Blogg

Nytt på bloggen

Många drar sig för att söka vård – Vården.se har undersökt varför

| Så funkar vården

Det finns fler sätt än någonsin att söka vård, men trots det drar sig många för att söka hjälp för sina besvär. Men varför ser det ut så? Under våren har Vården.se gjort en undersökning för att ta reda på anledningarna till att människor inte uppsöker vården. Här är resultatet!

boka online

Att tillgängliggöra bokningsbara tider spelar roll

| Så funkar vården

I Sverige har vi bra vård – enligt vissa studier och rapporter har vi till och med bland den bästa vården i världen. Trots det upplever många att den inte räcker till, och det som verkar mest frustrerande är vårdköerna. När man frågar patienter om vad som frustrerar dem mest, hamnar “vårdköer” på plats nr 1.

vårdbussen

Legehuset lanserar nu Vårdbussen – den mobila vårdmottagningen!

| Allmän hälsa

Tillsammans med Vårdkoncept AB har Legehuset lanserat ett helt nytt koncept – Vårdbussen! Bussen är en mobil vårdmottagning och finns för att göra det enklare för dig att uträtta dina vårdbehov. Här kan du läsa mer om vilka vårdtjänster som Vårdbussen erbjuder, och hitta din närmsta hållplats!

Mikael Sandström, Dr Mikael

Varför finns det inga lediga tider på vårdcentralen? – Dr Mikael och Staffan Gustavsson debatterar

| Så funkar vården

Har du svårt att komma fram, och att få tid på din vårdcentral? Då är du långt ifrån ensam. Att det är svårt att få tid på sin vårdcentral är ett problem som varit känt sedan länge, och det är nu hög tid att det görs något åt saken. Det menar Mikael “Soldoktorn” Sandström och Staffan Gustavsson, VD för Vården.se. I en debattartikel lyfter de fram patienternas upplevda problem med systemet.

apkoppor smittsamhet

Apkoppor – det vet vi om viruset

| Allmän hälsa

Har du hört talas om apkoppor och undrar vad det är? Vi reder ut vad apkoppor är för typ av virus, hur många bekräftade fall som finns i Sverige hittills, samt hur smittsamt man bedömer att apkoppor är. Kunskapen om apkoppor är inte fullständig i dagsläget – informationen uppdateras därför löpande.

Glöm inte att använda ditt tandvårdsbidrag!

| Tandvård

Det allmänna tandvårdsbidraget delas ut varje år, och kan användas för att betala ett besök hos en tandläkare eller tandhygienist. Men visste du att du bör använda ditt tandvårdsbidrag innan 30 juni för att inte gå miste om det?

Så tränar du när du har astma

| Allmän hälsa

Att träna när man har astma kan kännas väldigt svårt och jobbigt. Men visste du att träning faktiskt är extra viktigt för astmatiker – och kan minska dina astmabesvär? Vården.se har tagit fram tips och råd för att underlätta för dig som har astma och vill komma igång med träningen!

Klimakteriet – här är symtomen du kanske inte visste fanns

| Allmän hälsa

Visste du att klimakteriet kan starta redan vid 40-års åldern, med symtom som nedstämdhet, trötthet och irritation? Om svaret är nej är du inte ensam. Faktum är att till och med primärvården har dålig koll på kvinnors åldrande och klimakteriet. Birgitta Klang och Sara Löfgren från Hedda Hela Livet berättar mer vår podcast Vårddjungeln.

“Ett av tre vårdsamtal kommer inte fram samma dag” – Vårdgarantins brister

| Så funkar vården

I dagens samhälle är det många patienter som inte får vård inom rimlig tid. Detta trots att vi har vårdgarantin – en nationell rättighet som är tänkt att garantera vård inom en viss tidsram. Anna-Karin Ekstedt Bonamy, VD på Doctrin, berättar mer om problematiken i podcasten Vårddjungeln.

kvinna kollar födelsemärken

Kolla upp dina födelsemärken – Dr Mikael förklarar vad du ska se upp med

| Allmän hälsa

De flesta av oss har någon sorts födelsemärken på kroppen. Oftast är de helt ofarliga, men det kan vara bra att hålla koll på om de förändras. Dr Mikael förklarar vilka födelsemärken som kan vara farliga, och berättar vilka hudtyper som är extra känsliga för solens UV-strålning.