Reseintyg för covid-19

Reseintyg för covid-19

För att förhindra spridning av covid-19 har många länder, i olika perioder, haft inreseförbud för alla som inte kunna uppvisa ett reseintyg för covid-19. Alltså ett dokument som visar att du nyligen testat negativt för covid-19. Om du ska resa utomlands behöver du kontrollera om det krävs ett intyg. Det är viktigt att göra kontrollen nära inpå resan eftersom reglerna kan ändras med kort varsel. Här har vi sammanställt information om reseintyg för covid-19.

Vill du boka tid för reseintyg för covid-19 redan idag?

Boka reseintyg för covid-19 redan idag hos någon av våra bokningsbara vårdgivare här på Vården.se.

Hitta covid-19 reseintyg

Sammanfattning

OmReseintyg för covid-19 är en handling som visar att du inte är sjuk i covid-19 och ett viktigt resedokument.
MetodReseintyg för covid-19 kan skickas eller skrivas ut digitalt efter att du har testat dig för covid-19.
KostnadSjälva intyget kostar inget men du kan behöva betala för testet. Hur mycket beror delvis på om det är ett snabbtest eller om det inte är lika bråttom.
FördelarFördelarna med att ha ett reseintyg för covid-19 är att det är en handling som kan vara nödvändig i samband med resor.
NackdelarNackdelarna med reseintyg för covid-19 är att det kostar några hundra och att du kan behöva skriva ut det själv.
VårdgivareHär kan du hitta vårdgivare som erbjuder covid-19 reseintyg.

Vad är ett reseintyg för covid-19?

Ett reseintyg för covid-19 är ett friskhetsintyg som visar att du inte har covid-19. Ett land kan kräva att du har ett sådant intyg för att släppa in dig i landet. För att få ett reseintyg behöver du göra ett covid-test och sedan skriva ut själva intyget så att att du kan ta det med dig.

Hur ser ett reseintyg ut?

Ett reseintyg är ett officiellt dokument som du kan skriva ut genom att använda din e-legitimation. Intyget har en QR-kod och är EU-certrifierat.

Vilka länder kräver reseintyg?

Vilka länder som kräver reseintyg för covid-19 beror på hur pandemin utvecklas. Vad som gäller kan ändras med kort varsel. Ett bra sätt att hålla reda på om reseintyg för covid-19 krävs för inresa i ett visst land är att leta efter information på den aktuella ambassadens hemsida. Flygbolag ska också ha uppdaterad information om detta. Du kan också leta efter information på Swedenabroad. Information kan även finnas på andra ställen men när det handlar om något så viktigt som en resa ska du se till att hämta uppgifterna från en uppdaterad förstahandskälla.

Vad är ett antigentest reseintyg?

Ett antigentest visar om du har antikroppar mot covid-19. Jämfört med ett PCR-test är ett antigentest inte riktigt säkert, men till skillnad från ett PCR-test så visar det om du tidigare har haft covid-19 och inte bara om du är sjuk för tillfället. Ett antigentest kan ge snabbt svar och vara ett alternativ när det är bråttom att få ett reseintyg. För säkerhets skull bör du kontrollera vad för typ av test som krävs vid inresa i ett specifikt land.

Var får man ett reseintyg?

Här på Vården.se ser du vart du kan vända dig om du är i behov av ett reseintyg för covid-19. I Göteborg, Stockholm och Malmö har du många alternativ om du behöver ett antigentest eller ett PCR-test. Du kan i vissa fall vända dig till en testmottagning med drop-in tider men på vissa ställen behöver du boka en tid i förväg. Om du har Kivra kan du få ditt reseintyg den vägen.

Så går det till att få ett reseintyg för covid-19

Metod

Hur det går till att få sitt reseintyg beror på var du har gjort testet. Det kan skickas med post men du bör också kunna skriva ut det själv, efter att ha loggat in hos vårdgivaren med e-legitimation.

Innan reseintyg för covid-19

Det enda du behöver göra innan du får ett reseintyg för covid-19 är att ta själva testet.

Efter reseintyg för covid-19

När du har ditt reseintyg är du redo för att resa till ett land som kräver reseintyg och som godkänner det test du har gjort.

Vad kostar ett reseintyg för corona?

Själva intyget är i regel gratis men att genomföra testet kan kosta pengar. Hur mycket beror bland annat på hur snabbt du behöver få resultatet. Ett snabbtest är inte lika billigt som om det inte är lika bråttom. 500 kronor kan vara ett riktmärke när det gäller pris på reseintyg för covid-19.

Fördelar med reseintyg för covid-19

• Ett reseintyg för covid-19 gör det möjligt för dig att resa till vissa länder.

Nackdelar med reseintyg för covid-19

• Du kan behöva skriva ut testresultatet själv.
  • Det kostar några hundra att genomföra testet, då ingår själva reseintyget.
  • Det är ditt ansvar att kontrollera att intyget gäller i landet du ska resa till.

Vem kan hjälpa dig med reseintyg för covid-19?

Kan reseintyg för covid-19 utföras av nätläkare?

Nej, en nätläkare kan inte utfärda ett reseintyg för covid-19.

Publicerad: 10 oktober 2022 kl 14:31
Uppdaterad: 10 oktober 2022 kl 14:31

Faktagranskad av:

Vården.se strävar alltid efter att visa upp korrekt information i våra guider. Den här guiden har inte granskats av legitimerad vårdpersonal ännu. Faktan har däremot tagits från noga utvalda källor som presenteras nedan.

Är du legitimerad vårdpersonal och önskar faktagranska denna guide åt Vården.se? Fyll i dina kontaktuppgifter här så hör vi av oss till dig!

Källor

1177

Doktor24

Relaterade blogginlägg

Dr Mikael svarar på vanliga frågor om omikron

Vården.se får många frågor om covid-19 och den nya varianten av coronaviruset, omikron. Vår egen husläkare Dr Mikael ger svar på de allra vanligaste frågorna.

Det här bör du tänka på när restriktionerna för covid-19 har släppt

I september togs många av restriktionerna för covid-19 bort. Vi sammanfattar vad som gäller just nu och ger dig våra bästa tips på hur du undviker smitta.

Dags för semester? Skaffa reseintyg inför sommarens utlandsresa!

Vi på Vården.se har sammanfattat matnyttig information kring reseintyg och vaccinationer inför utlandssemestern och hur du kan resa tryggt i sommar.

Ett steg närmare utlandsresan med digitalt covidbevis

Ska du ut och resa? Då kan du behöva ett covidbevis. Här kan du läsa mer om covidbeviset och hur du skaffar det.

Vill du boka tid för reseintyg för covid-19 redan idag?

Hitta covid-19 reseintyg

Snabba fakta

Om reseintyg för covid-19

• Du kan behöva ett reseintyg för covid-19 för inresa i vissa länder.
  • Intyget får du efter att du genomfört ett covid-test.

Viktiga länkar

Information om länder där covidbevis gäller