Få koll på dina rättigheter inom vården tillsammans med Capio

Få koll på dina rättigheter inom vården tillsammans med Capio

2023-02-21 | Så funkar vården

Visste du att du har rätt att få vård hos vilken vårdgivare du vill, oavsett var i Sverige du bor? För att öka patienters kunskap om deras rättigheter har Vården.se träffat Martin Thorsell, VD på Capio Ortopediska Huset, som berättar mer om det som kallas det fria vårdvalet.

Det svenska vårdsystemet har många fantastiska fördelar, men för att få ta del av hela spektrat bygger det också på att du som medborgare har koll på dina rättigheter. Det menar Martin Thorsell, VD på Capio Ortopediska Huset.

– Tyvärr är det vanligt att patienter inte har all kunskap kring sina rättigheter. Där delar vi på Capio och Vården.se samma passion om att hjälpa människor att få den vård de behöver, i rätt tid. Genom ökad kunskap kan vi se till att fler patienter får sin operation inom några veckor istället för månader eller till och med år, säger Martin.

Du har rätt att söka vård var du vill

Men vad innebär egentligen det fria vårdvalet för dig som patient? Martin berättar mer.

– Via det fria vårdvalet har du rätt att söka dig till vilken vårdgivare du vill, oavsett vilken region du bor i. Det betyder att om du bor i Skellefteå och har ont i ditt knä, så kan du välja en vårdgivare i en helt annan stad.

Du kan välja vilken vårdgivare du vill inom de flesta områden, men det finns ett par undantag.

– Det fria valet gäller inom både öppenvård och dagkirurgi, men inte inom slutenvården, det vill säga om du behöver stanna över natten. Då behövs ett godkännande från hemregionen. Av praktiska skäl behöver du även en diagnos för att kontakta vårdgivaren, berättar Martin.

Du behöver aldrig vänta längre än tre månader för att opereras

Om du ska opereras är det inte ovanligt att du behöver vänta en längre tid innan det är din tur. Men många väntar länge helt i onödan, menar Martin.

– Enligt vårdgarantin har du rätt till operation inom 90 dagar från beslut om operation. Men det är inte alla regioner som klarar av det.

Väntetiderna kan nämligen skilja sig åt väsentligt i olika regioner, berättar Martin.

– Jag har träffat patienter som stått i kö för operation i mer än ett år, och till och med varit sjukskrivna under den perioden i väntan på operation, när de hade kunnat vara opererade för länge sedan om de känt till sina rättigheter. Det är helt onödigt att vänta på operation så länge när det finns kapacitet på andra orter, fortsätter Martin.

Vårdval Stockholm öppnar upp för en mer likvärdig vård

I Stockholms län finns det något som kallas Vårdval Stockholm, vilket är ett patientvalsystem som finns för att göra vården mer likvärdig för länets patienter. I praktiken innebär det att Region Stockholm i ett första steg auktoriserar vårdgivare inom vårdområden, men att du sedan har rätt att själv välja vem du vill gå till. Men utöver patientens ökade rättigheter, så har även Vårdval Stockholm inneburit nya vägar för vårdgivare och att många nu har en överkapacitet att ta emot patienter från hela länet.

Så fungerar det med betalning inom det fria vårdvalet

När det kommer till betalning och ersättning har du som patient också rättigheter, menar Martin.

– Det fria vårdvalet uppmuntrar patienten till att i en högre grad själv välja vårdgivare, då ersättningen ska följa individen. Men i praktiken gör patienten inte det, utan oftast är det husläkaren som väljer vart remissen ska skickas, förklarar Martin.

Viktigt att komma ihåg är att betalningen sköts av den region där du väljer att utföra vården.

– Som patient betalar du indirekt genom skatten i den region som du bor i, men du betalar inte mer om vården utförs i en annan region i landet. Du behöver inte ens ha tillstånd från din hemregion om vården sker i öppenvård eller dagkirurgi. För slutenvård krävs däremot en betalningsförbindelse från hemregion innan vården ges, förklarar Martin.

Publicerad: 3 februari 2022 kl 11:53

Har väntat 1 månad och fick besked att jag kanske får tid inom 3 månader
Har mycket besvär

2023-06-05

peter skrev:

Har jag rätt till en klaffoperation i skåne landsting fast jag bor i västra götalands landsting om det skulle visa sig att operationen skulle kunnna göras snabbare och på ett bättra sätt rent tekniskt Mvh