Därför orkar vårdpersonal inte jobba heltid – intervju med Vårdförbundet

Därför orkar vårdpersonal inte jobba heltid – intervju med Vårdförbundet

2022-10-20 | Så funkar vården

Arbetsförhållandena för sjukvårdspersonalen i Sverige blir allt sämre och allt flera anställda går ner i arbetstid eller byter karriär. Detta leder i sin tur till vårdköer och en ohållbar situation inom vården.

Madelene Meramveliotaki

Vi gästas av Madelene Meramveliotaki, vice ordförande på vårdförbundet, som berättar mer om bakgrunden till krisen, vad som kan göras för att förbättra vårdsituationen och om uppropet Vårda Vården. Du hittar hela avsnittet i vår podd “Vårddjungeln” där poddar finns.

Bakgrunden till avsnittet är bland annat de upprop som kommit från vårdpersonalen över hela landet på grund av att arbetsmiljön är oerhört bristfällig och många inte längre orkar. Och detta till en sådan grad att man säger upp sig eller tvingas gå ner i arbetstid.

Vad är Vårdförbundet och varför finns det?

“Vårdförbundet är det fackförbund för barnmorskor, biomedicinska analytiker, sjuksköterskor och röntgensjuksköterskor. Vi finns just för att lyfta frågor som är viktiga för våra medlemmar, som till exempel arbetsmiljön. Facklig organisering är dessutom grunden för en bra arbetsmiljö och en god och säker vård för alla patienter.” Berättar Madelene.

Vad styr den svenska hälso- och sjukvården?

“Vi har en hälso- och sjukvårdslag. Där det i kapitel tre första paragrafen står att målet med hälso- och sjukvården är en god hälsa och en god vård på lika villkor för hela befolkningen.Vården ska ges med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans värdighet. Det som har det störst behovet av hälso- och sjukvård ska ges företräde till vården. Det är det som vi ska bygga sjukvården på” säger Madelene.

Det här behöver göras för att förbättra sjukvårdspersonalens situation

Madelene förklarar vad som behövs göras för att förbättra situationen för de anställda inom vården.

Göra yrket attraktivt

“Det måste bli attraktivt att jobba inom vården, att få vara en del av de här samhällsbärande yrkena. Vi har haft flera förslag på hur det här skulle kunna gå till.”

Att planera med marginaler

“För det första handlar det om att planera, med marginaler. Det måste finnas tillräckligt med personal från början, underbemanning sliter. Och om man då kan frigöra minst 20 % av våra medlemmars arbetstid från patientnära arbete så att man 20 % av sin arbetstid gör andra saker. Du utvecklar vården. Du investerar i våra medlemmars kunskap kompetens så ser vi att det är ett sätt att göra det attraktivt att jobba inom vården.”

Tid för vila och återhämtning

“Vi ser också att hälsosamma arbetstider med tid får vila och återhämtning. Man måste få minst elva timmars dygnsvila mellan arbetspassen och man måste ges fyra veckor sammanhållen semester under juni juli augusti. Det är lagstadgat.”

Vårdförbundets viktigaste frågor inom uppropet Vårda Vården

Madelene påpekar vikten av krafttag gällande arbetsmiljön, löneutvecklingen och införandet av en kriskommission.

“Man kan säga såhär, vi vill inte bara ha applåder. Vi vill ha krafttag för en bättre arbetsmiljö innan det är för sent. Blir vi sjuka kan vi inte hjälpa dig när du är sjuk. Vi vill också ha bättre  löneutveckling på våra medlemmar. Det måste löna sig att finnas i den här verksamheten. Det är inte bara så att vi vill ha en god ingångslön, det ska också löna sig att vara kvar och driva. Sen vill vi också ha en kriskommission. Politikerna måste införa en kriskommission för vården så att vi får fler vårdplatser med kollegor som har rätt kompetens och säkrar en hållbar arbetsmiljö dit fler söker sig och vill stanna.”

Var med i kampen för att förbättra arbetsvillkor inom vården

Vill ni också vara med och bidra till en bättre vård och vara med i kampen för bättre villkor för vårdpersonalen. Gå in och skriv upp er på uppropet för att vara med och påverka vården i rätt riktning.

Här hittar ni länken till uppropet

Hör mer om vårdförbundet och vad de vill göra för att förbättra arbetsvillkoren

Publicerad: 20 oktober 2022 kl 17:12
Uppdaterad: 20 oktober 2022 kl 17:12