Partierna tycker till inför valet 2022: Detta bör göras för att minska väntetider i vården!

2022-09-09 | Allmän hälsa, Så funkar vården

På söndag, den 11 september, är det dags för valet 2022 i Sverige. Vården.se har tagit partierna på pulsen när det kommer till vår hjärtefråga – vård. Vi har fått chansen att intervjua respektive partis talesperson för vårdpolitiska frågor. I detta inlägg får du svar på vad partierna vill göra för att minska Sveriges vårdköer.

Riksdagspartiernas sjukvårdspolitiska talespersoner.

Riksdagspartiernas sjukvårdspolitiska talespersoner.

Vilka insatser bör göras för att minska kötiderna inom vården?

Centerpartiet

“Vi var med och införde kömiljarden som har visat sig mycket effektiv. Vi vill att man ska

kunna välja slutenvård i hela landet. Patienten måste redan på vårdcentralen få information om vilka vårdgivare – både i hemregionen och i andra regioner – som kan erbjuda vård inom vårdgarantins gräns. Därför föreslår vi att 1177 byggs ut till en nationell portal där patienten själv enkelt kan jämföra vårdgivares kvalitet och tillgänglighet.”

Anders W Jonsson, Centerpartiet.

Kristdemokraterna

“KD föreslår tre miljarder för åtgärder för att öka antalet vårdplatser och förbättra arbetsmiljön, så att köerna kan kapas och fler få sin vård i tid. Patienter och personal har plågats av vårdköer under många år. Pandemin medförde att de var nödvändigt att ställa om, men köerna blev ännu längre och personalen fick en allt sämre arbetsmiljö. Kristdemokraterna föreslår därför åtgärder för att öka antalet vårdplatser och förbättra arbetsmiljön, så att köerna kan kapas och fler få sin vård i tid.”

Acko Ankarberg Johansson, Kristdemokraterna

Liberalerna

“För att se till att alla får vård i tid tror vi att de som arbetar i vården får bättre förutsättningar och arbetsmiljö. Därför vill vi genomföra en nationell, långsiktig satsning på fler

bemannade vårdplatser i hela landet. Man behöver också uppgraderade föråldrade IT-systemen i vården som irriterar personalen som är mer vid datorn än med patienterna. Journalsystemen talar inte heller med varandra. Vi vill ha principen att man ska fylla i en uppgift en gång.”

Lina Nordquists, Liberalerna

Miljöpartiet

“För att sjukvården ska hinna i kapp och kapa köerna behövs fler medarbetare, men också fler vårdplatser, något som kräver fler sjuksköterskor. Därutöver måste vi satsa på vårdcentralerna så att fler människor får vård i ett tidigt skede, vilket på sikt minskar behovet av sjukhusvård. Vi vill även införa en rikskö för cancervården, men även för vissa andra diagnoser.”

Margareta Fransson, Miljöpartiet

Moderaterna

“Vi vill utöka kömiljarden och föreslår att alla medborgare i Sverige ges laglig rätt att söka både öppen och sluten specialistvård var som helst i Sverige. Och att det införs patientkontor (fysiska och digitala) och en nationell patientportal som ska ge tydlig och lättillgänglig information om t.ex. lediga behandlingstider, väntetider inom olika regioner och hos olika vårdgivare och visa vilka möjligheter till val av vårdgivare och vilka rättigheter som finns inom den lagstadgade vårdgarantin.”

Camilla Waltersson Grönvall, Moderaterna

Sverigedemokraterna

“Staten behöver understödja regionerna med mer pengar och regionerna behöver prioritera sina kärnverksamheter, framför allt sjukvård. På något längre sikt krävs strukturella reformer, bland annat bättre samordning mellan regionerna under ett statligt paraply. Vidare vill vi skapa ett nationellt vårdgarantikansli som bland annat hanterar en nationell väntelista där ledig vårdkapacitet i landet tillgängliggörs. Detta skulle öppna upp för att de facto minska vårdköerna.”

Linda Lindberg, Sverigedemokraterna

Socialdemokraterna

“Vi behöver ta tillbaka den demokratiska kontrollen och säkerställa tillräcklig bemanning med rätt kompetens. Det kräver fortsatta investeringar i sjukvården och förbättringar i arbetsmiljö och villkor. Efter pandemin behöver regionerna kraftsamla och öka ansträngningarna för att komma till rätta med vårdköerna. De behöver också samarbeta mer omkring ledig kapacitet. Fler behöver även utbildas inom alla områden där det råder kompetensbrist – fler platser inom grund- och specialistutbildningarna samt platser för VFU. Även privata aktörer måste ta emot studenter och praktikanter inom högskola och yrkesvux.”

Kristina Nilsson, Socialdemokraterna

Vänsterpartiet

“Vänsterpartiet går till val på välfärdssatsningar som motsvarar 100 000 fler anställda och högre löner i svensk välfärd. Kötiderna beror på den personalbrist vi har i dag i sjukvården. Staten måste därför ta ett nationellt grepp för att förbättra vårdpersonalens arbetsvillkor genom t.ex. högre löner, fler anställda och förkortad arbetstid med bibehållen lön.”

Karin Rågsjö, Vänsterpartiet

Vad mer tycker partierna i vårdfrågor?

Partierna har också svarat på dessa frågor:

Ska vården förstatligas? Var tycker ni ansvaret för vården ska ligga, och varför?

Vad kan göras för att förbättra arbetsmiljön för vårdpersonalen?

Vad är inställningen till patientens rätt att söka vård i andra regioner, så kallad utomregionsvård?

Publicerad: 6 september 2022 kl 13:41
Uppdaterad: 9 september 2022 kl 08:32