Hur vet man om man har frikort?

Hur vet man om man har frikort?

2023-03-08 | Så funkar vården

I Sverige kan man få något som kallas för frikort när man uppnår högkostnadsskyddet för öppen vård eller läkemedel. Men vad innebär egentligen detta? Och hur ska man hålla koll på om man har frikort? Vården.se har svaren!

En patient visar upp sitt frikort i receptionen på en vårdmottagning.

Vad är högkostnadsskydd och frikort?

Inom den öppna hälso- och sjukvården i Sverige finns någonting som kallas högkostnadsskydd. Det innebär att det finns en gräns för hur mycket du behöver betala för till exempel läkarbesök och medicin under ett års period. När du kommit upp i en viss summa, och därigenom uppnått högkostnadsskyddet, slipper du betala under resten av perioden.

Som bevis på att du uppnått högkostnadsskyddet får du ett så kallat frikort. Ett frikort har ett frikortsnummer, och kan vara fysiskt eller digitalt. Om du fått ett fysiskt frikort ska du ta med det när du söker vård, eller hämtar ut medicin. Om du fått ett digitalt frikort kan personalen oftast se direkt i sina system att du har uppnått högkostnadsskyddet, och inte ska betala någonting vid ditt besök.

Frikort och högkostnadsskydd – sjukvård

I Sverige ska du under en period på 12 månader som mest betala 1300 kronor för besök inom den öppna vården, innan du uppnår högkostnadsskyddet och får frikort. I vissa regioner är beloppet lägre än så.

Perioden börjar räknas från ditt första besök och löper 12 månader framåt. Det innebär att om du går på ditt första besök 5 juli ett år och sedan uppnår högkostnadsskyddet, så har du frikort fram till och med 4 juli följande år.

Ditt frikort gäller i alla Sveriges regioner.

Frikort och högkostnadsskydd – medicin

Under en period på 12 månader ska du som mest betala 2600 kronor för receptbelagda läkemedel i Sverige. Därefter har du frikort och slipper betala för din medicin under resterande del av perioden.

Perioden börjar räknas från ditt första inköp och löper 12 månader framåt. Det innebär att om du gör ditt första inköp 5 juli ett år och sedan sammanlagt betalar 2600 kronor, så har du frikort fram till och med 4 juli följande år.

Frikortet gäller för de allra flesta receptbelagda läkemedlen i Sverige.

Har jag frikort?

Om du är osäker på om du uppnått högkostnadsskyddet och har frikort, eller hur länge ditt frikort gäller, kan du kontakta den region du söker vård i.

I Region Stockholm registreras dina utgifter elektroniskt, så du kan se hur långt du har kvar tills du uppnår högkostnadsskyddet. Detta gör du genom att logga in på Mina sidor på 1177.se. Där kan du även se ditt frikort, och hur länge det gäller!

Källor:

1177 – Högkostnadsskydd för öppenvård

1177 – Läkemedel på recept – kostnader

Publicerad: 7 mars 2023 kl 16:49
Uppdaterad: 8 mars 2023 kl 08:22

3 Kommentarer

2023-06-23

Abdulkadir Haaji skrev:

Jag tappade mitt frikortnumner som skulle söka vård hos mindoktor app.

2023-11-19

Bernt skrev:

Mitt frikort har en giltighetstid som är mindre än 1 år från första betalade patientavgift??

2024-03-08

Arne skrev:

Hur länge gäller mitt frikort?