Allmän hälsa

Blogginlägg Allmän hälsa

Person med fästing på halsen tar bort den med fästingplockare

Hur tar man bort en fästing? Här är svaret!

| Allmän hälsa

Har du, ditt barn eller kanske din hund fått en fästing, och undrar hur du bäst tar bort den? Vi går igenom steg för steg hur du gör för att få bort en fästing, och vad du kan tänka på om delar av fästingen sitter kvar.

En solbränd Doktor Mikael ler mot kameran

Sånt är livet – Doktor Mikael släpper bok om sina erfarenheter inom akutvården

| Allmän hälsa, Så funkar vården

Doktor Mikael Sandström har jobbat som läkare i över 35 år, och är känd från tv-rutan som TV4s expert inom vård. I podden Vårddjungeln berättar Doktor Mikael om sin nysläppta bok “Sånt är livet”, och hur den kom till!

Kvinna ligger utomhus på marken, med benen uppdragna mot magen.

3 enkla knipövningar – så gör man!

| Allmän hälsa, Barn och Gravid, Rehabilitering, Sexuell hälsa

Vad är knipövningar? Varför ska man träna sin bäckenbotten? Och hur gör man egentligen? Vården.se har svaren på allt detta. Dessutom har vi listat 3 enkla knipövningar som du kan göra för att få en starkare, snabbare och mer uthållig bäckenbotten!

Person som löper

Löpningens dag 2023 – 4 fördelar med löpning som du kanske inte tänker på

| Allmän hälsa

Att löpning är en av de bästa träningsformerna för att bränna kalorier vet kanske de flesta. Är viktminskning ditt mål så bidrar löpningen till att skapa det kaloriunderskott du behöver för att bränna fett. Det finns många andra hälsofördelar med att löpa – Vården.se har tagit fram 4 av dessa!

Pressbild Peter Jihde

Peter Jihde – om livet före och efter diabetesdiagnosen

| Allmän hälsa

I förra veckans avsnitt av Vårddjungeln gästades vi av programledaren Peter Jihde, som är en av många svenskar som har en diabetesdiagnos. Peter berättar om hur det var när han först fick reda på sin diabetes, och hur hans vardag ser ut idag. Du får också värdefulla tips på hur man kan leva ett liv fullt ut med diabetes!

En röntgensjuksköterska som håller upp en bild på en röntgen

“Det är brist på röntgensjuksköterskor i alla 21 regioner”

| Allmän hälsa

Den 8 november är det röntgensjuksköterskans dag, och podden Vårddjungeln gästas av Madeleine Meramveliotaki som är röntgensjuksköterska. Vi diskuterar vad det innebär att vara röntgensjuksköterska, bristen på röntgensjuksköterskor i Sverige och problematiken med att snabbutbilda röntgensjuksköterskor.

audionom och dr mikael i podden vårddjungeln

Älska dina öron med Audika – fler behöver höra mer om hörsel

| Allmän hälsa

Upplever du att du har svårt att höra när det är mycket ljud runt omkring dig? Då kan det vara dags att testa din hörsel. I förra veckans avsnitt av Vårddjungeln, gästades vi av Mahsa Pourheidari, VD för Audika, som lärde oss mer om hörselhälsa och varför det är viktigt att testa sin hörsel i tid.

Lindra rethosta med 4 enkla tips!

| Allmän hälsa

Hösten är här vilket betyder att förkylningarna smyger sig på. När temperaturerna sjunker snabbt smyger sig oftast rethostan på. Vi har därför listat 4 tips för att lindra och bli av med den retande hostan!

person med reumatism ritar

Vad är reumatism, och hur börjar det? – Dr Mikael förklarar

| Allmän hälsa

1 miljon svenskar lider av olika former av reumatism, där en av de vanligaste är reumatoid artrit (RA) – även kallad ledgångsreumatism. Men hur börjar egentligen reumatism, och kan man bli frisk från det? I podden “Vårddjungeln” berättar Dr Mikael om vanliga symtom och hur man kan lindra sjukdomen.

barn som leker

3 fördomar om CP (cerebral pares)

| Allmän hälsa

I Sverige föds cirka 200 barn med CP, cerebral pares, varje år. Trots det finns fortfarande bristande kunskap om diagnosen, och många med CP-skada får utstå en rad olika fördomar. Med anledning av den internationella CP-dagen 6 oktober, vill Vården.se slå hål på myterna.