Antigentest

De flesta som uppvisar symtom behöver inte längre testas för covid-19, men vissa måste det. Det gäller bland annat dig som arbetar inom sjukvården, har svårt nedsatt immunförsvar eller ska genomgå en medicinsk behandling. Här har vi sammanställt information om antigentest.

Vill du boka tid för antigentest redan idag?

Här på Vården.se kan du jämföra olika vårdgivare och boka tid för antigentest, till exempel med reseintyg.

Boka tid för antigentest

Sammanfattning

OmAntigentest är ett snabbtest vars resultat visar om du bär på covid-19.
MetodAntigentest kan tas i näsa, svalg eller saliv.
KostnadPriset på ett antigentest varierar mellan märken. Vanligtvis kostar ett test cirka 30 kronor på ett apotek. Många vaccinmottagningar erbjuder antigentest med reseintyg för cirka 495 kr.
FördelarFördelarna med antigentest är att du får svaret nästan omedelbart.
NackdelarNackdelarna med antigentest är att de inte är lika tillförlitliga som ett PCR-prov.
VårdgivareDu kan köpa antigentest själv på apotek om du vill. Du kan också vända dig till en vaccinationsmottagning för att boka tid för antigentest och reseintyg.

Vad är antigentest?

Ett antigentest är ett snabbtest som visar om du har en pågående infektion i covid-19. Vid ett antigentest får du svaret omedelbart. PCR-prov däremot analyseras av ett laboratorium. Du kan läsa mer om sjukdomen i vår guide om coronaviruset.

Så går antigentest till

Metod

Ett antigentest tas vanligen genom att en bomullspinne förs upp i näsan eller via munnen till svalget. Genom att skrapa med pinnen mot näsväggen eller svalget så fastnar eventuella virus på den som sedan överförs till testenheten. Ibland skrapas du i både näsa och svalg. Det finns även snabbtester som analyserar ditt saliv. Provtagningen kan upplevas som obehaglig men går snabbt. Oftast får du utföra testet själv genom så kallad egenprovtagning men ett antigentest kan också utföras av vårdpersonal.

När ska man ta ett antigentest?

De flesta behöver inte längre testas för covid-19. Men om du arbetar inom hälso- och sjukvården eller äldrevården ska du ta ett covidtest om du uppvisar symtom. Det gäller även dig som bor på ett äldreboende, har hemtjänst eller bor på ett LSS-boende och riskerar att bli svårt sjuk i covid-19. Du kan också bli ombedd att lämna ett antigentest om du har kraftigt nedsatt immunförsvar, ingår i smittspårning eller ska behandlas inom vården.

Det finns snabbtest som du kan köpa på ett apotek. Dessa visar svar inom 30 minuter. Om du inte faller inom ovanstående kategori finns inget krav på att du ska testas. Däremot ska du stanna hemma och undvika kontakt med andra om du har symtom som tyder på en pågående infektion i covid-19.

Vad visar ett antigentest?

Ett antigentest visar om du har, eller nyligen har haft, covid-19.

Hur ser ett positivt antigentest ut?

Exakt hur ett antigentest visar ett positivt svar varierar mellan olika märken. Till varje förpackning ingår en utförlig beskrivning av både tillvägagångssätt och hur du ska tolka provresultatet. Det är viktigt att du läser instruktionerna noga innan provtagning.

Hur länge visar ett antigentest positivt?

Ju tidigare du tar ett antigentest desto större är chansen att upptäcka eventuella virus. Känsligheten avtar ju längre din infektion pågår. För att veta vad som gäller för det antigentest du använder bör du läsa bipacksedeln.

Vad kostar antigentest?

För dig som tillhör någon av de grupper som ska testas eller ingår i en smittspårning är provtagningen kostnadsfri inom vården. Om du däremot väljer att köpa ett antigentest själv ligger priset runt 30 kronor. Många vaccinmottagningar erbjuder också antigentest med reseintyg för cirka 495 kr.

Fördelar med antigentest

• Testet visar om du har covid-19.
  • Du kan ta provet hemma.
  • Provsvaret kommer snabbt.

Nackdelar med antigentest

• Provtagningen kan vara obehaglig.
  • Antigentester är inte lika känsliga som PCR-prov.
  • Snabbtester kan visa felaktigt negativa provresultat. Även falska positiva svar förekommer.

Vem kan hjälpa dig med covidbeviset?

Kan antigentest utföras av nätläkare?

Nätläkare kan inte utföra ett antigentest.

Publicerad: 22 september 2022 kl 07:22
Uppdaterad: 22 september 2022 kl 07:22

Faktagranskad av:

Vården.se strävar alltid efter att visa upp korrekt information i våra guider. Den här guiden har inte granskats av legitimerad vårdpersonal ännu. Faktan har däremot tagits från noga utvalda källor som presenteras nedan.

Är du legitimerad vårdpersonal och önskar faktagranska denna guide åt Vården.se? Fyll i dina kontaktuppgifter här så hör vi av oss till dig!

Källor

1177

Vårdfokus

Relaterade blogginlägg

Dr Mikael svarar på vanliga frågor om omikron

Vården.se får många frågor om covid-19 och den nya varianten av coronaviruset, omikron. Vår egen husläkare Dr Mikael ger svar på de allra vanligaste frågorna.

Det här bör du tänka på när restriktionerna för covid-19 har släppt

I september togs många av restriktionerna för covid-19 bort. Vi sammanfattar vad som gäller just nu och ger dig våra bästa tips på hur du undviker smitta.

Dags för semester? Skaffa reseintyg inför sommarens utlandsresa!

Vi på Vården.se har sammanfattat matnyttig information kring reseintyg och vaccinationer inför utlandssemestern och hur du kan resa tryggt i sommar.

Ett steg närmare utlandsresan med digitalt covidbevis

Ska du ut och resa? Då kan du behöva ett covidbevis. Här kan du läsa mer om covidbeviset och hur du skaffar det.

Vill du boka tid för antigentest redan idag?

Boka tid för antigentest

Snabba fakta

Om antigentest

• Ett antigentest är ett snabbtest, eller direkttest, som visar om du bär på covid-19.
  • Testet tas i antingen näsa, svalg eller saliv.
  • Svaret kommer inom 30 minuter.

Viktiga länkar

Folkhälsomyndigheten: Covid-19

Läs mer om coronaviruset (Vården.se)