Internationella sjuksköterskedagen – idag hyllar vi alla sjuksköterskor!

Internationella sjuksköterskedagen – idag hyllar vi alla sjuksköterskor!

2022-06-21 | Allmän hälsa

Idag, den 12 maj, är det Internationella sjuksköterskedagen – en dag som är till för att lyfta och hylla sjuksköterskor och det viktiga arbete de gör i samhället. Vården.se har pratat med Oili Dahl som är specialistsjuksköterska inom intensivvård och ordförande i Svensk sjuksköterskeförening.

Oili Dahl, legitimerad specialistsjuksköterska och ordförande i Svensk sjuksköterskeförening.

Sjuksköterskor har en viktig roll i samhället. De är med oss i alla olika delar av livet, och har ansvar för att alla patienter får den omvårdnad och den medicinering som behövs. Sjuksköterskor arbetar också preventivt, för att se till att människor slipper bli sjuka i förtid.

“Det ingår väldigt mycket förebyggande arbete, som till exempel att motivera människor kring exempelvis levnadsvanor, så de inte behöver bli sjuka. Vi har väldigt mycket kunskap som sjuksköterskor – ibland glömmer man bort hur viktiga sjuksköterskor är”, menar Oili.

Det många inte vet är att sjuksköterskor är ett legitimerat yrke, som har en lång akademisk utbildning i grunden.

“Många vet inte vad sjuksköterskor gör och vad skillnaden är mellan specialistsjuksköterskor, sjuksköterskor och undersköterskor. Man förstår inte att sjuksköterskor är ett legitimerat yrke med 3-årig utbildning – minst! Specialistsjuksköterskor har läst i 4 år. Legitimationen reglerar yrke och profession. När man får legitimation har man autonomi, ett eget ansvar, att arbeta enligt bästa tillgängliga kunskap”, säger Oili.

Varför firas Internationella sjuksköterskedagen?

Internationella sjuksköterskedagen firas den 12 maj varje år, för att lyfta och hylla sjuksköterskor världen över. Att det firas just detta datum beror på att Florence Nightingale, som räknas som en av grundarna av det moderna sjuksköterskeyrket, föddes den 12 maj 1820. Nightingale var en pionjär, som bland annat blev uppmärksammad för sina insatser under Krimkriget. Hennes arbete minskade effektivt dödligheten bland soldater från 42 procent till 2 procent.

I Sverige finns idag drygt 113 000 sysselsatta sjuksköterskor inom hälso- och sjukvård. Svensk sjuksköterskeförening är självklart med och firar Internationella sjuksköterskedagen – både på plats och i sociala medier

“Det kommer gäster för lite mingel och rundvandring, där vi berättar om sjuksköterskeyrkets historia. Vi berättar om det jobb vi gör och strategier framåt. Och sedan ska vi dela ut priser till sjuksköterskor inom ledarskap, forskning och insatser för etik och jämlik vård, och hylla dem”, berättar Oili.

När man pratar om sjuksköterskeyrket i samhället lyfter man ofta kampen och svårigheterna, menar Oili.

“Vi vill lyfta det fantastiska med att vara sjuksköterska, inte bara svårigheterna. Vi har ju otroliga möjligheter som sjuksköterskor. Som sjuksköterska kan du arbeta inom många varierande verksamheter, men du har alltid ett meningsfullt arbete. Och nuförtiden kan man ju läsa till specialist, till avancerad specialistsjuksköterska, gå forskarutbildningen – det finns ju oändliga möjligheter. Vissa arbetar utomlands med till exempel vaccinationer eller inom krigssjukvård, kan det finnas något mer meningsfullt jobb än det?”

Vad gör Svensk sjuksköterskeförening?

Oili Dahl har arbetat som sjuksköterska i över 30 år. Hon är idag utbildad specialistsjuksköterska inom intensivvård, forskarutbildad, och sedan 2021 även ordförande för Svensk sjuksköterskeförening. Föreningen grundades 1910 och är en ideell professionsförening, med över 50 000 medlemmar, som arbetar för att utveckla sjuksköterskeprofessionen och göra omvårdnaden för patienter säkrare och mer jämlik.

“Vi jobbar med att utveckla omvårdnaden genom forskning, utbildning, kvalitet och etik – det är professionsfrågorna. Vi vill också att sjuksköterskor ska trivas i sitt yrke och, framför allt, stanna i sin profession. Att de ska ha möjlighet att utvecklas, och vara med och utveckla vården”, säger Oili.

Svensk sjuksköterskeförening arbetar på bred front. Inför valet har bland annat föreningen tagit fram en handbok över vad som behöver göras i den svenska sjukvården framöver, som de ska dela ut till politiker under Almedalsveckan. Och tillsammans med den fackliga föreningen Vårdförbundet driver de frågan om ytterligare vidareutbildning för sjuksköterskor.

“Vi vill införa ett nytt yrke för sjuksköterskor i patientnära vård – avancerad specialistsjuksköterska. För man kan vara grundutbildad och specialistutbildad, men vi vill att man ska kunna vara ännu högre utbildad. Så vi har jobbat med det, och nu har Nationella vårdkompetensrådet skrivit i sin verksamhetsplan att de ska stödja en implementering. Det är ett stort steg framåt!”, menar Oili.

Framtidens sjuksköterskor

Det har hänt mycket under det senaste århundradet. Sjuksköterskor har fått bättre tillvaro, mer utbildning och högre autonomi och legitimitet. Men det finns fortfarande saker att göra framöver.

“Vi måste satsa på ledarskap, bygga en organisation och ett stöd, för att sjuksköterskor ska kunna utvecklas och ha en ärlig chans att ge den vård vi vill ge och är utbildade att ge. Det handlar inte bara om brist på sjuksköterskor, utan faktiskt om hur man organiserar och leder också. Så ledarskap kommer att vara en jätteviktig fråga framöver. Respekt för erkännande av sjuksköterskors kunskap och autonomi. Att skapa en organisation och ett ledarskap som stödjer dem att bära hela det ansvaret och utveckla det – det vore drömmen. Det är det vi jobbar för. Vi vill även att sjuksköterskor ska finnas i de rummen där man beslutar på befolkningsnivå”, säger Oili.

Vill du veta mer om sjuksköterskor och hålla dig uppdaterad om vad som är aktuellt inom yrket? Oili Dahl bloggar om dessa ämnen på Svensk sjuksköterskeförenings hemsida, swenurse.se.

Läs Ordförandebloggen här!

Publicerad: 12 maj 2022 kl 08:23