Blogginlägg oktober 2017

Fertilitetstema: Vad kan vi få för hjälp vid ofrivillig barnlöshet?

09:22 - 26 okt, 2017 0 Fertilitet

I förra veckans blogginlägg ”Svårt att bli gravida?” kunde ni läsa om hur en infertilitetsutredning går till. Thomas Brodin, specialistläkare inom obstetrik och gynekologi på Carl von Linnékliniken, hjälper oss denna vecka att berätta om olika behandlingsmöjligheter som finns vid ofrivillig barnlöshet.

Bi suger nektar ur blomma

När graviditet uteblir kan det till exempel bero på att spermierna inte fungerar som de ska – att de är för få eller att det inte finns några spermier alls. Kvinnan kan exempelvis ha problem med ägglossningen, förändringar i äggledare eller i livmodern, eller – vilket numera är vanligt – ha åldern emot sig.

av Moa Wikström Kommentera Läs mer

Fertilitetstema: Svårt att bli gravida?

09:57 - 20 okt, 2017 0 Fertilitet

I förra veckans blogginlägg tog vi upp temat ”Bestämt er för att skaffa barn?” och den här veckan fokuserar vi på er som har svårt att bli gravida. Vart ska ni vända er med era problem? Och när ska ni egentligen söka hjälp? Fertilitetsläkaren Thomas Brodin på Carl von Linnékliniken hjälper oss att besvara frågorna!

par håller om varandra

Kvinnans fertila ålder startar i tonåren och pågår upp i 40-årsåldern. Den fertila perioden är i regel slut cirka 10 år innan menopaus (sista mensen). Mannen är fertil hela livet, från puberteten till ålderdomen, men även för män avtar fertiliteten vid högre ålder.

Ny design på Vården.se!

10:55 - 17 okt, 2017 1 Nytt på sidan

Vi på Vården.se kan stolt presentera en ny design av vår webbplats www.varden.se. Vi har fått ett rejält ansiktslyft och helt bytt kostym till en mer modern design och samtidigt passat på att byta logotyp! Vår tekniska chef Jesper Johansson är den som byggt vår nya hemsida och berättar lite mer om tankarna bakom designen.

Sedan lanseringen av vår webbplats i april 2013 har sajten sett ungefär likadan ut med bara några mindre justeringar.

– Vi släpper en ny design eftersom vi haft den andra designen i fem år och det var dags för oss att få ett ansiktslyft, säger Jesper Johansson, teknisk chef på Vården.se.

av Moa Wikström Kommentera Läs mer

Fertilitetstema: Bestämt er för att skaffa barn?

10:40 - 13 okt, 2017 0 Fertilitet

Har du och din partner tagit det stora beslutet att ni ska skaffa barn? När ni fattat det beslutet finns det några saker som kan vara bra att tänka på. Vi ger er därför information och tips som kan hjälpa er att öka möjligheterna till graviditet.

Fötter på bebis

För att kunna bli gravid behöver du som kvinna ha ägglossning. Ägglossningen infaller normalt 12-16 dagar före nästa mensstart och när ägget har lossnat kan det befruktas i upp till ett dygn. Men eftersom mannens sädesceller kan leva i upp till 72 timmar i kvinnans äggledare efter ett samlag, ibland längre, kan du bli gravid av samlag som skett upp till en vecka innan ägglossningen.