Så tycker svenska folket om vårdsystemet

Så tycker svenska folket om vårdsystemet

Under våren 2021 genomförde Vården.se en undersökning för att få djupare förståelse för svenskarnas kunskap och inställning till vård. Resultatet blev rapporten “Vården, svenskarna och samhället”. Vi delar med oss av våra fyra viktigaste slutsatser.

7 december 2021 kl 08:35

1. Var tredje person har skjutit upp sitt läkarbesök

Som ett resultat av smittspridningen av covid-19 och fulla vårdplatser, har allt färre kunnat uppsöka den vård de behöver under 2020. Vårt resultat visar att:

• 30% har skjutit upp sitt besök hos vårdcentralen.
  • 27% inte har gått till tandläkaren.
  • 13% inte har sökt den specialistvård de behöver.
  • 10 % har skjutit upp att söka hjälp för psykisk ohälsa.

2. Inställningen till digitala vårdcentraler har förändrats

Ett alternativ till den fysiska vården är de digitala vårdcentralerna som kunnat ta emot patienter digitalt, exempelvis genom vårdbesök via mobilen. Vi frågade våra undersökningsdeltagare om deras syn på digitala aktörer, och resultatet visar att:

• 87% anser att digital vård är ett bra alternativ för att undvika smitta av virus.
  • 72% tycker att det är mer bekvämt med digitala vårdcentraler än traditionella.
  • 51% tycker att digitala aktörer skapar ett mervärde i vårdsystemet.
  • 69 % anser att ett digital besök ändå slutat med besök hos en fysisk vårdgivare.

3. Kompetens och personlig vård efterfrågas mest på vårdcentraler

Vad är egentligen en bra vårdcentral? Vårt resultat visar att följande faktorer är viktigast, i rangordning:

1. Rätt kompetens.
  2. Personlig och välkomnande känsla.
  3. Ett läge som är i närheten av jobb eller boende.
  4. Flexibla öppettider.
  5. Möjlighet till att boka tid digitalt.
  6. Goda omdömen från andra patienter.

Andra faktorer som svenskarna rankar högt är möjlighet till digital vård och att de har bra omdömen i undersökningar.

4. Patienter känner inte till deras rättigheter inom vård

Trots att vårt resultat visar att svenskar har tydliga preferenser för vårdcentraler, är det få som vet hur man byter vårdcentral, eller att man kan lista om sig.

• 32% vill byta vårdcentral (lista om sig).
  • 30% vet inte hur man går tillväga för att byta vårdcentral.
  • 23% vet inte att man har rätt till att byta vårdcentral.
  • 11% vet inte vilka vårdcentraler som finns i närområdet.
  • 9 % vet inte alls var man är listad.

Det här har Vården.se gjort för att förenkla patientresan

Sammanfattningsvis kan vi se att det finns stora luckor att fylla i vårdsystemet. Både ur ett vårdperspektiv och rent kunskapsmässigt. Det finns helt enkelt en vårdskuld att återgälda för de patienter som inte kunnat uppsöka den vård de egentligen hade behövt under pandemin. Samtidigt behöver patienter få en bredare förståelse för vilken typ av vård de har rätt till.

Utifrån undersökningens resultat har Vården.se gjort detta:

• Vi har gjort det lättare att söka på digitala vårdgivare, som numera har en egen flik i vårt sökresultat.
  • Vi har lanserat kampanjen “Nej plack!” för att uppmärksamma hur viktigt det är att gå till tandläkaren.
  • Vi har underlättat möjligheten för patienter att enkelt lista om sig via vår tjänst.
  • Vi arbetar ständigt med att upplysa patienten om hur vården fungerar och inkluderar allt från pris till vilken vårdgivare man kan vända sig till – läs mer i våra guider.

Om rapporten

Rapporten genomfördes under våren 2021, med insamling av verktyget Questback. Vi frågade totalt 1013 svenskar om deras syn på vårdsystemet och hur väl de känner till sina rättigheter, med följande urval:

• Respondenter spridda över hela landet (nationellt urval)
  • Bred åldersintervall, 18-95
  • Endast de som har kännedom om ett varumärke/aktör har fått svara på följdfrågor.

Resultatet visar att covid-19 fört med sig stora vårdskulder, och att det är många patienter som inte förstår vilken typ av vård dem har rätt till.