“Många drar sig för att söka vård, eller tycker det är jobbigt. Är du en av dem? Berätta gärna varför!”
Så löd frågan som vi på Vården.se ställde till våra besökare under våren 2022. På bara två veckor kom det in flera hundra svar, som hjälpt till att reda ut vilka de största hindren är när det kommer till att söka vård.
Därför drar sig patienter för att söka vård
Anledningarna är många och varierande, men det finns ändå en tydlig röd tråd i svaren. Efter att ha gått igenom alla svar kunde vi identifiera tre områden som många tycker är problematiska:
- bristande tillgänglighet inom vården
- brist på tillit till vården och bemötandet från vårdpersonalen
- otillräcklig kvalitet på den vård som erbjuds.
Tillgänglighet
Hela 66,5 % svarade att bristen på tillgänglighet inom vården är ett skäl till att de inte söker vård, eller drar sig för att göra det.
Den absolut vanligaste uppfattningen är att det inte finns tillräckligt med lediga tider, och att väntetiden för att få vård är för lång. Många tycker också att det är svårt att få kontakt – att de helt enkelt inte når fram till vården. Patienter uppger att man inte får svar när man ringer, att man behöver hantera knappval och stå i långa telefonköer, och att det inte finns tillräckligt med telefontider att bli uppringd på. Ett stort antal menar att de vill prata med en människa, vilket de inte upplever att de får.
“Det är omöjligt att få kontakt med vårdgivare och väldigt svårt att få en tid. Rörigt och oklart vart man ska vända sig. Upplever att det finns alldeles för få tider och vårdgivare mot antalet människor som söker vård.”
Bemötande och tillit
59,9 % av de som svarat uppger att deras ovilja att söka vård har att göra med brist på tillit till vården.
Överväldigande många har upplevt dåligt bemötande från vårdpersonal. Personal utan empati, eller med nonchalant och otrevlig attityd. Man uppger att man tidigare ej blivit trodd och lyssnad på, och är rädd att inte bli tagen på allvar när man söker vård. Att bli dömd, ifrågasatt eller avvisad. Ett stort antal känner att de besvärar, tar upp vårdens tid eller en plats som någon annan patient behöver bättre.
“Ett ifrågasättande eller nonchalant bemötande när man behöver hjälp. Som patient är man i underläge och orkar inte alltid kämpa för att bli hörd.”
Vårdkvalitet
26,2 % – en lägre, men ändå betydande andel av de som svarat – uppger att de på ett eller annat sätt inte är nöjda med kvaliteten på vården de får.
Vanligast bland dessa är åsikten att man inte får den vård man behöver, eller att den vård man får inte har tillräckligt hög kvalitet. En annan sak som starkt bidrar till oviljan att söka vård, är upplevelsen av att man ständigt skickas runt till olika vårdgivare. Patienten känner inte läkaren och läkaren känner inte patienten. Många uppger att det saknas helhetsperspektiv och att man inte får en individuell bedömning. Personalen känns stressade och under ständig tidsbrist, vilket man upplever påverkar vårdkvaliteten negativt.
“Det saknas ett helhetsperspektiv. Många väljer att inte se människan bakom diagnosen. Skador och sjukdomar påverkar människan på flera plan. Det är en riktig soppa då flera specialitéer är involverade i samma patient och ingen håller ihop trådarna. Patient och anhöriga hamnar mellan stolarna.”
Vården.se vill hjälpa till att förbättra vården
Våra undersökningar görs i syfte att lyfta din röst som patient, och Vården.se har som vision att vara med och förbättra det svenska vårdsystemet. Vi arbetar dagligen för att göra vården mer tillgänglig, genom att göra det lättare att hitta vårdgivare och boka tid. På Vården.se finns flera hundra vårdgivare där du kan boka en tid direkt, när det passar dig – utan telefonköer och väntetider!
Tillsammans gör vi vården bättre!