Apkoppor – det vet vi om viruset

Apkoppor – det vet vi om viruset

2022-06-30 | Allmän hälsa

Har du hört talas om apkoppor och undrar vad det är? Vi reder ut vad apkoppor är för typ av virus, hur många bekräftade fall som finns i Sverige hittills, samt hur smittsamt man bedömer att apkoppor är. Kunskapen om apkoppor är inte fullständig i dagsläget – informationen uppdateras därför löpande.

apkoppor smittsamhet

Vad innebär det att få apkoppor?

Apkoppor är en sjukdom som kan överföras från ett infekterat djur till en människa. Sjukdomen orsakas av apkoppsvirus, och är en art av orthopoxvirus. Det kallas apkoppor eftersom det först upptäcktes hos apor, men man tror att viruset från början kom från olika gnagare i central- och västafrika. Viruset är inte ett nytt fenomen, men antalet fall har ökat kraftigt under 2022.

Apkoppor ger främst symtom med vätskefyllda blåsor, utslag och sår på huden samt feber, och man tror att det smittar vid nära kroppskontakt.

Hur många fall av apkoppor finns det i Sverige?

Den 1 juni 2022 har totalt tre fall av apkoppor konstaterats i Sverige. I Europa har över 100 fall upptäckts – och siffran fortsätter att stiga. De länder i Europa som har flest antal konstaterade fall av apkoppor i dagsläget är Spanien och Portugal.

Hur smittsamt är apkoppor?

Enligt Världshälsoorganisationen (WHO) anses apkoppor inte vara särskilt smittsamt. Detta eftersom att det krävs nära fysisk kontakt med någon som bär på viruset. Det kan vara till exempel genom sex, eller annan närkontakt som innebär hud mot hud.

Bör man vara orolig för apkoppor?

Trots den ökade smittspridningen, skriver WHO att risken för allmänheten är låg. Anledningen till att man prioriterar utbrottet så pass högt, är eftersom smittspridningen av viruset beter sig annorlunda än det tidigare gjort.

WHO vill därför öka medvetenheten om apkoppor, och hoppas kunna skydda människor från att bli smittade. Samtidigt jobbar organisationen med att kunna identifiera hur apkoppor kunnat sprida sig som det gjort.

Vill du veta mer om apkoppor?

Om du vill läsa mer om symtom och behandling för apkoppor kan du läsa vår guide där vi sammanställt information om sjukdomen.

Publicerad: 9 juni 2022 kl 17:02
Uppdaterad: 30 juni 2022 kl 11:11