Klimakteriet – här är symtomen du kanske inte visste fanns

Klimakteriet – här är symtomen du kanske inte visste fanns

2023-09-12 | Allmän hälsa

Visste du att klimakteriet kan starta redan vid 40-års åldern, med symtom som nedstämdhet, trötthet och irritation? Om svaret är nej är du inte ensam. Faktum är att till och med primärvården har dålig koll på kvinnors åldrande och klimakteriet. Birgitta Klang och Sara Löfgren från Hedda Hela Livet berättar mer vår podcast Vårddjungeln.

Inlägget är reklam för Apoteket och innehåller annonslänkar

Vad är förklimakteriet?

Många förknippar klimakteriet med vallningar, svårigheter att sova och utebliven mens. Men symtomen för klimakteriet kan vara fler än så. Många symtom är subtila och kan komma redan kring 40-års åldern. Då kallas det för förklimakteriet. Några av symtomen är att känna sig lättirriterad, trött, PMS och allmän nedstämdhet. Birgitta Klang förklarar mer om vad som händer i kroppen.

“Det är så att vi har våra hormoner, progesteron och östrogen, som vi har en ganska jämn och konstant produktion av, fram tills vi är någonstans mellan 35-40 år. Då börjar det hända saker. Det är framför allt progesteronet som går ner och som påverkar oss med olika symtom. Så småningom följer också östrogenet med. Det är då vi går in i det som kallas för klimakteriet, alltså att hormonerna försvinner mer och mer”, förklarar Birgitta.

Dessa tabletter innehåller vitamin B6 som bidrar till reglering av hormonbalansen och är speciellt utvecklad för kvinnor som befinner sig i klimakteriet. Symtom på klimakteriet är värmevallningar, svettningar, rastlöshet och humörsvängningar. Köp dessa prisvärda tabletter här för endast 269 kr!

Primärvården har låg kunskap om förklimakteriet

Klimakteriet och den åldrande kvinnan har länge varit bortprioriterat i primärvården, och det största fokuset har lagts på kunskap om fertilitet, menar Sara.

“Historiskt har läkare haft ganska låg kunskap om klimakteriet och kvinnovård överlag. Väldigt mycket av kvinnovården fokuserar på den fertila kvinnan och tiden innan dess. Därefter är man rätt ointressant.”

Sara tror att den låga kunskapen bland annat beror på att klimakteriet inte har funnits på samma sätt tidigare.

“Om man tittar tillbaka bara några generationer så fanns inte menstruation, PMS och  klimakteriet på samma sätt eftersom man hela sitt kvinnliga liv i princip var gravid och ammade. Det är rätt nytt med klimakteriet, både i samhället men också för oss inom läkarkåren och medicin. Men världen ser inte ut så längre”, säger Sara.

Vanligt att hormonbrist blandas ihop med depression

Kvinnor runt 40 år har allt större krav på sig. Man ska leverera både karriärsmässigt och familjemässigt, samtidigt som många tampas med nedstämdhet. Många av dessa kvinnor går till vårdcentralen för depressiva symtom, och får direkt antidepressiva läkemedel utskrivna, när de istället borde testas för hormonbrist, menar Birgitta och Sara.

“När jag började bygga upp Hedda Hela Livet och jag och Sara fann varandra, såg vi att det fanns många kvinnor som mådde psykiskt dåligt. Då behandlade man kvinnorna med antidepressiva läkemedel, men de blev inte bättre. När man istället började titta på det här ur ett hormonellt perspektiv kunde man se att det handlade om minskandet av progesteron och östrogen”, säger Birgitta.

Hedda Hela Livet gjorde därför ett omtag och anställde både allmänspecialister och gynekologer för att samarbeta  tillsammans, och kunde på så sätt hjälpa många kvinnor till ett bättre mående.

“Jag tror inte att det handlar om oviljan att hjälpa de här kvinnorna, utan jag tror att det handlar mycket mer om okunskap att förstå sammanhanget. Det är inte så att allt handlar om hormoner, men det kan vara en stor del av hur du mår”, förklarar Birgitta.

Tror du att du kan ha besvär från klimakteriet/förklimakteriet? Då kan du prata med din gynekolog.

Detta kosttillskott är framtaget för kvinnor i klimakteriet för att bidra till ökad lust, motverka torra slemhinnor och ge mer energi. Detta prisvärda kosttillskott säljs inte i butik utan endast online! Köp här för endast 379 kr!

Publicerad: 20 maj 2022 kl 14:05
Uppdaterad: 12 september 2023 kl 09:34