Kontaktlinser

Kontaktlinser

Över en miljard människor i världen har en nedsatt syn. Det finns olika kontaktlinser som kan skilja sig genom utförande och utformade för olika syften. Utföranden kan variera från modell till hur ofta du ska byta linserna. Priset ligger mellan 200 – 1000 kronor per förpackning beroende på vad för linser du behöver. Här har vi sammanställt information om kontaktlinser.

Vill du boka tid för hjälp med kontaktlinser redan idag?

Boka tid för hjälp med kontaktlinser redan idag hos någon av våra bokningsbara vårdgivare på Vården.se.

Hitta optiker

Hitta ögonläkare

Sammanfattning

OmEn kontaktlins är en tunn och böjd lins som placeras på ögats yta. Dessa är till för att korrigera synfel.
MetodNär du sätter in dina kontaktlinser ska du ha rena händer, använda vänster finger till vänster öga och se till att ha linsen åt rätt håll innan du sätter in den.
KostnadKontaktlinser kostar vanligen mellan 200-1000 kronor beroende på antal, märke och de synfel de kan hantera.
FördelarFördelarna med kontaktlinser är att du behöver inte oroa dig för smuts och stänk, att tappa dem, du kan använda hela synfältet och dem är inget hinder i regn eller snö.
NackdelarNackdelarna med kontaktlinser är att de kan vara svåra att sätta i och ta mer tid, de kräver mer underhåll samt att om man har linserna i ögat för länge kan det störa ögats syretillförsel.
VårdgivareDu kan få hjälp hos en optiker eller ögonläkare.

Om kontaktlinser

Över en miljard människor i världen har en nedsatt syn. De flesta får försämrad syn när de blir äldre. Många synfel kan åtgärdas med linser eller glasögon men i svårare fall kan synfel bli ett märkbart handikapp. Du kan läsa mer i vår guide om synfel.

En kontaktlins är en tunn och böjd lins som placeras på ögats yta. Dessa är till för att korrigera synfel. Kontaktlinsen är genomskinlig men kan få en liten färg för att du ska kunna hantera den lättare.

Det finns olika kontaktlinser som kan skilja sig genom utförande och utformade för olika syften. Utföranden kan variera från modell till hur ofta du ska byta linserna. Vissa linser byter du varje månad medan andra varje dag. Sedan passa linserna för olika typ av synfel.

Kontaktlinser finns också i olika styrkor. Du kan se på förpackningen eller i ditt recept vilken styrka du har.

Så går kontaktlinser till

När du misstänker att du har ett synfel bör du göra en synundersökning. En synundersökning/linsundersökning görs vanligtvis hos en optiker eller ortoptist. En undersökning tar i vanliga fall ungefär 20 minuter, förutsatt att du är frisk och inte har några uppenbara problem. En person som är äldre, med exempelvis högt blodtryck, starr eller diabetes kan behöva längre tid än 20 minuter för en synundersökning. Läs mer i vår guide om hur en synundersökning går till.

När du har fått dina resultat och vet vad för typ av synfel du har så kan du välja om du vill ha glasögon eller linser.

Sätta in linser

Att sätta in linser för första gången kan vara svårt. Det är dock något som du kommer träna upp. Följ dessa steg när du ska sätta in dina kontaktlinser:

1.Tvätta händerna: genom att tvätta dina händer noggrant minskar du risken att smuts ska komma i kontakt med ögat och linserna. Om du får in smuts mellan linsen och ögat kan det orsaka sveda och irritation i ögat.

2.Vänster till vänster: för att underlätta insättningen av linsen bör du använda vänster pekfinger till vänster öga och samma sak till höger sidan.

3.Plocka upp linsen: du bör använda pekfingret för att ta upp linsen. Den ska då vara formad som en skål. Om linsen har en spetsig avslutning så är den felvänd.

4.Sätta in: om linsen ska in i höger öga så sätter du lisen på höger pekfinger. För sedan linsen mot ögat, du kan använda vänster hand för att hålla ner det undre ögonlocket lite för att underlätta insättningen. För vissa går det fort medan andra tar det lite långsammare. Hitta din takt.

5.Blinka: när linsen är inne i ögat ska du blinka några gånger så att linsen hamnar rätt och inte skaver. I början kan du känna av linsen men efter en stund kommer du inte känna av den.

Ta ur linsen

Att ta ur linsen brukar vara mycket lättare. Här listar vi steg för steg hur du tar ut dina linser:

1.Tvätta händerna: precis som när du sätter in linserna är det viktigt att tvätta händerna innan du tar ut linser.

2.Håll upp ögonlocket: om du ska ta ut höger lins tar du vänster finger för att hålla ner den nedre ögonlocket. Då kommer lisen krulla ihop sig och du kan ta tag i linsen.

3.Instruktioner: när du fick dina linser så fick du också instruktioner på hur du ska rengöra och förvara dina linser. Dessa instruktioner är viktiga för att dina linser ska hålla så bra som möjligt samt för din egen ögonhälsa. Instruktionerna kan variera mellan olika linser.

4.Skölj aldrig: du ska aldrig skölja av dina linser i vatten.

Vad kostar kontaktlinser?

Kontaktlinser kostar vanligen mellan 200-1000 kronor beroende på antal, märke och de synfel de kan hantera. Generellt är månadslinser billigare än endagslinser.

Du kan köpa linser på ett apotek, hos en optiker eller på nätet.

Vad är fördelarna med kontaktlinser?

• Passar dig som är fysiskt aktiv då de inte studsar omkring, immar igen och du behöver inte oroa dig över att tappa dem.
  • Du behöver inte oroa dig för smuts och stänk som kan komma på glasögon.
  • Kontaktlinser följer med ögats rörelser så du kan använda hela synfältet.
  • Oavsett vädret ser du bra vart du än går.

Vad är nackdelarna med kontaktlinser?

• Kan till en början vara svårt att sätta i linserna. Kan alltså kräva lite mer tid.
  • Om man har linserna i ögat för länge kan det störa ögats syretillförsel.
  • Kontaktlinser kräver mer underhåll än glasögon.
  • Kontaktlinser, speciellt endagslinser, kan vara kostsamt.

Vem kan hjälpa dig med kontaktlinser?

Publicerad: 28 oktober 2022 kl 10:52
Uppdaterad: 21 november 2022 kl 08:41

Faktagranskad av:

Vården.se strävar alltid efter att visa upp korrekt information i våra guider. Den här guiden har inte granskats av legitimerad vårdpersonal ännu. Faktan har däremot tagits från noga utvalda källor som presenteras nedan.

Är du legitimerad vårdpersonal och önskar faktagranska denna guide åt Vården.se? Fyll i dina kontaktuppgifter här så hör vi av oss till dig!

Källor

Alltomlinser.se

Coopervision.se

Acuvue.se

Zeiss.se

Relaterade blogginlägg

5 tecken på att du har grå starr

Misstänker du att du har grå starr? Vi listar 5 vanligas tecken på att du har ögonsjukdomen.

Vad är skillnaden mellan en synundersökning och ögonundersökning?

Har du alltid undrat vad skillnaden mellan en synundersökning och en ögonundersökning är? Vi reder ut skillnaderna i vårt senaste blogginlägg!

Vad är glaukom?

Glaukom är en relativt vanlig ögonsjukdom som kan ge permanenta skador på synen. Den kan vara svår att upptäcka, men det finns behandling att få.

Innehåll från Zebrakliniken.
Först i Sverige med unik linsoperation

Novius använder ett avancerat laserrobotsystem vid sina linsoperationer. Tekniken används vid operation av grå starr och synkorrigerande linsoperationer.

Innehåll från Novius Ögonklinik.

Vill du boka tid för hjälp med kontaktlinser redan idag?

Hitta optiker

Hitta ögonläkare

Snabba fakta

Om kontaktlinser

• Endast 13% av de som har nedsatt syn använder kontaktlinser.
  • Du kan växla mellan att använda glasögon och kontaktlinser.
  • Ungefär 450 000 människor i Sverige har en nedsatt syn.

Viktiga länkar

Läs mer om synnedsättning (Vården.se)

Läs mer om linsoperation (Vården.se)

Hitta fler ögonrelaterade guider (Vården.se)