Dr. Mikael: “Du har rätt till en second opinion av en annan läkare”

Dr. Mikael: “Du har rätt till en second opinion av en annan läkare”

2022-06-28 | Allmän hälsa

I podcasten “Utforska vården med Dr. Mikael” reder vi ut vilka rättigheter du har som patient. I varje avsnitt svarar Dr. Mikael dessutom på lyssnarfrågor – här har vi sammanställt några av de vanligaste frågorna.

Hej Dr. Mikael! Ibland händer det att man inte håller med om den diagnos man fått under ett vårdbesök. Hur får man en second opinion?

Alla känner inte till att man faktiskt har rätt till en second opinion. Om man som patient orkar, så är det bästa att säga rakt ut till läkaren att man känner sig osäker och vill prata med en annan kollega. Det kräver en del kurage, men man har alltså rätt till att få en second opinion.

Har jag rätt att byta läkare?

Ja, det har du. Det finns vissa undantag dock, och det är i akuta lägen då det kanske inte alltid kan tas hänsyn till alla önskemål du som patient har. Men är du missnöjd med din läkare på vårdcentralen så har du full rätt att byta.

Hur fungerar listning och vad är det?

Syftet med listning är att skapa kontinuitet för patienten. Är du listad på en vårdcentral så försöker personalen alltså att boka in dig hos samma läkare varje gång, även om det såklart inte alltid går. Det är viktigt att poängtera att bara för att du är listad på en vårdcentral, så får du inte gå före i kön.

Har jag rätt att söka vård på en vårdcentral där jag inte är listad?

Ja, det har du. Ifall vårdcentralen har många som står i kö för att bli listade där så kan det vara svårare att få en tid, men du har alltid rätt att söka vård var du vill.

Vill du också ställa frågor relaterade till vård och hälsa till Dr. Mikael?

Maila oss på fragor@varden.se så kanske just din fråga besvaras i andra säsongen av “Utforska vården med Dr. Mikael”.

Du hittar podcasten där poddar finns eller genom att klicka här!

Publicerad: 23 september 2021 kl 14:14
Uppdaterad: 28 juni 2022 kl 14:29