdcentralen. Då stannar man förhoppningsvis kvar hos den vårdcentralen under lång tid. Sedan finns det såklart undantag. Om man till exempel flyttar från Kiruna till Smygehuk så kan man såklart lista om sig igen. Det vi i alla fall vet är att patienterna vill ha kontinuitet.”

Denna kontinuitet är också en fördel för läkarna, eftersom det blir lättare att ge snabbare vård när de redan känner till sjukdomshistoriken på de återkommande patienterna.

Dr Mikael: “Så att vara listad hos en vårdcentral som man kan gå till varje gång man är sjuk skapar generellt en mycket bättre och högre vårdkvalite.”

Sofie Rydgren Stahle, ordförande i Läkarförbundet, instämmer i att det finns många fördelar med listningar.

Sofia: “Den största fördelen med att vara listad är att man vet vad man kan förvänta sig, det är en trygghet och man slipper återupprepa sin information gång på gång. Egentligen tjänar alla människor på att ha en fast vårdcentral. För man vet aldrig när man är i behov av att få sjukvården, och då är det bra att ha fullt förtroende till sin läkare.”

“Listningar ger vårdcentraler en chans att planera och dimensionera verksamheten mer långsiktigt och då stå redo när patienten väl behöver vård.” säger Sofia.

Läkarförbundet vill se större förändringar

Läkarförbundet är positiva till lagförslaget om listningar, men det finns fortfarande mycket som kan göras.

Sofia: “Sverige sticker ut jämfört med andra länder. Nästan alla andra länder i Europa har en egen vald läkare. Vår förhoppning är att man ska komma med regleringar och lagförslag som säkerställer att alla får en fast läkare i Sverige. Vi är inte där riktigt än, men den nya propositionen närmar sig i alla fall den inriktningen.”

Förhoppningen med den nya propositionen är att den kommer leda till att fler får en fast namngiven läkare på en vårdcentral.

Sofia: “Vi på läkarförbundet tycker det är bra med den nya lagen men att den hade varit ännu bättre ifall man kunde lista sig på läkare och inte bara specifikt vårdcentraler.”

Lyssna på hela podden med Dr Mikael och Sofia här:

Läs mer:

Allt du behöver veta när du ska söka specialistvård

Hur väljer jag vårdcentral?

Allt du behöver veta om hur vårdcentraler fungerar

Det här har du rätt till på vårdcentralen

Publicerad: 1 april 2022 kl 13:35
Uppdaterad: 20 oktober 2022 kl 14:06

3 Kommentarer

2022-04-19

Göran skrev:

Bra och utförlig hemsida

2022-04-29

Hans skrev:

Inte tillräckligt utförlig sida, jag kunde inte se vilka tider HC har provtagning eller om jag måste boka tid. Inte heller kan jag se var jag är listad eftersom jag är listad i annan region än där jag bor. (Orsak, jag bor mestadels hos min gamla sjuka mamma i annan region och ville vara listad på samma HC)
Jag kan inte se att sidan fyller någon som helst funktion eftersom det finns både flera andra omdömes-sidor och mycket info på 1177

2024-01-05

Peter skrev: