Dr Mikael ger sina bästa tips på vad du bör ha i medicinskåpet

Dr Mikael ger sina bästa tips på vad du bör ha i medicinskåpet

2024-03-18 | Allmän hälsa

När olyckan eller förkylningen är framme, kan det vara bra att ha ett medicinskåp hemma. Men vilka läkemedel och produkter behöver man egentligen? Vår alldeles egna husläkare Dr Mikael delar med sig av sin egen lista!

Att ha ett eget husapotek kan vara väldigt praktiskt. På så sätt kan du ta hand om lättare besvär och sår alldeles på egen hand. Här är Dr Mikaels bästa tips för ett fulländat medicinskåp!

1. Febertermometer

Enligt Dr Mikael är en febertermometer det absolut viktigaste du kan ha i ditt medicinskåp.

— Om du har ett barn som är hängig och du ringer sjukvården, så kommer deras första fråga vara om barnet har feber. Det kan därför vara en bra grej att hålla koll på den med hjälp av en febertermometer, förklarar Dr Mikael.

2. Pincett och nål

Något annat som kan vara bra att ha i sitt medicinskåp är pincett och nål, enligt Dr Mikael.

— Det kan vara bra att ha en pincett för att ta bort stickor och annat i huden. Du behöver även en vass nål till, som du tvättar rent mellan användning.

Pincetten kan även vara bra att ha för att ta bort fästingar.

— Det går alldeles utmärkt att ta bort fästingar med en vanlig pincett, bara man vet vad man ska göra. Gå så nära hudytan som möjligt, och håll ett grepp runt om fästingen.

3. Plåster och kirurgtejp

Plåster är också något du bör ha lättillgängligt hemma i ditt medicinskåp, menar Dr Mikael.

–— Det är alltid bra att ha. Det har också en psykologisk effekt för en skada hos ett barn. Jag vill också slå ett extra slag för att använda kirurgtejp istället för plåster, då materialet kan andas och kan släppa igenom lite blod. Innan jag får skavsår till exempel, så brukar jag använda kirurgtejp istället för vanligt plåster, säger Dr Mikael.

4. Elastisk binda

Dr Mikael tycker även att elastisk binda, eller tryckförband, är bra att ha nära till hands om du eller ditt barn stukat foten till exempel.

— Den elastiska bindan ska inte vara för kort, och man ska lägga den med ett ganska hårt tryck i ungefär en kvart efter en olycka. Sedan kan man göra om det och lägga om den lite lösare. Dessutom är den elastiska bindan bra av psykologiska skäl, förklarar Dr Mikael.

Dr Mikaels kompletta lista till medicinskåpet:

• Febertermometer.
  • EMLA kräm för mindre sår eller brännskador.
  • Febernedsättande läkemedel.
  • Allergitabletter.
  • Antiinflammatoriska läkemedel.
  • Plåster av olika slag.
  • Sprit att tvätta rent sår med.
  • Kirurgtejp.
  • Pincett och vass nål.
  • Elastisk binda (tryckförband).
  • Solskyddsfaktor.

Viktigt att tänka på innan du fyller ditt medicinskåp

Vilka läkemedel som du behöver i ditt medicinskåp är individuellt och bör alltid anpassas efter varje individ och hushåll. Det kan även vara bra att tänka på följande:

• Förvara dina läkemedel så att barn inte kommer åt dem.
  • Läkemedel som du fått på recept ska inte användas av någon annan.
  • Kontrollera så att läkemedlet inte är gammalt.
  • Vissa läkemedel är känsliga för fukt. Därför kan det vara bra att inte förvara dem i till exempel badrummet.

MEDS hjälper dig att ta fram de läkemedel som du behöver

När det är dags för dig att sätta ihop ditt egna husapotek kan du få hjälp av MEDS kundtjänst och farmaceuter, förklarar MEDS VD Björn Thorngren.

— Du kan plocka ihop din egen varukorg med vad du tror att du behöver hos oss på MEDS, och om du vill ha ytterligare råd kan vår kundtjänst och farmaceuter hjälpa dig. De kan skräddarsy ditt hushålls medicinskåp utifrån just era behov, berättar Björn.

MEDS har inte betalat för innehållet i detta inlägg.

Källor:
Utforska Vården med Dr. Mikael