Pusselfamiljen – stöd för familjer med barn som har NPF-diagnos

Pusselfamiljen – stöd för familjer med barn som har NPF-diagnos

2023-03-30

I det senaste avsnittet av podcasten Vårddjungeln pratar programledaren Staffan Gustavsson med Petra Björkman, som utöver att vara mamma till två barn med NPF-diagnoser är grundare av Pusselfamiljen – en plattform för familjer där en eller flera familjemedlemmar har en NPF.

Två barn med npf-diagnoser som gör läxorna

Att ha NPF-diagnoser, som till exempel ADHD eller Aspergers syndrom, i familjen kan vara väldigt utmanande på många sätt, och det kan vara krävande att få ihop vardagen. Pusselfamiljen är en plattform för föräldrar och andra närstående till barn med neuropsykiatriska diagnoser, där kunskap och olika kompetenser kring NPF finns samlade på ett och samma ställe. “Pusselmodellen” bygger på ett helhetstänk kring vilka pusselbitar som måste till för att få ihop en fungerande vardag för en NPF-familj över tid. Vården.se har pratat med Petra Björkman, som är grundare av Pusselfamiljen. I podcasten Vårddjungeln berättar hon om företaget.

“Idén med Pusselfamiljen har funnits hos mig väldigt länge, ända sedan den dagen som vår son Max fick sin Aspergersdiagnos 2010. På min första kurs som jag var på, hos Asperger Center, så upptäckte jag att herregud – här är ett helt rum fullt med andra föräldrar som förstår precis hur vi har det hemma hos oss. Och det var väldigt värdefullt för mig”, berättar Petra.

Stöd och råd för föräldrar till barn med NPF

Hela idén med Pusselfamiljen är att det ska finnas en plattform där man som förälder till ett barn med NPF kan få kunskap, råd, förståelse och stöd – både från de som jobbar med NPF professionellt, men också från andra i liknande situationer.

“När vi har barn som inte mår bra så finns det ju ingen ordentlig samhällsapparat som faktiskt hjälper föräldrarna i alla steg, utan du ska driva allt detta själv. Du ska kämpa för att komma vidare till en utredning eller till psykolog och så vidare. Det är inte så enkelt”, menar Petra.

Pusselfamiljen erbjuder bland annat samtalsstöd, föreläsningar och coaching.

Vanliga utmaningar för barn med NPF

En av de absolut största utmaningarna i många NPF-familjer är skolan, berättar Petra. Det beror på att skolans utformning på olika sätt gör det svårt för barn med NPF att anpassa sig och ta till sig information.

“Många av de här barnen har utmaningar med ljud, de tappar lätt koncentrationen. Så formen för hur skolan ser ut idag, att man är många som föses ihop, är ganska utmanande för de flesta. […] Sedan är det ju så här när man tittar på till exempel lov. För väldigt många är det ett sätt att kunna få andhämtning, men för vissa barn är det svårt när rutiner ruckas på.”

Även det sätt som barnen bedöms i skolan idag gör att barn med NPF-diagnoser har sämre förutsättningar, menar Petra.

“Så som betygssystemet är gjort och bedömningar görs, så är det väldigt svårt för barn med NPF – och även för en hel del andra barn. […] På något sätt så tror jag vi förväntar oss att alla ska kunna samma saker, och så ser det inte ut. Det gör att vi slår ut många av de här barnen tidigt.”

Lyssna på hela avsnittet av Vårddjungeln med Petra Björkman här!

Publicerad: 30 mars 2023 kl 15:43
Uppdaterad: 30 mars 2023 kl 15:43