Hitta vård

Covid-19 antikroppstest

Ett covid-19 antikroppstest gör du för att undersöka om du har bildat antikroppar mot covid-19. Testet görs genom ett blodprov som analyseras. Beroende på var du gör det har du ditt svar mellan 15 minuter och fyra dagar. Du kan välja mellan att göra ditt test hemma eller på en mottagning. Priset kan variera något men ligger på mellan ca 300 kronor och 750 kronor. Här har vi sammanställt information om covid-19 antikroppstest.

Vill du boka tid för covid-19 antikroppstest redan idag?

Boka antikroppstest för covid-19 redan idag hos någon av våra bokningsbara vårdgivare här på Vården.se.

Hitta mottagning för covid-19 antikroppstest

Sammanfattning

OmEtt covid-19 antikroppstest är ett test som påvisar om du genomgått en corona-infektion.
MetodEtt antikroppstest tas genom ett blodprov hemma eller på en mottagning.
KostnadPriset för ett antikroppstest ligger på ca 300–750 kronor.
FördelarFördelarna med ett covid-19 antikroppstest är att det är enkelt och att du får ditt resultat snabbt.
NackdelarNackdelarna med ett covid-19 antikroppstest är att resultatet kan bli ogiltigt.
VårdgivareDu kan antingen beställa hem ett snabbtest från apoteket eller boka tid för covid-19 antikroppstest på en mottagning.

Om covid-19 antikroppstest

Ett covid-19 antikroppstest är ett test som kan göras för att ta reda på om du har antikroppar mot covid-19. Antikroppar är proteiner som bildas i kroppen när den känner av ett främmande ämne. Om du har antikroppar mot covid-19 betyder det att du har genomgått en corona-infektion.

Observera att ett negativt test inte behöver innebära att du inte har haft covid-19 utan enbart att du inte har mätbara antikroppar i blodet.

När kan man göra ett antikroppstest?

Antikroppar bildas efter sjukdom, men det kan ta några dagar innan de hinner nå en nivå som går att mäta. Du bör därför vänta minst 14 dagar efter att du uppvisat symtom på covid-19 eller efter att du vaccinerat dig.

Hur tar man ett antikroppstest?

Ett antikroppstest för covid-19 görs genom ett blodprov, antingen genom ett självtest eller på en mottagning. Observera att möjligheten att ta ett antikroppstest på mottagning ser olika ut mellan regionerna.

Metod

Ett antikroppstest görs genom ett blodprov i fingret eller i armvecket. Därefter skickas blodprovet till ett lab för analys. På vissa mottagningar används en buffertvätska som ger svar efter några minuter. Du kan utföra testet hemma med ett snabbtest eller på en mottagning. Beroende på var du gör ditt test kan svarstiden variera något, men du behöver sällan vänta längre än någon dag.

För antikroppstest på en mottagning behöver du boka en tid för provtagning. Snabbtest som du gör själv hemma kan du beställa på apoteket.

Innan covid-19 antikroppstest

Innan du gör ett antikroppstest för covid-19 behöver du inte tänka på något särskilt förutom att du ska vara frisk och inte ha uppvisat några symtom på covid-19 de senaste 14 dagarna.

Efter covid-19 antikroppstest

Det är mycket ovanligt att få biverkningar efter att ha tagit ett covid-19 antikroppstest. Däremot kan du få ett litet blåmärke där sticket gjorts.

Hur lång tid tar det att få svar på ett antikroppstest?

Beroende på var och hur du gör ditt test kan svarstiden ha olika längd. De flesta snabbtest du gör hemma ger svar inom två vardagar efter att labbet har tagit emot ditt prov. På vissa mottagningar får du svar redan efter 15–20 minuter, medan det hos andra kan ta upp till fyra vardagar.

Vad kostar antikroppstest?

Priset på ett covid-19 antikroppstest kan variera något. Ett snabbtest du köper på apoteket kostar runt 350 kronor. På mottagningar som apotek och vaccinationsmottagningar kan priset på ett test ligga på runt 300 kronor, medan du på andra privata mottagningar kan behöva betala runt 750 kronor.

Fördelar med covid-19 antikroppstest

• Ett antikroppstest är ett enkelt test som snabbt ger svar.
  • Du väljer själv om du vill göra testet hemma eller på en mottagning.
  • Du kan köpa testet relativt billigt.

Nackdelar med covid-19 antikroppstest

• Det finns en risk för ogiltigt resultat och testet kan behöva tas om.
  • Testet visar inte pågående sjukdom.

Vem kan hjälpa dig med antikroppstest?

Kan ett antikroppstest utföras av nätläkare?

Ett antikroppstest kan inte utföras av en nätläkare.

Publicerad: 22 september 2022 kl 15:55
Uppdaterad: 22 september 2022 kl 15:55

Faktagranskad av:

Vården.se strävar alltid efter att visa upp korrekt information i våra guider. Den här guiden har inte granskats av legitimerad vårdpersonal ännu. Faktan har däremot tagits från noga utvalda källor som presenteras nedan.

Är du legitimerad vårdpersonal och önskar faktagranska denna guide åt Vården.se? Fyll i dina kontaktuppgifter här så hör vi av oss till dig!

Källor

Folkhälsomyndigheten

Apoteksgruppen

VaccinDirekt

SveaVaccin

Så fungerar immunförsvaret (1177)

Relaterade blogginlägg

Dr Mikael svarar på vanliga frågor om omikron

Vården.se får många frågor om covid-19 och den nya varianten av coronaviruset, omikron. Vår egen husläkare Dr Mikael ger svar på de allra vanligaste frågorna.

Det här bör du tänka på när restriktionerna för covid-19 har släppt

I september togs många av restriktionerna för covid-19 bort. Vi sammanfattar vad som gäller just nu och ger dig våra bästa tips på hur du undviker smitta.

Dags för semester? Skaffa reseintyg inför sommarens utlandsresa!

Vi på Vården.se har sammanfattat matnyttig information kring reseintyg och vaccinationer inför utlandssemestern och hur du kan resa tryggt i sommar.

Ett steg närmare utlandsresan med digitalt covidbevis

Ska du ut och resa? Då kan du behöva ett covidbevis. Här kan du läsa mer om covidbeviset och hur du skaffar det.

Vill du boka tid för covid-19 antikroppstest redan idag?

Hitta mottagning för covid-19 antikroppstest

Snabba fakta

Om covid-19 antikroppstest

• Ett antikroppstest visar om du har antikroppar mot covid-19.
  • Testet tas genom ett blodprov med ett snabbtest hemma eller på en mottagning.
  • Priset varierar och kan ligga på mellan ca 300 kronor och 750 kronor.

Viktiga länkar

Folkhälsomyndigheten: Covid-19

Läs mer om coronaviruset (Vården.se)

Läs mer om antigentest (Vården.se)

Läs mer om covidbevsi (Vården.se)

Läs mer om postcovid (Vården.se)

Läs mer om vaccin mot covid-19 (Vården.se)