“Ett av tre vårdsamtal kommer inte fram samma dag” – Vårdgarantins brister

“Ett av tre vårdsamtal kommer inte fram samma dag” – Vårdgarantins brister

2022-06-21 | Så funkar vården

I dagens samhälle är det många patienter som inte får vård inom rimlig tid. Detta trots att vi har vårdgarantin – en nationell rättighet som är tänkt att garantera vård inom en viss tidsram. Anna-Karin Ekstedt Bonamy, VD på Doctrin, berättar mer om problematiken i podcasten Vårddjungeln.

Vad innebär vårdgarantin?

Vårdgarantin är en lagstadgad rättighet som anger hur länge du som patient behöver vänta för att få kontakt med vården. Lagen anger även hur lång tid det som längst får ta innan du får den vård du behöver. De olika regionerna i landet kan ha andra tidsgränser än de som gäller enligt den nationella vårdgarantin. Bra att veta är att tidsgränserna då ska vara kortare – aldrig längre.

De tidsgränser som gäller enligt den nationella vårdgarantin är följande:

• Kontakt med primärvården samma dag
    Du har rätt att få kontakt med primärvården, såsom vårdcentralen eller sjukvårdsrådgivningen, samma dag som du söker hjälp. Det kan vara via telefon, ett besök på mottagningen eller ett videosamtal.
  • Rätt till medicinsk bedömning av primärvården inom tre dagar
    Inom vårdgarantin har du rätt att få en medicinsk bedömning av ditt hälsoproblem av legitimerad personal inom tre dagar.
  • Besök på en specialistmottagning inom 90 dagar
    Vid planerad behandling, såsom operation, har du rätt att få tid för det första besöket hos en specialistmottagning inom 90 dagar, om du har remiss. Samma tidsgräns gäller om du har sökt vård hos en specialistmottagning på egen hand utan remiss från en läkare.
  • Planerad operation eller behandling ska vara påbörjad inom 90 dagar
    Efter att ett beslut har tagits om behandling/operation, har du rätt att få en tid till det inom tre månader. Tidsgränsen börjar från det att du och läkaren tog beslut om behandlingen.

Primärvården håller sällan tidsgränsen för väntetider

Trots lagkravet på att garantera vård inom fasta tidsramar, är det få mottagningar inom primärvården som håller tidsgränserna menar Anna-Karin på Doctrin.

“ I Sverige har vi en vårdgaranti som ger alla människor rätt att komma i kontakt med sin primärvård samma dag och få en kvalificerad medicinsk bedömning inom några dagar och besök till specialist inom 90 dagar. Vi vet att det här är något som många vårdgivare inte håller eller uppnår. Tittar man på tillgängligheten i primärvården så är det under all kritik. Ett av tre vårdsamtal kommer inte fram samma dag, utan man kan behöva ringa under flera dagar i rad för att komma fram”, säger Anna-Karin.

Anledningen till att många patienter inte kommer fram samma dag som de kontaktar sin vårdcentral, tror Anna-Karin beror på bristande effektivitet.

“Jag tror det handlar om att man inte tar hand om patienterna på bästa effektiva omhändertagandenivå. Att låta patienter osorterat ringa in till vårdcentralen och bli intervjuad av sjuksköterska på telefon tar en massa tid, 6-7 min i genomsnitt.”

Är vården lika tillgänglig för alla?

Målsättningen för all vård i Sverige är att den ska vara jämlik och lika tillgänglig för alla. Men det finns fall när den inte är det – Anna-Karin berättar mer.

“Det kommer alltid vara skillnader inom vården, men den ska vara motiverad. Om vi pratar om ojämlikhet pratar vi om omotiverade skillnader. Det kan vara ens kön, härkomst eller ålder som gör att man får sämre vård, eller i vissa fall högre tillgänglighet – det är ojämlikhet”, förklarar Anna-Karin.

Var du bor i Sverige har också en stor effekt på tillgängligheten för vård, och kan därför också ses som en stor ojämlikhet. Anna-Karin fortsätter:

“Det finns stora geografiska skillnader. Jag kommer 25 mil från närmsta sjukhus, under mina första femton första år fanns det ingen läkare närmare än 15 mil bort, eller i Norge. Det är en sorts ojämlikhet. Än värre är att det finns de som bor där tillgången till vård borde vara god, men ändå inte möts lika.”

Du har rätt att söka vård var du vill i landet

I Sverige har vi något som kallas för det fria vårdvalet. Det betyder att du har rätt att söka vård var du vill i landet, oavsett var du bor. I praktiken betyder det att du kan söka vård i en helt annan stad, och kan på så sätt få vård snabbare.

Här kan du läsa mer om dina rättigheter och det fria vårdvalet.

Publicerad: 19 maj 2022 kl 15:08
Uppdaterad: 21 juni 2022 kl 11:16