Blogg

Nytt på bloggen

sommartid-2023

Sommartid 2023 – då ställer vi om klockan

| Allmän hälsa

Den sista söndagen i mars ställer Sverige och en mängd andra länder fram klockan en timme. Men varför gör vi det, vilka effekter får sommartid 2023 för vår hälsa och hur ser sommartider ut i andra länder? Vården.se förklarar.

Tandhygienist – ett framtidsyrke

| Tandvård

Varför säger vi “gå till tandläkaren” och inte “gå till tandvården”? Det är någonting Yvonne Nyblom, ordförande i Sveriges Tandhygienistförening, länge har undrat. Vi på Vården.se har fått chansen att prata med Yvonne och lära oss mer om yrkets historia och framtidsutsikter.

utforska-varden-med-dr-mikael

Nu kan du läsa podcasten Utforska vården med dr Mikael

| Podcast: Utforska vården med dr Mikael

Vi vill utbilda människor i hur det svenska vårdsystemet fungerar och vad du som patient har rätt till. Välkommen att lyssna!

Frågor och svar om RS-viruset

| Barn och Gravid

De flesta av oss, inte minst småbarnsföräldrar, har nog hört talas om det så kallade “RS-viruset”. Men vad är egentligen RS-viruset? Och hur skyddar man bäst sitt barn mot smitta? Vi på Vården.se har pratat med barnmorskan Sofie, från Mama Mia, och vår egen husläkare Dr. Mikael, för att reda ut ett och annat frågetecken kring RS-viruset.

3 enkla övningar för din ryggsmärta

| Allmän hälsa

Om du någon gång har drabbats av ländryggssmärta är du långt ifrån ensam. Ont i ryggen är ett vanligt problem som drabbar de allra flesta någon gång i livet. Här hittar du tre enkla övningar som kan minska dina besvär, framtagna av den digitala vårdgivaren Joint Academy. Deras expert, Christian Anker-Hansen, berättar också mer om ländryggssmärta och varför träning ofta är en bra lösning.

Dr Mikael ger sina bästa tips på vad du bör ha i medicinskåpet

| Allmän hälsa

När olyckan eller förkylningen är framme, kan det vara bra att ha ett medicinskåp hemma. Men vilka läkemedel och produkter behöver man egentligen? Vår alldeles egna husläkare Dr Mikael delar med sig av sin egen lista!

Att boka vård ska vara lika enkelt som att boka hotellrum

| Så funkar vården

Tycker du också att det är krångligt att boka vård? Har du dålig koll på dina rättigheter som patient? Du är inte ensam. Att vårdsystemet kan och borde effektiviseras är det många som kan skriva under på – men hur ska det göras? Vården.ses egna Marcus Boström och Stefan Szugalski har skrivit en artikel där de lägger fram sitt förslag.

Barnmorska svarar på vanliga frågor om graviditet och förlossning

| Barn och Gravid

Att bli gravid är för många förknippat med en tid av längtan och förväntan. Men som blivande förälder kan man också känna stark nervositet och oro under denna livsomvälvande period. Den pågående pandemin av covid-19 och den omtalade barnmorskekrisen är två ytterligare faktorer att ta in för den som ska bära och föda barn. Vi på Vården.se har samlat era vanligaste frågor och orosmoln, och tagit dem vidare till en barnmorska.

Få koll på dina rättigheter inom vården tillsammans med Capio

| Så funkar vården

Visste du att du har rätt att få vård hos vilken vårdgivare du vill, oavsett var i Sverige du bor? För att öka patienters kunskap om deras rättigheter har Vården.se träffat Martin Thorsell, VD på Capio Ortopediska Huset, som berättar mer om det som kallas det fria vårdvalet.

Akademikliniken – 30 år av att driva utvecklingen av skönhetsbranschen

| Skönhet

Jan Jernbeck är plastikkirurg och grundare av Akademikliniken, Nordens ledande kedja inom plastikkirurgi. Vården.se fick möjlighet att träffa Jan för att höra mer om Akademiklinikens bakgrund, vilka de vanligaste skönhetsingreppen är och hur framtidens plastikkirurgi ser ut.