Många drar sig för att söka vård – Vården.se har undersökt varför

Många drar sig för att söka vård – Vården.se har undersökt varför

2022-07-05 | Så funkar vården

Det finns fler sätt än någonsin att söka vård, men trots det drar sig många för att söka hjälp för sina besvär. Men varför ser det ut så? Under våren har Vården.se gjort en undersökning för att ta reda på anledningarna till att människor inte uppsöker vården. Här är resultatet!

“Många drar sig för att söka vård, eller tycker det är jobbigt. Är du en av dem? Berätta gärna varför!”

Så löd frågan som vi på Vården.se ställde till våra besökare under våren 2022. På bara två veckor kom det in flera hundra svar, som hjälpt till att reda ut vilka de största hindren är när det kommer till att söka vård.

Därför drar sig patienter för att söka vård

Anledningarna är många och varierande, men det finns ändå en tydlig röd tråd i svaren. Efter att ha gått igenom alla svar kunde vi identifiera tre områden som många tycker är problematiska:

• bristande tillgänglighet inom vården
  • brist på tillit till vården och bemötandet från vårdpersonalen
  • otillräcklig kvalitet på den vård som erbjuds.

Hela 66,5 % svarade att bristen på tillgänglighet inom vården är ett skäl till att de inte söker vård, eller drar sig för att göra det.

Den absolut vanligaste uppfattningen är att det inte finns tillräckligt med lediga tider, och att väntetiden för att få vård är för lång. Många tycker också att det är svårt att få kontakt – att de helt enkelt inte når fram till vården. Patienter uppger att man inte får svar när man ringer, att man behöver hantera knappval och stå i långa telefonköer, och att det inte finns tillräckligt med telefontider att bli uppringd på. Ett stort antal menar att de vill prata med en människa, vilket de inte upplever att de får.

“Det är omöjligt att få kontakt med vårdgivare och väldigt svårt att få en tid. Rörigt och oklart vart man ska vända sig. Upplever att det finns alldeles för få tider och vårdgivare mot antalet människor som söker vård.”

Bemötande och tillit

59,9 % av de som svarat uppger att deras ovilja att söka vård har att göra med brist på tillit till vården.

Överväldigande många har upplevt dåligt bemötande från vårdpersonal. Personal utan empati, eller med nonchalant och otrevlig attityd. Man uppger att man tidigare ej blivit trodd och lyssnad på, och är rädd att inte bli tagen på allvar när man söker vård. Att bli dömd, ifrågasatt eller avvisad. Ett stort antal känner att de besvärar, tar upp vårdens tid eller en plats som någon annan patient behöver bättre.

“Ett ifrågasättande eller nonchalant bemötande när man behöver hjälp. Som patient är man i underläge och orkar inte alltid kämpa för att bli hörd.”

26,2 % – en lägre, men ändå betydande andel av de som svarat – uppger att de på ett eller annat sätt inte är nöjda med kvaliteten på vården de får.

Vanligast bland dessa är åsikten att man inte får den vård man behöver, eller att den vård man får inte har tillräckligt hög kvalitet. En annan sak som starkt bidrar till oviljan att söka vård, är upplevelsen av att man ständigt skickas runt till olika vårdgivare. Patienten känner inte läkaren och läkaren känner inte patienten. Många uppger att det saknas helhetsperspektiv och att man inte får en individuell bedömning. Personalen känns stressade och under ständig tidsbrist, vilket man upplever påverkar vårdkvaliteten negativt.

“Det saknas ett helhetsperspektiv. Många väljer att inte se människan bakom diagnosen. Skador och sjukdomar påverkar människan på flera plan. Det är en riktig soppa då flera specialitéer är involverade i samma patient och ingen håller ihop trådarna. Patient och anhöriga hamnar mellan stolarna.”

Vården.se vill hjälpa till att förbättra vården

Våra undersökningar görs i syfte att lyfta din röst som patient, och Vården.se har som vision att vara med och förbättra det svenska vårdsystemet. Vi arbetar dagligen för att göra vården mer tillgänglig, genom att göra det lättare att hitta vårdgivare och boka tid. På Vården.se finns flera hundra vårdgivare där du kan boka en tid direkt, när det passar dig – utan telefonköer och väntetider!

Tillsammans gör vi vården bättre!

Publicerad: 30 juni 2022 kl 16:30
Uppdaterad: 5 juli 2022 kl 10:25

7 Kommentarer

2023-05-28

Emma skrev:

Jag tycker vårdcentralerna är katastrof, jag har fått så dåligt bemötande på flera vårdcentraler båda på rådgivning över telefon och av läkare och har även vänner och bekanta som har liknande upplevelser. Jag blir verkligen mörkrädd! Det kan inte få vara såhär?!

2024-01-16

Micke skrev:

Det går helt enkelt inte att boka tid. I en ort jag bodde på så tog det bokstavligen 12 sidor att hitta fram till “boka en tid” och Ibland saknas även kontaktmail eller telefonnummer. Att man har svenskt personnummer och Bank ID hjälper inte långt och 1177 är ökänt för att medvetet försöka hindra folk att just Hitta den Gröna knappen…där man bokar tid och får sina 90 dagars väntetid för akut matallergi. Det har varit så här senaste 15 åren

2023-09-11

Cecilia skrev:

MYCKET SVÅRT att nå vårdcentraler och läkarmottagningar, nästintill omöjligt att få kontakt med någon människa och när man långt om länge kommer fram är det ett mycket otrevligt bemötande, man behöver tigga och be om att få komma till läkare, oftast får man känslan av att man bara besvärar dem. Trots allt inte behövt besöka vc särskilt många gånger under mitt liv , men de gånger jag försökt under senare tid är det katastrofalt dåligt. Det måste vara något sjukt systemfel inom vården, vem har helhetsgrepp och tar ansvar för en fungerande vård?!

2023-10-25

Daniel skrev:

Kan ta upp till 10-15 år innan man blir trodd. När man väl fått en diagnos blir man inte hjälpt. Det borde finnas ett ansvar på samma sätt som i andra branscher. Det värsta är nog bemötandet. Flera ggr jag fått en undersköterska eller läkare som har en väldigt dålig attityd. Det vetkarbsom att en del tycker om att jävlas och hämnas på sina patienter på samma sätt som en kock spottar i soppan. Trevligast är sköterskor som verkar tycka om sitt jobb.

2024-02-19

Nina skrev:

Vi sjuksköterskor har fått kompromissa så mycket för läkarens dåliga mottagande, därför slutade jag jobba som sjuksköterska.
Som patient nu efter att ha slutat jobba som sjuksköterska så är det katastrofalt dåligt, det är som läkarna inte vill ha med en människa att gör.

2023-11-18

Petra skrev:

Jag har fått väldigt dåligt bemötande när jag kontaktat vårdcentralen i Eksjö. Jag ringde dit för att jag hade ett besvär som en läkare behövde kolla på, men jag fick inte ens någon tid till en läkare. Så nu tänker jag inte kontakta dem nästa gång jag behöver hjälp. Detta är säkert 2:a gången nu jag fick dåligt och nonchalant bemötande.

2024-02-13

Jesper skrev:

Vården håller inte vårdgarantin! Är lag på det, inför höga vitesböter!
Vården systematiskt lämnar svårt sjuka människor för att spara pengar. Vården älskar att skylla på dåliga löner och arbetsmiljö. Att ge er bättre lön kommer inte få er att prestera bättre, kommer bara se till att ni fortsätter skita i oss. Vill ni ha bättre lön, se till och förtjäna det.
Vården är extremt glada för att skylla på psykisk sjukdom så man kan bolla över till andra avd.
Vården är glada att ignorera tills du har fått kronisk sjukdom så att dom kan säga att du får leva med det, inget vi kan göra. Se till och gör ert jobb, respektera era ”kunder” precis som vi alla andra ”vanliga” arbetare gör. När är ingen speciell grupp. Sköt ert jobb, gör ert jobb. Så får ni bättre ”kunder”, bättre lön och arbetsmiljö och vi får valuta för VÅRA SKATTEPENGAR.
Arbetsmiljön är inte vårat problem, är erat egna problem som NI skapar själva.