Blogg

Nytt på bloggen

Så blir du av med din nackspärr

| Rehabilitering

De allra flesta drabbas någon gång i livet av nackspärr, och vi alla vet hur smärtsamt och begränsande det kan kännas. En vanlig missuppfattning är att man ska låta nacken vara i total vila för att bli av med nackspärr, men faktum är att rörelse är en viktig del av behandlingen. Vi listar våra bästa övningar och tips för hur du kan bli av med din nackspärr och förhindra att den kommer tillbaka.

NEJ PLACK!

| Nytt på Vården.se, Tandvård

Under november och december genomför vi aktiviteten Nej plack!
Syftet är att rikta uppmärksamheten mot svenskarnas munnar och hur viktigt det är att hålla koll på sin munhälsa.

Hur mår dina tänder egentligen?

| Tandvård

Enligt vår undersökning ”Vården, svenskarna och samhället” (2021), har hela 27% av svenskarna skjutit upp att gå till tandläkaren pga Coronapandemin. Vi frågade oss därför: Hur påverkar det våra tänder egentligen?

Nu släpper vi säsong 2 av podcasten “Utforska vården med Dr. Mikael”!

| Nytt på Vården.se

Äntligen är det dags för den efterlängtade säsongsstarten av andra säsongen av vår podcast “Utforska vården med Dr. Mikael”.

Det här bör du tänka på när restriktionerna för covid-19 har släppt

| Covid-19

Den 29 september togs många av de tidigare restriktionerna bort, vilket gör att allt fler är tillbaka på sina arbetsplatser igen. Även om många av oss har sett fram emot att träffas igen, innebär det samtidigt en ökad risk att utsättas för covid-19 och andra virus. Vad bör man tänka på, och vilka restriktioner finns fortfarande kvar?

Dr. Mikael: “Du har rätt till en second opinion av en annan läkare”

| Allmän hälsa

I podcasten “Utforska vården med Dr. Mikael” reder vi ut vilka rättigheter du har som patient. I varje avsnitt svarar Dr. Mikael dessutom på lyssnarfrågor – här har vi sammanställt några av de vanligaste frågorna.

Samla alla dina vårdgivare på Mina Sidor!

| Nytt på Vården.se

Äntligen lanserar Vården.se Mina Sidor – en tjänst för dig som vill ha överblick av alla dina vårdgivare för att enkelt kunna boka tid hos dem. Det enda som behövs är en e-postadress och ett lösenord för att komma igång på Vården.se.

Nu kan du boka tid hos vårdgivare direkt på Vården.se!

| Allmän hälsa, Nytt på Vården.se

Nu kan du snabbt och enkelt boka tid hos en mängd olika vårdgivare direkt på Vården.se. Läs mer om några av våra bokningsbara vårdgivare här.

mindrestressjobbeftersemester

Slipp stressen efter semestern! Skapa din bästa jobbhöst med 8 smarta knep

| Allmän hälsa, Psykisk hälsa

Att vara tillbaka på jobbet efter semestern förknippar de flesta med hektiska jobbdagar och oändliga att göra-listor. Ta istället tillfället i akt att få en nytändning efter lugna, lediga dagar i solstolen. Genom att ändra ditt mindset och göra små förändringar gällande vardagsliv, träning och kost kan du få en hälsosammare och mer motiverande jobbhöst. Vi vet hur!

Trött på att ha ont i foten? 4 övningar för att bli av med hälsporre

| Rehabilitering

Långa sträckor i löparspåret eller obekväma skor kan göra att hälsporre dyker upp som ett brev på posten. En del är också extra benägna att få besväret på grund av fotens utseende. Hälsporre kännetecknas av smärta i senfästet under hälen. Lyckligtvis är det ganska enkelt att både lindra och förebygga hälsporre och de allra flesta blir av med smärtan inom kort. Vi guidar dig till övningar som gör att du slipper ha ont i foten.