Stress

Att ibland känna sig stressad är en del av livet och något som alla kan relatera till. I rätt mängd kan stress ge kroppen positiv energi att agera, men om stressen pågår under en längre tid så kan den vara skadlig. Här kan du läsa mer om hur du hanterar stress och oro.

Sammanfattning

OmStress kan uppstå när du känner oro eller ångest över något.
SymtomDe vanligaste symtomen är trötthet, oro, sömnproblem, magproblem, försämrat minne, koncentrationssvårigheter och humörsvängningar.
OrsakDet är individuellt vad som ligger till grund för stressen. Det kan bland annat handla om höga krav på jobbet, problem i privatlivet eller att du känner att du inte har kontroll över en påfrestande situation.
EgenvårdStress kan gå att behandla själv genom att du själv kartlägger vad som orsakar stressen och försöker ändra din livsstil.
DiagnosOm du har varit stressad och mått dåligt under en längre period kan du få diagnosen utmattningssyndrom. Om din stress grundar sig i en traumatisk händelse kan du få diagnosen posttraumatisk stress.
BehandlingStress kan behandlas genom samtalsterapi med en kurator eller psykolog. Du kan även få specialiserad hjälp på psykiatriska mottagningar eller på stresskliniker. I vissa fall kan även fysioterapeuter hjälpa dig med dina besvär.
VårdgivareOm du känner att stressen är för svår att hantera själv bör du kontakta en nätläkare, vårdcentral eller stressklinik för professionell hjälp.
NätläkareStress kan diagnostiseras och behandlas av en nätläkare.

Vad är stress?

Stress uppstår, generellt sett, från externa faktorer som en reaktion på något som kroppen uppfattar som hotfullt. Denna reaktion har varit viktig för människans överlevnad sen stenåldern och finns än idag kvar i vårt DNA. På stenåldern handlade stressen om fysisk överlevnad och stressen höll i sig i några dagar för att sedan följas av en längre period av vila.

I dagens samhälle har vi istället många andra faktorer som stressar oss än just fysiskt överlevnad. Den typen av stress är ofta mer långvarig och ständigt närvarande, vilket i längden kan vara skadligt.

Vanliga symtom vid stress

Det är individuellt vilka symtom man får vid stress. Vi listar några av de vanligaste nedan.

• Du känner dig nedstämd och orolig
  • Du känner dig trött och undviker att göra saker du vanligtvis mår bra av
  • Du har svårt att koppla av och sover oroligt
  • Du får lätt ont i magen, hjärtklappning eller spänningshuvudvärk
  • Du har ont i kroppen och känner dig stel och spänd
  • Du har humörsvängningar
  • Du har fått sämre minne

Varför blir man stressad?

Det är högst individuellt till varför man blir stressad. Vi listar några faktorer som kan utlösa stress nedan.

Prestationskrav. Att känna att man har höga krav på sig på exempelvis jobbet eller i skolan kan vara en utlösande faktor för stress.

Oro och tankar. Det är inte bara direkta hot som kan utlösa stress. Det är vanligt att bli stressad över situationer som skulle kunna inträffa, vilket i sin tur kan skapa ångestfyllda tankar. Exempel på tankar som kan bidra till stress är: “Tänk om jag förlorar jobbet” eller “Tänk om min partner gör slut med mig”.

Situationer där du känner dig maktlös. Det kan kännas stressigt om du hamnar i situationer där du känner att du inte har någon kontroll. Stress kan också utlösas av att du känner dig ensam i en situation som du måste hantera.

Brist på interna resurser. Stress kan uppstå när en person inte har, eller tror sig inte ha tillräckligt med inre resurser för att hantera ett problem.

Hur lär man sig hantera stress och oro?

Ett sätt att hantera stress och oro är att kartlägga vad det är som gör dig stressad för att lära dig hantera dessa situationer. Nedan listar vi tips och råd på hur du kan förebygga stress.

Öva på att säga nej. En vanlig stressfaktor är att man säger ja till saker man egentligen inte känner att man hinner med eller har lust till. Försök att säga nej när du känner så. Ett enkelt knep är att be om att få återkomma med svar, så att du får tid att känna efter.

Stäng av mobilen. Att ständigt vara tillgänglig via mobilen kan vara en anledning till att man känner sig stressad. Tillåt dig att stänga av mobilen då och då för att slippa känslan av att alltid behöva vara tillgänglig.

Ta hand om din kropp. När du känner dig stressad och orolig är det viktigt att du rör på dig. Man blir mindre känslig för stress om man utövar fysisk aktivitet regelbundet.

Sov regelbundna tider. Det är viktigt att sova minst sju timmar per natt så att kroppen får tid att vila och återhämta sig. Har du sömnproblem som du inte kan komma tillrätta med själv så kan du kontakta din husläkare eller vårdcentral för att få hjälp.

Öva på mindfulness. Mindfulness handlar om att lära sig att leva i nuet genom att lära sig att medvetet uppmärksamma det som sker just nu. Mindfulness kan vara bra att använda sig av när man känner att tankarna skenar i väg och oron tar över.

Diagnos vid stress

Om du har varit mycket stressad och mått psykiskt dåligt under en längre tid så kan du drabbas av någon av dessa stressyndrom:

Utmattningssyndrom. Om du har varit mycket stressad under en lång tid så kan du gå in i väggen och drabbas av utmattningssyndrom.

Posttraumatisk stress. Om du har varit med om traumatisk händelse kan du drabbas av posttraumatiskt stressyndrom.
Om du misstänker att du har drabbats av något av dessa stressyndrom ska du kontakta en nätläkare eller en vårdcentral för att få stöd och hjälp.

Behandling av stress

Det finns olika sätt att behandla stress beroende på hur allvarlig stressen är. Du kan få hjälp av en läkare, kurator eller psykolog med bland annat KBT-terapi och samtalsterapi. I vissa fall kan även fysioterapeuter hjälpa dig hantera stressen genom att jobba med spända muskler, huvudvärk och andra besvär som orsakas av stressen.

Vem kan hjälpa dig vid stress?

Vill du få hjälp med stress redan idag?

Då kan du boka tid hos någon av våra bokningsbara vårdgivare på Vården.se.

Källor

1177 Vårdguiden

Folkhälsomyndigheten

Mind

Stress.se

Försäkringskassan

Relaterade blogginlägg

Jul kan vara mysigt och rofyllt, men för många är det en tid av stress, krav och obehag. Vi ger dig tips på hur du kan förenkla och hitta lugnet i jul.

Vården.se berättar hur du undviker stress, vilka kännetecken stress har och när det är dags att söka hjälp.

Hur kan du på bästa sätt stressa ner inför sommar och semester? I bloggen ger vi dig 5 bra tips!

Hög stressnivå i en familj kan påverka barnens immunförsvar. Detta visar forskare vid Hälsohögskolan i Jönköping och Linköpings Universitet i en ny studie.

Publicerad: 30 november 2020 kl 16:59
Uppdaterad: 23 februari 2021 kl 09:17

Författare:

Faktagranskad av:

Paul Moore, Leg. Psykoterapeut, Åsö Psykoterapi.

Snabba fakta

Om stress

• Stress är en av de vanligaste anledningarna till sjukskrivning.
  • Stress är vanligare bland kvinnor än män.
  • Ungefär var fjärde ungdom i åldrarna 16-29 år uppger att de är stressade.

Viktiga länkar

Information om stress (1177 Vårdguiden)

Vad är stress? (Hjärnfonden)

Boka tid för behandling av stress idag

Anpassa din sökning och boka tid hos någon av våra bokningsbara vårdgivare på Vården.se.