Stress
En man sitter vid ett bord och håller sig för ansiktet.

Stress

Stress kan uppstå när du känner oro eller ångest över något. Läs mer om vad som orsakar stress och vilken hjälp du kan få.

Hitta vårdgivare Hitta vårdgivare

Sök efter vårdgivare som kan hjälpa dig med stress på en plats som passar dig.

Snabba fakta om Stress

Viktiga länkar

Information om stress (1177 Vårdguiden)

Vad är stress? (Hjärnfonden)

Vad är stress?

Stress kan uppstå när du känner oro eller ångest över något. Läs mer.

Vad är stress?

Stress uppstår, generellt sett, från externa faktorer som en reaktion på något som kroppen uppfattar som hotfullt. Denna reaktion har varit viktig för människans överlevnad sen stenåldern och finns än idag kvar i vårt DNA. På stenåldern handlade stressen om fysisk överlevnad och stressen höll i sig i några dagar för att sedan följas av en längre period av vila.

I dagens samhälle har vi istället många andra faktorer som stressar oss än just fysiskt överlevnad. Den typen av stress är ofta mer långvarig och ständigt närvarande, vilket i längden kan vara skadligt.

Här kan du läsa mer om vad som händer med kroppen när man är stressad.

Vanliga symtom vid stress

Det är individuellt vilka symtom man får vid stress. Vi listar några av de vanligaste nedan.

• Du känner dig nedstämd och orolig
  • Du känner dig trött och undviker att göra saker du vanligtvis mår bra av
  • Du har svårt att koppla av och sover oroligt
  • Du får lätt ont i magen, hjärtklappning eller spänningshuvudvärk
  • Du har ont i kroppen och känner dig stel och spänd
  • Du har humörsvängningar
  • Du har fått sämre minne
  • Du kan få vagel i ögat av stress.

Varför blir man stressad?

Det är högst individuellt till varför man blir stressad. Vi listar några faktorer som kan skapa stress nedan.

Prestationskrav. Att känna att man har höga krav på sig på exempelvis jobbet eller i skolan kan vara en utlösande faktor för stress.

Oro och tankar. Det är inte bara direkta hot som kan utlösa stress. Det är vanligt att bli stressad över situationer som skulle kunna inträffa, vilket i sin tur kan skapa ångestfyllda tankar. Exempel på tankar som kan bidra till stress är: “Tänk om jag förlorar jobbet” eller “Tänk om min partner gör slut med mig”.

Situationer där du känner dig maktlös. Det kan kännas stressigt om du hamnar i situationer där du känner att du inte har någon kontroll. Stress kan också utlösas av att du känner dig ensam i en situation som du måste hantera.

Brist på interna resurser. Stress kan uppstå när en person inte har, eller tror sig inte ha tillräckligt med inre resurser för att hantera ett problem.

Hur hanterar man stress och oro?

Ett sätt att hantera stress och oro är att kartlägga vad det är som gör dig stressad för att lära dig hantera dessa situationer. Nedan listar vi tips och råd på hur du kan stressa ner och förebygga stress.

Öva på att säga nej. En vanlig stressfaktor är att man säger ja till saker man egentligen inte känner att man hinner med eller har lust till. Försök att säga nej när du känner så. Ett enkelt knep är att be om att få återkomma med svar, så att du får tid att känna efter.

Stäng av mobilen. Att ständigt vara tillgänglig via mobilen kan vara en anledning till att man känner sig stressad. Tillåt dig att stänga av mobilen då och då för att slippa känslan av att alltid behöva vara tillgänglig.

Ta hand om din kropp. När du känner dig stressad och orolig är det viktigt att du rör på dig. Man blir mindre känslig för stress om man utövar fysisk aktivitet regelbundet.

Sov regelbundna tider. Det är viktigt att sova minst sju timmar per natt så att kroppen får tid att vila och återhämta sig. Har du sömnproblem som du inte kan komma tillrätta med själv så kan du kontakta din husläkare eller vårdcentral för att få hjälp.

Öva på mindfulness. Mindfulness handlar om att lära sig att leva i nuet genom att lära sig att medvetet uppmärksamma det som sker just nu. Mindfulness kan vara bra att använda sig av när man känner att tankarna skenar i väg och oron tar över.

Diagnos vid stress

Om du har varit mycket stressad och mått psykiskt dåligt under en längre tid så kan du drabbas av någon av dessa stressyndrom:

Utmattningssyndrom. Om du har varit mycket stressad under en lång tid så kan du gå in i väggen och drabbas av utmattningssyndrom.

Posttraumatisk stress. Om du har varit med om traumatisk händelse kan du drabbas av posttraumatiskt stressyndrom.
Om du misstänker att du har drabbats av något av dessa stressyndrom ska du kontakta en nätläkare eller en vårdcentral för att få stöd och hjälp.

Behandling av stress

Det finns olika sätt att behandla stress beroende på hur allvarlig stressen är. Du kan få hjälp av en läkare, kurator eller psykolog med bland annat KBT-terapi och samtalsterapi. I vissa fall kan även fysioterapeuter behandla dig. Då hjälper fysioterapeuten dig hantera stressen genom att jobba med spända muskler, huvudvärk och andra besvär som orsakas av stressen.

Publicerad:
11 juli 2023 kl 09:06
Uppdaterad:
17 juli 2023 kl 16:19
Faktagranskad av:

Paul Moore, Leg. Psykoterapeut, Åsö Psykoterapi.