Kris

En kris är något som de allra flesta drabbas av någon gång i livet. En kris är en mycket stark reaktion på en stor förändring eller en förlust i ditt liv. Trots att det är en vanlig reaktion så kan en kris vara svår att hantera själv. Ibland kan du behöva söka professionell hjälp för att komma ur krisen. 

Sammanfattning

OmEn kris är en vanlig stressreaktion på att en stor förändring eller förlust har skett i ditt liv. Förändringen eller förlusten leder ofta till en minskad känsla av säkerhet och kontroll. 
OrsakEn kris kan uppstå när du är med om en livsomvälvande händelse, en förändring eller en övergångsperiod mellan olika skeenden i livet. Det kan exempelvis vara att du eller någon i din närhet blir sjuk, utsätts för ett brott, förlorar jobbet, att någon i din närhet dör eller att du befinner dig i övergången mellan tonår och vuxenlivet.
SymtomDe vanligaste symtomen är att du upplever svårigheter att hantera känslor, vilket märkt genom oro, ångest, sorg, ilska och irritation. Även sömnproblem och minskad aptit är vanliga symtom, då det kan kännas svårt att upprätthålla rutiner och scheman som du tidigare levt efter.
Diagnos I vissa fall kan en kris leda till bland annat depression, PTSD (posttraumatiskt stressyndrom), GAD (generaliserat ångestsyndrom) och missbruk.
EgenvårdDet kan hjälpa att prata med andra så att känslorna inte hålls inne. Vissa kan gå vidare ur en kris med hjälp av närstående medan andra behöver professionellt stöd.  
BehandlingEn kris kan gå över av sig självt genom att du får hjälp av personer i din omgivning. I vissa fall kan du behöva professionellt stöd av någon som hjälper dig att bearbeta krisen. 
VårdgivareOm du behöver stöd kan du vända dig till en vårdcentral eller nätläkare. Observera dock att nätläkare inte behandlar PTSD (posttraumatiskt stressyndrom). Du kan även kontakta en psykolog eller psykoterapeut. Upplever du att du behöver akut vård så kan du kontakta en psykiatrisk akutmottagning. 
NätläkareEn kris kan diagnosticeras och i vissa fall behandlas av nätläkare och nätpsykologer. Nätläkare kan exempelvis inte behandla PTSD (posttraumatiskt stressyndrom). 

Vad är en kris? 

En kris kan uppstå som en reaktion på en förlust eller en stor förändring som har skett i ditt liv. Både positiva och negativa förändringar kan utlösa en kris. Så länge förändringen innebär en stor omställning och ställer krav på dig så är det anledning nog för att en kris ska utlösas. En kris kan få dig att känna att du har tappat kontrollen och makten över din tillvaro  och vem du är.

För att lättare förstå vad som händer under en kris så brukar man beskriva den utifrån fyra olika faser:

  • Chockfasen
    Chockfasen kan pågå i ungefär en vecka. Under denna fas kan du ha svårt att ta in det som har hänt. Det är vanligt att uppleva overklighetskänslor, minnesluckor och ologiskt tänkande. Det är vanligt att man förnekar det som hänt.
  • Reaktionsfasen
    I reaktionsfasen har du börjat inse och förstå vad som har hänt. Man försöker ofta leta efter meningen i varför det som har hänt hände. Starka känslor såsom ångest, sorg och skuld kan uppstå i den här fasen
  • Bearbetningsfasen
    I bearbetningsfasen börjar du acceptera det som har hänt och du försöker att lära dig leva med det. Du börjar sakta tänka på andra saker än krisen och din verklighet känns mer som den brukar. Det kan också gå upp och ner i bearbetningsfasen, vissa dagar kan du känna dig positiv och andra dagar kan du känna dig nedstämd.
  • Nyorienteringsfasen

I nyorienteringsfasen går händelsen från att vara chockartad till att bli ett minne och något du varit med om. Du lär dig att acceptera att händelsen har inträffat och du lär dig att leva med minnet av det. .

Under en kris kan man pendla fram och tillbaka mellan dessa faser, så faserna följer inte alltid en tydlig tidslinje. 

Orsaker till att man får en kris 

Det finns många olika anledningar till att man hamnar i en kris. Det är högst individuellt vad som utlöser den och alla reagerar olika starkt på en kris. Några vanliga orsaker till att en kris uppstår kan vara:

  • Att någon i din närhet dör 
  • Att du eller någon i din närhet plötsligt blir sjuk
  • Att du är med om en olycka 
  • Att du blir utsatt för brott 
  • Att du blir lämnad av din partner eller någon annan i din närhet
  • Att du blir av med jobbet

Vanliga reaktioner i en kris

Om man hamnar i en kris så är det väldigt vanligt att man upplever känslor som:

  • Oro
  • Ångest 
  • Sorg 
  • Ilska 
  • Irritation
  • Skuld och skam
  • Sömnproblem

Det är också vanligt att man lägger ner tid på att göra saker som får en att glömma det jobbiga. Det kan till exempel vara att man börjar dricka mer alkohol än vanligt eller spela om pengar. Känner du att du behöver hjälp kan du bland annat kontakta din husläkare/vårdcentral, alkohollinjen eller stödlinjen.

Diagnos vid en kris

I vissa fall kan en kris leda till bland annat:

  • PTSD (posttraumatiskt stressyndrom)
  • GAD (generaliserat ångestsyndrom)
  • Depression
  • Missbruk.

Misstänker du att du lider av någon av ovanstående, bör du kontakta en vårdcentral för att få hjälp.

Hur kan jag hantera en kris?

Vissa vill prata och bearbeta det som hänt medan andra hellre undviker det. Att prata om sina upplevelser och känslor med någon du litar på kan underlätta och göra det lättare för dig att hantera krisen. Nedan listar vi andra saker du kan göra för att hantera krisen. 

Gör saker du vanligtvis mår bra av
När man hamnar i en kris kan det kännas svårt att göra saker man vanligtvis mår bra av. Det är bra att försöka att fortsätta göra dessa saker även om det känns jobbigt. Det kan exempelvis handla om att gå på promenader, träffa vänner eller ringa någon man litar på. 

Vila och återhämta dig
Det är viktigt att vila och tänka på annat. Gör saker som ger dig återhämtning. Det kan bland annat innebära att du tillåter dig att bara vara eller att du gör en aktivitet som ger dig återhämtning, såsom mindfulness eller att vara ute i naturen.   

Håll i vanor och rutiner 
Om du genomgår en kris är det extra viktigt att du håller i dina rutiner i vardagen. Det är viktigt att du sover, äter och rör på dig vid regelbundna tider. Det kan även vara bra att börja med avslappningsövningar och mindfulness för att komma ner i varv. 

När och var ska jag söka vård om jag har fått en kris? 

Många klarar av att hantera en kris med hjälp av stöd från närstående. Om du inte känner dig bekväm med att prata med närstående så kan du kontakta någon av de stödlinjer vi listar högre upp. 

Om du känner att du inte kan hantera krisen på egen hand kan du även kontakta:

Vill du få hjälp med krishantering? 

Då kan du boka tid hos någon av våra bokningsbara vårdgivare på Vården.se. 

Källor

1177

Mind

Relaterade blogginlägg

Mindfulness kan användas för att motverka psykisk ohälsa, men vad innebär det egentligen mer konkret? Och vad är skillnaden gentemot meditation?

Läs mer

Att röra på sig är något som de flesta vet är bra för hälsan, och det räcker faktiskt med något så enkelt som en promenad. Vi listar fem anledningar varför!

Läs mer

Många är oroade över den coronapandemi som sprider sig just nu. Vi har pratat med några terapeuter för att ge dig handfasta råd för att hantera oron.

Läs mer

Alla vill hitta glädje. Men ofta fokuserar vi på prylar eller pengar, istället för de små saker i vardagen. Vi listar fem tips på hur du hitta glädje varje dag!

Läs mer

Publicerad: 18 december 2020 kl 10:29
Uppdaterad: 23 februari 2021 kl 09:18

Författare:

Faktagranskad av:

Moses Sirviö, Leg. Psykolog, Åsö Psykoterapi.

Snabba fakta

Om kris

  • En kris kan även utlösas av positivt laddade händelser såsom att gifta sig, flytta eller skaffa barn. 
  • En krisreaktion brukar delas upp i fyra olika faser: chockfasen, reaktionsfasen, bearbetningsfasen och nyorienteringsfasen. 
  • I vissa fall kan en kris leda till psykisk ohälsa såsom depression, PTSD (posttraumatiskt stressyndrom), GAD (generaliserat ångestsyndrom) och missbruk. Det är därför viktigt att söka hjälp om du känner att du inte kan hantera krisen själv.

Viktiga länkar

  • Mind – Förening som jobbar för psykisk hälsa och erbjuder samtal och chatt.
  • Jourhavande medmänniska – Förening som erbjuder samtal och chatt för den som behöver någon att prata med.
  • Anhöriglinjen – Är du anhörig till någon som befinner sig i kris så kan du maila eller ringa anhöriglinjen för att få stöd.
  • Kvinnofridslinjen – Erbjuder stödtelefon för dig som är utsatt för hot och våld. Samtalet kostar inte och syns inte på telefonräkningen.

Boka tid för att få hjälp med krishantering

Anpassa din sökning och boka tid hos någon av våra bokningsbara vårdgivare på Vården.se.

Genom att använda Vården.se godkänner du att vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Läs mer om cookies här.