Covid-19 PCR-test

Covid-19 PCR-test

Här har vi sammanställt information om covid-19 PCR-test. Möjligheten att snabbt kunna testa sig för covid-19 genom ett covid-19 PCR-test innebär att smittspridningen kan begränsas. Om ett test visar positivt stannar du hemma tills du är symtomfri. Det går snabbt att testa sig idag och du kan till och med göra det själv och skicka eller lämna in provet.

Vill du boka tid för covid-19 PCR-test redan idag?

Boka covid-19 PCR-test redan idag hos någon av våra bokningsbara vårdgivare här på Vården.se.

Hitta covid-19 PCR-test

Sammanfattning

OmEtt covid-19 PCR-test visar om du bär på det virus som orsakar covid-19.
MetodDet finns olika metoder för att göra ett covid-19 PCR-test. Oftast analyserar man prover som tagits från näsan eller svalget.
KostnadAtt göra ett covid-19 PCR-test är gratis. Om du behöver ett PCR-test för reseintyg där svaret kommer direkt kostar det omkring 500 kronor.
FördelarFördelarna med covid-19 PCR-test är att du får ett väldigt tillförlitligt svar på om du har covid-19 eller inte.
NackdelarNackdelarna med covid-19 PCR-test är att det inte visar om du har antikroppar sedan tidigare.
VårdgivareVilken vårdgivare som kan göra ett covid-19 PCR-test kan variera beroende på vilken region du bor i. Vi listar vårdgivare i hela landet som erbjuder covid-19 PCR-test.

Om covid-19 PCR-test

Genom att genomföra ett covid-19 PCR-test får du svar på om du har en pågående infektion eller om du nyligen har haft covid-19. Testet visar om du har virus i slemhinnan. Ett positivt covid-19 PCR-test betyder dock inte nödvändigtvis att du fortfarande kan smitta andra. Det visar heller inte om du har varit smittad tidigare och därför har antikroppar mot covid-19.

Vad är PCR-test?

PCR-test (Polymerase Chain Reaction) är en metod som syftar till att visa om du bär på arvsmassa från SARS-CoV-2. PCR-test kan även användas för att hitta andra virus. Det är mikrobiologiska laboratorier som analyserar proverna som samlas in vid testtillfället. Ett covid-19 PCR-test anses därför vara väldigt tillförlitligt (nära 100 %).

Hur länge visar ett PCR-test positivt?

Hur länge ett covid-19 PCR-test visar positivt efter det att du insjuknat kan variera. Det kan handla om allt från ett par dagar till ett par veckor.

När ska man göra ett covid-19 PCR-test?

Du kan göra ett covid-19 PCR-test för att du själv vill veta om du har covid-19 eller inte. Det finns också situationer då det är ett krav, eller starkt rekommenderat, att göra ett covid-19 PCR-test:

• Om du arbetar inom äldreomsorg alternativt hälso- och sjukvård.
  • Du har hemtjänst, hemsjukvård eller bor på ett äldreboende.
  • Ditt immunförsvar är nedsatt.
  • Du behandlas med dialys.
  • Du ska resa till ett land där det krävs att du kan uppvisa ett negativt test.
  • Du har kontakt med personer som riskerar att bli allvarligt sjuka i covid-19.

Vilka regler som gäller för när du måste testa dig kan variera utifrån hur smittspridningen ser ut. Genom de vårdgivare vi listar kan du se till att hålla dig uppdaterad.

PCR-test hur går det till?

Metod

När man gör ett covid-19 PCR-test används avancerade analysmetoder för att man ska få fram ett specifikt resultat. Men först krävs ett prov att göra analysen på, och hur det provet samlas in kan variera. Det är vanligast att en sticka förs in i näsan eller upp i svalget via munnen. Man skrapar sedan med stickan för att virus ska fastna på den. I olika regioner kan rutinen för detta se olika ut. Prov kan också utgöras av slem som spottas ut.

Det kan vara lite obehagligt att göra provet men för de flesta är det en enkel och smidig procedur som bara tar någon minut. Du kan behöva boka ett PCR-test i förväg på den klinik du väljer. Ett covid-19 PCR-test kan också göras på egen hand genom att följa instruktionerna som medföljer i ett test-kit.

För att se om du har antikroppar mot covid-19 är det ett blodprov som analyseras. Det görs genom ett så kallat antigen-test. Det är inte samma sak som ett covid-19 PCR-test.

Innan covid 19 PCR-test

Du behöver inte tänka på något särskilt innan du gör ett covid-19 PCR-test. Om du är ansvarig för ett barn som ska testas är det en fördel om barnet har ätit och sovit ordentligt och du själv är lugn och kan ge trygghet vid testtillfället.

Efter covid-19 PCR-test

Om du gjort ett covid-19 PCR-test hemma följer du instruktionerna för hur du ska hantera provet. Om du kände obehag vid skrapningen kommer du med all sannolikhet att känna dig helt bra efter en kort stund.

Hur snabbt får man svar på PCR-test?

När du har gjort ett covid-19 PCR-test är det bara att invänta svaret innan du ger dig ut bland folk. Det brukar max ta några dagar och du kan läsa av det online. Om du gjort ett PCR-snabbtest kan du få svaret redan samma dag.

Vad kostar PCR-test?

Du behöver inte betala något för att lämna prov för ett covid-19 PCR-test. Om du behöver testa dig inför en resa och få svar snabbt med ett intyg på att du inte har covid-19 så bekostar du testet själv. Priset kan variera lite men brukar ligga på omkring 500 kronor.

Fördelar med covid-19 PCR-test

• Testet visar om du är sjuk i covid-19 eller om du nyligen har varit det.
  • Resultatet av ett covid-19 PCR-test kommer snabbt.
  • Själva testet är enkelt och går fort att genomföra.

Nackdelar med covid-19 PCR-test

• Ett covid-19 PCR-test visar inte om du har antikroppar sedan tidigare.

Var kan man göra PCR-test?

Publicerad: 30 september 2022 kl 12:29
Uppdaterad: 30 september 2022 kl 12:29

Faktagranskad av:

Vården.se strävar alltid efter att visa upp korrekt information i våra guider. Den här guiden har inte granskats av legitimerad vårdpersonal ännu. Faktan har däremot tagits från noga utvalda källor som presenteras nedan.

Är du legitimerad vårdpersonal och önskar faktagranska denna guide åt Vården.se? Fyll i dina kontaktuppgifter här så hör vi av oss till dig!

Källor

1177

Folkhälsomyndigheten

Sveavaccin

Relaterade blogginlägg

Dr Mikael svarar på vanliga frågor om omikron

Vården.se får många frågor om covid-19 och den nya varianten av coronaviruset, omikron. Vår egen husläkare Dr Mikael ger svar på de allra vanligaste frågorna.

Det här bör du tänka på när restriktionerna för covid-19 har släppt

I september togs många av restriktionerna för covid-19 bort. Vi sammanfattar vad som gäller just nu och ger dig våra bästa tips på hur du undviker smitta.

Dags för semester? Skaffa reseintyg inför sommarens utlandsresa!

Vi på Vården.se har sammanfattat matnyttig information kring reseintyg och vaccinationer inför utlandssemestern och hur du kan resa tryggt i sommar.

Ett steg närmare utlandsresan med digitalt covidbevis

Ska du ut och resa? Då kan du behöva ett covidbevis. Här kan du läsa mer om covidbeviset och hur du skaffar det.

Vill du boka tid för covid-19 PCR-test redan idag?

Hitta covid-19 PCR-test

Snabba fakta

Om covid-19 PCR-test

• Ett covid-19 PCR-test visar om du har eller nyligen har haft covid-19.
  • Vid covid-19 PCR-test tas provet oftast i svalget eller i näsan.
  • Du kan göra covid-19 PCR-test hemma.
  • Svarstiden är några dagar, men du kan bekosta ett snabbtest själv om du behöver svar direkt.

Viktiga länkar

Folkhälsomyndigheten: Covid-19

Läs mer om coronaviruset (Vården.se)

Läs mer om covid-19-antikroppstest (Vården.se)

Läs mer om antigentest (Vården.se)