Hud >
Daniel Paris om att leva med psoriasis

Daniel Paris om att leva med psoriasis

2022-08-12 | Hud

Daniel Paris, känd programledare och influencer, fick sin psoriasisdiagnos när han var 11 år gammal. Psoriasis är en relativt vanlig hudåkomma som ger besvär med röda och fjällande utslag som kliar. I podcasten Vårddjungeln berättar Daniel Paris om hur det är att leva med sjukdomen, och ger tips på vad man kan göra för att lindra sina besvär.

Foto: Sara Arnald

Psoriasis är en hudsjukdom som beror på att immunförsvaret angriper kroppens egna vävnader. Har du röda hudutslag som kliar och fjällar? Då kan du ha drabbats av psoriasis. Undersökningar har visat att över 300 000 personer i Sverige är drabbade av hudsjukdomen.

En av dem är influencern och programledaren Daniel Paris. I podcasten Vårddjungeln delar Daniel med sig av sina erfarenheter av psoriasis.

“Jag tyckte det var väldigt, väldigt jobbigt”

Daniel var 11 år när hans psoriasis bröt ut.

“Jag minns att jag var röd, fläckvis på kroppen och framför allt i håret. Mitt hårfäste är jättejättetorrt och har alltid varit det. Det kliade mycket och jag märkte att min panna var väldigt röd, och att jag hade eksem i hörselgångarna”, berättar Daniel.

Vid psoriasis är det vanligt att få hudutslag på bland annat armbågarna, knäna och ryggen – men även i hårbotten. Psoriasis i hårbotten kliar väldigt mycket och flagnar. Detta gjorde att Daniel till en början blev väldigt begränsad i sin vardag.

“Jag tyckte det var väldigt, väldigt jobbigt. Ett tag så märkte jag att jag tyckte det var jobbigt att ha folk bakom mig. Typ i klassrum satte jag mig alltid längst bak, för jag ville inte ha någon bakom mig utifall att jag då hade kliat mig i bakhuvudet, där jag hade väldigt mycket eksem, och fortfarande har väldigt mycket eksem.”

Daniel berättar vidare att hans psoriasis gjorde att han ett tag kände beröringsskräck och tog avstånd från andra människor.

“Jag ville inte att folk skulle komma nära mig generellt eller krama mig, för jag ville inte att de skulle komma åt och känna det. Att de skulle säga att jag var äcklig eller tro att jag smittade eller något sånt där”, berättar Daniel.

Tips för att lindra psoriasis

Psoriasis är inte smittsamt. Däremot är det en kronisk sjukdom, vilket innebär att det i dagsläget inte finns någon bot för psoriasis – ett jobbigt besked att få, menar Daniel.

“Det är ju “a hard pill to swallow” att få det höra när man är väldigt ung. […] Men det går att deala med.”

Det finns en del saker man kan göra för att lindra sina besvär, och Daniel menar att hans levnadsvanor påverkar hans symtom.

Jag försöker verkligen bara att leva ett gott liv. Att jag försöker dricka mycket vatten, äta mycket frukt och grönt och sova mycket. […] Jag använder även mjukgörande krämer från olika varumärken, och kortisonbehandlar i perioder.”

Vi behöver prata om psoriasis

Trots det stora antalet som lever med psoriasis så pratas inte så mycket om det. Daniel tror att det till stor del beror på skam, som är kopplat till okunskap.

“Jag tror att det finns en bild av att den typen av åkommor är lite kopplat till hygien. Och ingen vill upplevas som att man kanske inte duschar eller tar hand om sig eller så där”, menar han.

“Det är ju synd att många skäms över det här faktiskt.”

Men Daniel själv använder sig idag av sina sociala plattformar för att prata och sprida information om psoriasis.

“Jag minns att jag fann en tröst i att prata om det efter att jag fick en stor plattform, och var etablerad för annat. Och då kände jag att jag kunde komma med det här, för att folk tyckte ändå om mig för mig”, säger Daniel

“Desto mer man pratar om sådana här saker, desto bättre blir det. Så är det faktiskt”.

Här kan du lyssna på hela poddavsnittet med Daniel Paris!

Här kan du läsa mer om psoriasis!

Publicerad: 12 augusti 2022 kl 13:33
Uppdaterad: 12 augusti 2022 kl 13:35