Att tillgängliggöra bokningsbara tider spelar roll

Att tillgängliggöra bokningsbara tider spelar roll

2022-06-29 | Så funkar vården

I Sverige har vi bra vård – enligt vissa studier och rapporter har vi till och med bland den bästa vården i världen. Trots det upplever många att den inte räcker till, och det som verkar mest frustrerande är vårdköerna. När man frågar patienter om vad som frustrerar dem mest, hamnar “vårdköer” på plats nr 1.

boka online

Det finns flera olika anledningar till varför vården inte räcker till. En av de största faktorerna är Sveriges geografi, då vi har ett avlångt land där en stor del av invånarna bor i de större  städerna. Resultatet blir en ojämn fördelning av resurser där många patienter väntar olagligt länge på vård.

Vårdköerna är inte jämlika i Sverige

Att kunna erbjuda jämlik vård är en fundamental del i det svenska grundsystemet. Därför finns bland annat den nationella vårdgarantin, vilken är tänkt att försäkra dig om att få vård inom skälig tid – oavsett var i landet du bor.

Men trots lovorden hålls sällan de satta tidsgränserna, och många patienter väntar längre än de behöver för att få den vård de behöver.

En möjlig förklaring till väntetiderna är en ojämn fördelning av vårdinsatser runt om i landet. Den ojämna fördelningen beror bland annat på att stora delar av den svenska befolkningen är bosatta i de större städerna, och de flesta resurser har därför lagts i storstadsområdena. Resultatet blir att många patienter, framför allt i de mindre orterna, väntar på vård olagligt länge.

Det finns städer där väntrummen står tomma

Det många inte känner till är att det finns vårdgivare som har en överkapacitet. Det betyder att det finns vård att få på annan ort i landet, där kötiderna helt enkelt är betydligt kortare.

Vården.se finns för att göra det enklare för patienter att hitta rätt vård, och minska antalet sjukminuter. Därför synliggör vi vårdgivares tidsbok även för patienterna!

Vad innebär det att visa sina bokningsbara tider i praktiken? Jo, patienten hittar en vårdgivare som erbjuder den behandling den behöver, och kan boka en tid på egen hand via Vården.se – oberoende var i landet denna bor. Patienten blir inte bara frisk snabbare, utan vårdköerna kan också hållas mer jämlika runt om i landet.

Så kan vi minska antalet sjukminuter tillsammans

Vi alla vet hur det känns att vara sjuk – och ännu värre när det handlar om en familjemedlem. När det då inte finns tillgängliga läkartider snabbt skapas förstås en stor frustration.

Vi har sett att 50% av läkartiderna hos oss bokas inom 2 dygn, och hela 90% av tiderna ger patienten en tid inom 10 dagar.

Bokningsbara tider skapar inte bara en stor fördel för patienterna, utan det öppnar också upp för möjligheter för vårdgivare. Tidboken får ett effektivare flöde av patienter, och avbokade tider kan snabbt fyllas på med nya.

Att synliggöra bokningsbara tider är rättvist

Tänk dig en tjänst där du har ett specifikt, och ofta väldigt kort, tidsfönster där du ska ringa och boka tid för den tjänst du betalar för. Under samtalet måste du lägga fram dina bästa argument för att du ska få boka den tid du redan betalar för, och får sedan hålla tummarna för att du får tiden. Du skulle förmodligen känna att det var orättvist att du inte fick en tid, fast du hade slängt dig på telefonen så fort telefontiden öppnade.

För de allra flesta tjänster skulle detta vara helt orimligt. Men trots det är det så det fungerar när det kommer till en så viktig sak som vård, för samhället och vår hälsas skull.

Effektivitet –  ett tråkigt ord men viktigt mått

Vi tänker såhär – varje bokad tid som görs på digital väg innebär en tidsbesparing för både patient och för vårdgivare.

För vårdgivaren innebär det ofta att vårdutbildad personal kan lägga mer tid på att ge vård istället för att svara i telefon. Att visa tillgängliga tider innebär också sena avbokningar kan fyllas med kort varsel. Vinsten i effektivitet för systemet när många vårdenheter gör detta blir enorm – och antalet sjuka patienter kan minskas.

Var med och gör vården mer effektiv – tillgängliggör dina lediga tider!

Inte övertygad än? Eller är du det?

Oavsett vad, fyll i en intresseanmälan här så berättar vi mer!

Publicerad: 29 juni 2022 kl 13:33
Uppdaterad: 29 juni 2022 kl 13:40