Blogginlägg juli 2018

Hjälp dina tarmar att komma igång!

14:57 - 30 jul, 2018 0

Innehåll från Vegatus.

Vill du hjälpa tarmen att komma igång efter sommarsemestern? Här ger vi dig fem tips på hur du kan underlätta för dina tarmar på ett enkelt sätt.

Att det är bra att äta grönsaker vet de flesta. Men det är också viktigt att äta grönsaker som innehåller mycket fibrer. Fibrerna är det som hjälper tarmen att fungera som den ska. Baljväxter som bönor och ärtor innehåller till exempel mycket fibrer.

Så undviker du ormbett och insektsstick i sommar

11:02 - 09 jul, 2018 0

Under sommaren passar många av oss på att vara ute och njuta av naturen och det fina vädret. Men vi är inte de enda och både ormar och insekter kan gömma sig i skog och mark. Här får du några tips om vad du kan tänka på för att slippa bli biten.

Geting i getingbo

Getingar kan bli en av sommarens stora plågor, men det finns saker du kan tänka på för att minska risken att bli stucken. Om boet finns nära huset bör du försöka plocka bort det. Men se då till att du skyddar huvud och armar och att du inte slår på boet. Getingar kan ofta gå till attack när deras bo är hotat.

Vikten av att vila

10:47 - 09 jul, 2018 0

Så här under sommaren får många av oss en välbehövlig paus från stress och jobb. Det kan vara mycket man vill hinna med under semestern, men det är också viktigt att ta sig tid att vila. Att återhämta sig från en stressig vardag är viktigt för både kroppen och din mentala hälsa.

Stress är något som i små doser är bra för oss och kan ge extra kraft och energi när vi behöver det. Men om vi är stressade för mycket och under längre tid får det en negativ påverkan på kroppen. Det kan till exempel leda till problem som höjt blodtryck och muskelvärk.

Vi behöver alltså hitta en bra balans mellan stress och vila. För många är jobbet en stor källa till stress och då kan sommarsemestern bli ett perfekt tillfälle att återhämta sig och få ny energi inför hösten.

Skydda din hörsel på sommarens festivaler

08:48 - 06 jul, 2018 0

Innehåll från Lyhörd AB.

Nu står sommaren och festivalsäsongen för dörren. Det är en härlig tid, men det är viktigt att komma ihåg att skydda sin hörsel i den högljudda miljön. Här får du veta mer om vad du ska tänka på och vad du som redan har en hörselnedsättning kan få hjälp med hos en audionom.

Audionom gör hörseltest

Hjärtstartare kan rädda liv

11:54 - 03 jul, 2018 0

Innehåll från Hjärtstartarspecialisten.

Hjärtstartare blir allt mer utbredda och du kan ofta hitta dem på allmänna platser som varuhus och tågstationer. Hjärtstartarna kan vara livsviktiga för den som har drabbas av ett plötsligt hjärtstopp. Här får du veta mer om hur de fungerar och var du själv kan skaffa en.

En hjärtstartare, eller defibrillator, är en apparat som kan hjälpa till att starta hjärtat igen vid ett plötsligt hjärtstopp. Vid plötsligt hjärtstopp slutar hjärtat plötsligt att pumpa blod och hjärtats vanliga rytm övergår till ett kammarflimmer. Då pumpas inte blodet ut till kroppen och den drabbade blir medvetslös till följd av syrebrist.