Blogginlägg december 2016

Skillnaden mellan botox och fillers

10:15 - 26 dec, 2016 0 Blogg Skönhet

Intresset är stort för injektionsbehandlingar. Men vad skiljer de olika klinikerna och preparaten åt? Vi har träffat injektionsexperten Stina Auer på en exklusiv intervju. Hon är injektionstekniker och har över tio års erfarenhet inom området.

Stina Auer är medicinsk behandlare och har under åren jobbat på tre olika stora kliniker i Stockholm. Stina har under tio års tid kontinuerligt vidareutbildat sig för att vara en tillförlitlig person i branschen.

– Jag fick intresse för läkarområdet och valde därför att läsa till sjuksköterska, säger certifierade injektionsteknikern Stina Auer. När jag var klar med min utbildning blev jag headhuntad och rekryterades till Stureplanskliniken i Stockholm.

av Moa Wikström Kommentera Läs mer

Själens förkylning - depression

16:45 - 13 dec, 2016 0 Blogg Psykisk hälsa

Har du ofta hungerkänsla, ökat sömnbehov eller andra symptom såsom nedstämdhet, brist på energi och självförakt? Det kan betyda att du är en av många som har drabbats av årstidsbunden depression. Sara Bengtzon , legitimerad psykoterapeut, delar med sig av sina kunskaper kring depression.

Den amerikanske forskaren Norman Rosenthal myntade tillståndet årstidsbunden depression, Seasonal Affective Disorder (SAD), på 1980-talet. Personer som led av depression eller bipolär sjukdom under höst- och vinterhalvåret, tenderade att tillfriskna under vår- och sommarhalvåret.

Rosenthal introducerade då något som kom att kallas för ljusterapi. Då Rosenthal misstänkte att orsaken till årstidsbunden depression berodde på mörker togs en terapi fram i form av ljus.

av Moa Wikström Kommentera Läs mer