Blogg

Nytt på bloggen

Digital vård

| Podcast: Utforska vården med dr Mikael

Vi berättar vad svenska folket tycker om digital vård och vilken roll den digifysiska vården har i framtidens vårdsystem.

Nya injektionslagen

| Podcast: Utforska vården med dr Mikael

Dr Mikael är tillbaka från djungeln efter 2 veckors svält. Hur påverkades hans kropp och hur länge klarar man sig utan mat?

Alla våra folksjukdomar

| Podcast: Utforska vården med dr Mikael

Idag diskuterar Staffan och Dr Mikael folksjukdomar, de påverkar många människors liv och kostar samhället enorma summor. Vilka är de och vad kan man göra?

utforska-varden-med-dr-mikael

Har Sverige världens bästa vård?

| Podcast: Utforska vården med dr Mikael

Hur bra är egentligen svensk sjukvård? Är vi 1:a, 10:a eller på 23:e plats i världen?

Vården.se lanserar Vårddjungeln – en ny podcast med Doktor Mikael

| Nytt på Vården.se

Nu lanserar Vården.se podcasten “Vårddjungeln” med Staffan Gustavsson och TV4-doktorn Mikael Sandström i spetsen. Podden kommer att bjuda på inspirerande samtal med spännande gäster, och syftar till att utbilda om vilken vård man som patient har rätt till. Podden har premiär tisdag den 12 april och finns där poddar finns!

Allergisk man

Undersökning visar: Få söker vård för pollenallergi

| Allmän hälsa

Kliar det i halsen eller rinner det i ögonen? Misstänker du att du är allergisk mot pollen? Då är du inte ensam. Under mars 2022 genomförde Vården.se en undersökning bland över 300 personer där vi ställde frågor till våra besökare om pollenallergi. Våra resultat visar bland annat att många lider av besvär, men väldigt få har faktiskt fått en diagnos via vården.

Vet du vilken vårdcentral du tillhör? Se var du är listad här!

| Allmän hälsa

I senaste avsnittet av Utforska Vården som görs av Vården.se i samarbete med Dr Mikael så djupdyker vi i listningar, tillsammans med Läkarförbundets ordförande, Sofie Rydgren Stahle. Vilken funktion har egentligen listningar i vårt samhälle och hur vet man var man är listad? Här får du svaren!

Vita rock syndromet

Vad betyder vita rock syndromet? Här får du svaret!

| Hjärta och kärl

Visste du att vita rock syndromet har med ens blodtryck att göra? Det var samtalsämnet som vi hade i senaste avsnittet av vår podcast Utforska Vården som vi gör tillsammans med Dr Mikael. Vården.se förklarar varför!

utforska-varden-med-dr-mikael

Vad kostar vården i Sverige? Läs vår podcast.

| Podcast: Utforska vården med dr Mikael

Vet du vad ett dygn på intensiven kostar? Vad kostar det för dig som patient och vad kostar det Sverige? Dr Mikael har svaren. Han avslöjar också frågorna som används för att ställa diagnos om huvudvärken är farlig. Och så ger han sina personliga tips mot baksmällan.

Läs podden! Om listning och 2nd opinion

| Podcast: Utforska vården med dr Mikael

Har jag rätt till en 2nd opinion? I avsnitt två reder Dr Mikael ut vad man har rätt till om man inte är nöjd med doktorns utlåtande. Och vad är egentligen listning?
Vi pratar om prickar och solning, och solskydd. Och Dr Mikael svara på om det är en god idé att försola i solarium innan semestern. Dr Mikael ger även tips på hur man kan förlänga livet.