Blogg

Nytt på bloggen

En ung patient får vaccin mot pollenallergi.

Vaccin mot pollenallergi – långsiktig lindring för dig med stora besvär

| Vaccination

Pollensäsongen är i full gång, och förpestar tillvaron för de som är allergiska mot pollen. Men visste du att antihistamin, ögondroppar och nässpray inte är den enda tillgängliga behandlingen mot pollenallergi? Vaccin mot pollenallergi kan vara svaret för dig som har svåra besvär!

Vilken kost och träning passar dig bäst? Bli guidad av ett DNA-test!

Hälsokontroller är något som blivit allt mer utbrett och många vill veta mer om sin kropp för att leva mer hälsosamt. Men visste du att ditt DNA kan avslöja vilken träningsform som passar dig bäst, eller hur din kropp reagerar på olika näringsämnen i kosten? Vi har intervjuat Johanna Lönn på Dynamic Code, om deras unika DNA-tester.

Därför ska du gå till tandläkaren för regelbundna undersökningar

| Tandvård

Att regelbundet gå till tandläkaren för undersökningar kan tyckas dyrt och jobbigt. Men det är det bästa sättet att underhålla dina tänder – samtidigt som du sparar både tid och pengar i längden!

Tips och råd till dig som funderar på att gå i terapi

| Psykisk hälsa

Hur vet man egentligen när det är dags att gå i terapi – och hur hittar man rätt bland alla terapeuter och terapiformer som finns där ute? Ellen Risto, legitimerad psykolog på Ahum, ger sina bästa tips och råd på vad du kan tänka på om du funderar på att gå i terapi.

Den stora vårdundersökningen

| Podcast: Utforska vården med dr Mikael

Vad är viktigast när svenskarna väljer vårdcentral? Vi presenterar resultat från vår nationella vårdundersökning – ”Vården, svenskarna och samhället”.

Ämnesomsättning och sköldkörteln

| Podcast: Utforska vården med dr Mikael

Dr Mikael är tillbaka från djungeln efter 2 veckors svält. Hur påverkades hans kropp och hur länge klarar man sig utan mat?

Digital vård

| Podcast: Utforska vården med dr Mikael

Vi berättar vad svenska folket tycker om digital vård och vilken roll den digifysiska vården har i framtidens vårdsystem.

Nya injektionslagen

Alla våra folksjukdomar

| Podcast: Utforska vården med dr Mikael

Idag diskuterar Staffan och Dr Mikael folksjukdomar, de påverkar många människors liv och kostar samhället enorma summor. Vilka är de och vad kan man göra?

utforska-varden-med-dr-mikael

Har Sverige världens bästa vård?

| Podcast: Utforska vården med dr Mikael

Hur bra är egentligen svensk sjukvård? Är vi 1:a, 10:a eller på 23:e plats i världen?