Manlig fertilitet – det här kan påverka

Manlig fertilitet – det här kan påverka

2022-11-28 | Barn och Gravid

När man pratar om ofrivillig barnlöshet, är det vanligt att fokus riktas mot kvinnan och hennes ägg. Men det många inte vet är att minst en tredjedel av fallen med utebliven graviditet, beror på bristande funktion av mannens spermier. Vården.se har därför samlat svar på vanliga frågor kring manlig fertilitet och spermieproduktion.

man ser besviken ut med ett graviditetstest

När är mannens spermier som bäst?

Mannens spermier börjar produceras i puberteten, och fortsätter att produceras livet ut – till skillnad från kvinnans ägg. Men även om spermiernas förmåga har en lång livslängd, kan fertiliteten hos män ibland sjunka något med åldern. Generellt sett brukar man säga att mannen är som mest fertil innan 35 års ålder.

Vad påverkar mäns fertilitet?

Det finns olika saker som kan påverka mannens fertilitet och spermiernas funktion. Många gånger vet man inte exakt varför spermierna inte fungerar som de ska, men det kan till exempel bero på följande saker:

• du har opererats för pungåderbråck
  • du har haft en infektion i bitestikeln, såsom klamydia eller gonorée
  • du har påverkats av tidigare strålning eller cellgifter vid behandling av cancer
  • din testikelfunktion har påverkats av anabola steroider
  • du har ett medfött tillstånd, såsom Klinefelters syndrom
  • din pung har utsatts för ett tidigare trauma (våld)
  • du har förändringar i hormonbalansen
  • dina testiklar har inte kommit ner i pungen.

8 livsstilsfaktorer som kan påverka spermiernas kvalitet

Forskning visar att vår livsstil kan påverka spermakvaliteten och spermiernas förmåga att “simma” och befrukta ett ägg. Här är åtta saker som kan påverka spermiernas kvalitet.

1. Stress.

Studier visar att  stress kan minska nivåerna av luteiniserande hormon och testosteron i kroppen,vilka kan påverka spermakvaliteten. Det är dock viktigt att poängtera att fler studier behövs kring spermaproduktion och stress, då kopplingen är inte helt fastställd.

1. Hälsosam kost.

Det vi äter har visat sig ha en inverkan på vår fertilitet. Det är viktigt att få i sig bland annat frukt, grönsaker, fullkorn och fisk – även antioxidanter såsom c-vitamin, folsyra, zink och B12 ska vara bra.

Kost som kopplats till lägre spermakvalitet är koffein, processat kött, rött kött samt mättade fettsyror och transfetter. Om du känner dig osäker över din kost, kan du alltid rådfråga din läkare.

1. Träning.

Forskning visar att män som är aktiva och tränar regelbundet, har fler spermier än de som är stillasittande.

1. Rökning.

Rökning kan bland annat minska ejakulationsvolymen och spermiernas densitet och motilitet (rörlighet). Rökare tenderar dessutom att ha lägre nivåer av zink i sädesvätskan, vilket också kan leda till minskad spermieproduktion.

1. Kroppsvikt.

Fetma är en av de största orsakerna till mäns fertilitetsproblem, och kan dessutom påverka det framtida barnets hälsa.

1. Alkohol.

För mycket alkohol kan sänka nivåerna av testosteron, follikelstimulerande hormon och luteiniserande hormon, vilka alla är hormoner som styr reproduktionssystemet. Dessutom ökar alkohol östrogenhalten i kroppen, och kan innebära minskad spermieproduktion.

1. Droger.

Studier har visat att marijuana och kokain kan påverka den manliga fertiliteten, även om studierna fortfarande är begränsade. Anabola steroider, amfetamin, heroin och metadon har man också sett kan skada spermakvaliteten. Om du tar någon av dessa droger, bör du kontakta din läkare så att du kan få hjälp att sluta.

1. Hög värme.

Om testiklarna utsätts för höga temperaturer, såsom dagliga, heta bad eller långa perioder med en varm dator i knäet, kan spermakvaliteten påverkas. Försök undvika att utsätta testiklarna för hög värme genom att röra på dig, och använda löst åtsittande byxor och underkläder.

Upplever du ofrivillig barnlöshet och vill ha hjälp?

På Vården.se kan du hitta vårdgivare som kan erbjuda behandling och utredning av ofrivillig barnlöshet.

Källor:

Papi-Jonas min kärlek skrev:

Vi ska bli föräldrar ❤️

2024-02-24

Nur skrev:

Jag är 64 år under 40 år och vi två barn äldre 14 år och andra 10 år sedan des vi har inte fått barn. Jag liver Sverige och är Afrika engångs ber år och hon mycket missnöjda. Jag har varit under sökning vid Anova i s,k. Du sagt allt okej, och nivå ligger 139 miljoner spermier.varav 1% snabbt progressiva och 14% långsamt progressiva spermier. Så jag vill en extra rådgivning. Tack mycket för hjälp