Blogg

Nytt på bloggen

Få koll på dina rättigheter inom vården tillsammans med Capio

| Så funkar vården

Visste du att du har rätt att få vård hos vilken vårdgivare du vill, oavsett var i Sverige du bor? För att öka patienters kunskap om deras rättigheter har Vården.se träffat Martin Thorsell, VD på Capio Ortopediska Huset, som berättar mer om det som kallas det fria vårdvalet.

Akademikliniken – 30 år av att driva utvecklingen av skönhetsbranschen

| Skönhet

Jan Jernbeck är plastikkirurg och grundare av Akademikliniken, Nordens ledande kedja inom plastikkirurgi. Vården.se fick möjlighet att träffa Jan för att höra mer om Akademiklinikens bakgrund, vilka de vanligaste skönhetsingreppen är och hur framtidens plastikkirurgi ser ut.

Så kan du minska din tandvårdsrädsla idag

| Tandvård

20% av Sveriges befolkning känner oro eller obehag för att gå till tandläkaren och många människor undviker tandvården helt. Om du är någon av dessa människor vill vi hjälpa dig!

Vänta inte med att söka hjälp för psykisk ohälsa

| Psykisk hälsa

Nytt år brukar för många vara förknippat med en nystart. Vi på Vården.se vill därför slå ett slag för att börja det nya året med att vara extra snäll mot sig själv, och ta tag i din mentala hälsa. Kanske har du funderat på att gå och prata med någon, eller vill du få tips på hur du kan förebygga psykisk ohälsa längre fram? Oavsett hur din situation ser ut, finns det hjälp att få.

Så undviker du att bli smittad av vinterkräksjukan

| Allmän hälsa

Nu har säsongens smittspridning av vinterkräksjuka satt igång. Det är fortfarande svårt att veta hur omfattande årets smittspridning kommer att bli. Men det finns mycket du kan göra själv för att undvika att bli smittad, och för att undvika att smitta andra om du skulle bli sjuk. Vi har samlat våra bästa tips!

Lova lagom – så skapar du ett nyårslöfte, som du vill och kan hålla!

| Psykisk hälsa

Nytt år, nya möjligheter. 2021 ska bli 2022. Är du en av alla de som kommer avlägga ett nyårslöfte? Vi har satt oss ner med vår favoritpsykolog Charlotte Ulfsparre, chefspsykolog på Ahum, för att förstå varför så många av nyårslöftena inte hålls och för att få konkreta strategier för hur man skapar nyårslöften som man faktiskt kommer att hålla.

Unna dig en behandling i jul!

| Allmän hälsa

För många känns julen som en rolig och mysig högtid, men den kan också innebära en hel del stress och måsten. Då kan det vara välbehövligt med en avslappnande stund för dig själv. Vården.se har tagit fram tre tips på behandlingar som du kan unna dig i jul.

Dr Mikael svarar på vanliga frågor om omikron

| Covid-19

Uppdaterat februari 2022. Vården.se får många frågor om covid-19 och på senaste mer specifikt om den nya varianten av coronaviruset, omikron. Vi satte oss därför ner med vår egen husläkare Dr Mikael för att få svar.

utforska-varden-med-dr-mikael

Jämlik vård, prostata, tips mot baksmälla

| Podcast: Utforska vården med dr Mikael

SA test inte är så bra som man kan tro. Han avslöjar också frågorna som används för att ställa diagnos om huvudvärken är farlig. Och så ger han sina personliga tips mot baksmällan.

Anhörigas Riksförbunds bästa råd till dig som är anhörig

| Allmän hälsa

Är du anhörig till någon som lider av psykisk ohälsa, sjukdom eller en funktionsnedsättning? Vi har intervjuat förbundsordförande för Anhörigas Riksförbund, Ann-Marie Högberg, om förbundet, hur det är att vara anhörig och vilken hjälp det finns att få.