Blogginlägg juli 2018

Vikten av att vila

10:47 - 09 jul, 2018 0

Så här under sommaren får många av oss en välbehövlig paus från stress och jobb. Det kan vara mycket man vill hinna med under semestern, men det är också viktigt att ta sig tid att vila. Att återhämta sig från en stressig vardag är viktigt för både kroppen och din mentala hälsa.

Återhämta dig från stressen

Stress är något som i små doser är bra för oss och kan ge extra kraft och energi när vi behöver det. Men om vi är stressade för mycket och under längre tid får det en negativ påverkan på kroppen. Det kan till exempel leda till problem som höjt blodtryck och muskelvärk.

Vi behöver alltså hitta en bra balans mellan stress och vila. För många är jobbet en stor källa till stress och då kan sommarsemestern bli ett perfekt tillfälle att återhämta sig och få ny energi inför hösten.

Två personer solar på en strand

Så kopplar du av på bästa sätt

Är du van att leva i ett högt och stressigt tempo kan det vara svårt att koppla av helt, även när du är ledig. Här ger vi dig lite tips på sånt som kan hjälpa dig att vila ut ordentligt.

Stäng av jobbet. Idag är det lätt att fortsätta vara uppkopplad via telefon, bärbar dator och wi-fi. Det kan göra det svårare att slappna av och vila upp sig. Försök att stänga av jobbtelefonen och undvik att gå in och läsa jobbmejlen varje dag, för att slippa onödig stress.

Sov ordentligt. Många av oss sover för lite när det är mycket att hinna med. Därför är sommaren ett perfekt tillfälle att sova ut ordentligt. Sömn är faktiskt viktigare än du kanske tror. När vi sover bearbetar vi intryck och att sova ordentligt minskar risken för många sjukdomar. Så ta sovmorgon i sommar!

Gör andra saker än du brukar. Även om du vill koppla av betyder det inte att du ska ha tråkigt. Nu kan du passa på att göra sådant som du kanske inte annars hinner med. Har du drömt om att resa någonstans eller hitta en ny fritidsaktivitet? Nu kan du passa på!

Rör på dig. Många kan tycka att det är svårt att hitta tid för träning mellan alla åtaganden med jobb och familj. Semestern kan vara det perfekta tillfället att röra på sig lite mer än vanligt. Välj något som du tycker är roligt! Du kanske gillar att springa, eller föredrar du en lugn promenad eller att avslappnande yoga-pass?

Text: Karin Sjödahl

Källor:

av Karin Sjödahl Kommentera

Skydda din hörsel på sommarens festivaler

08:48 - 06 jul, 2018 0

Innehåll från Lyhörd AB.

Nu står sommaren och festivalsäsongen för dörren. Det är en härlig tid, men det är viktigt att komma ihåg att skydda sin hörsel i den högljudda miljön. Här får du veta mer om vad du ska tänka på och vad du som redan har en hörselnedsättning kan få hjälp med hos en audionom.

Audionom gör hörseltest

Varför ska man skydda sin hörsel?

Hörseln är ett av våra viktigaste sinnen som hjälper oss att ta in omvärlden och kommunicera med andra. Därför är det viktigt att skydda den.

– Hörsel är en otroligt viktig del av våra sinnen, säger Pennie Hertzman, audionom på Lyhörd. Nedsatt hörsel kan leda till konsekvenser som social isolering och utanförskap.

Det är olika hur känslig hörsel man har. Vissa får skador från bara ett tillfälle med höga ljud, andra har mer tåliga öron som klarar av det mesta. Men när du väl har fått en hörselnedsättning går den inte att bota. Då måste du istället använda hjälpmedel som till exempel hörapparater.

– Det är viktigt att skydda sin hörsel från höga ljud och buller, säger Pennie Hertzman. Det är bättre att skydda sig än att chansa på att hörseln håller.

Olika typer av hörselskydd

Hörselskydd kan rädda dig från hörselnedsättningar och det finns många olika typer att välja bland.

– Det finns många olika hörselskydd på marknaden idag, allt från enkla öronproppar till mer avancerade, personbeställda som är anpassade för just dina öron, berättar Pennie på Lyhörd. De personbeställda kostar lite mer men finns i olika filter beroende på vad för slags buller du vill skydda dig från. De är dessutom formgjutna efter dina öron.

Även enklare öronproppar ger ett bra skydd, men om du ofta utsätts för höga ljud är bra hörselskydd en bra investering. Du kan ha som tumregel att om det inte går att prata med varandra som vanligt och göra sig hörd är ljudnivån för hög. Då bör du använda hörselskydd.

Öronpropp i öra

Du som har en hörselnedsättning är särskilt känslig

Om du redan har en hörselnedsättning sedan tidigare är det ännu viktigare att skydda sin hörsel i högljudda miljöer.

– Ett redan skadat öra är extra känsligt för ytterligare bullerskador, säger Pennie Hertzman på Lyhörd. Det är viktigt att inte förvärra sin situation och att skydda det man har kvar.

Även om en hörselnedsättning kan kompenseras med hjälp av till exempel hörapparater kan det aldrig jämföras med att ha normal hörsel.

Hos en audionom kan du få hjälp

Oavsett om du letar efter bra hörselskydd inför sommarens festivaler eller om du redan har en hörselnedsättning som behöver kompenseras kan du få hjälp av audionomerna på Lyhörd.

– Hos oss kan man få hjälp med både hörapparater och hörselskydd, berättar Pennie Hertzman. Hörapparater finns i många olika storlekar och tekniknivåer. När man väljer hörapparater tittar man på många faktorer, men framför allt livsstil, för att hitta rätt hörapparat för just dina behov.

Innehåll från Lyhörd AB.

Hjärtstartare kan rädda liv

11:54 - 03 jul, 2018 0

Innehåll från Hjärtstartarspecialisten.

Hjärtstartare blir allt mer utbredda och du kan ofta hitta dem på allmänna platser som varuhus och tågstationer. Hjärtstartarna kan vara livsviktiga för den som har drabbas av ett plötsligt hjärtstopp. Här får du veta mer om hur de fungerar och var du själv kan skaffa en.

Vad är en hjärtstartare?

En hjärtstartare, eller defibrillator, är en apparat som kan hjälpa till att starta hjärtat igen vid ett plötsligt hjärtstopp. Vid plötsligt hjärtstopp slutar hjärtat plötsligt att pumpa blod och hjärtats vanliga rytm övergår till ett kammarflimmer. Då pumpas inte blodet ut till kroppen och den drabbade blir medvetslös till följd av syrebrist.

En hjärtstartare, i kombination med HLR, är den enda behandling som kan hjälpa vid ett plötsligt hjärtstopp. Hjärtstartaren skickar en elektrisk stöt in i den som drabbats av hjärtstoppet vilket kan hjälpa hjärtat att återgå till normal rytm. De första minuterna är avgörande och snabb tillgång till en hjärtstartare kan rädda liv. Faktum är att 75 % överlever om hjärtstartare används inom 180 sekunder, i kombination med HLR.

Avsvimmad man får HLR

Hur vet jag hur jag ska använda hjärtstartaren?

Hjärtstartare är utformade för att vem som helst enkelt ska kunna använda dem och ger dig tydliga instruktioner om hur du ska gå tillväga. Hjärtstartaren läser av hjärtverksamheten hos personen som drabbats av hjärtstoppet och rekommenderar utifrån det om en stöt ska ges eller ej. Du kan aldrig själv ge en stöt om hjärtstartaren inte rekommenderar det. Du kan också gå HLR-kurser där du får lära dig hur hjärtstartare fungerar och öva dig på att använda en.

Hyra eller köpa hjärtstartare

Om du själv vill skaffa en hjärtstartare finns det många alternativ på marknaden. Hos Hjärtstartarspecialisten kan du både hyra och köpa hjärtstartare i olika modeller. Att hyra hjärtstartare är relativt vanligt och kan vara kostnadseffektivt då du även kan få hjälp med reparationer och byten, kurser och uppgraderingar.

Du kan även välja att köpa och äga hjärtstartaren själv. Hos Hjärtstartarspecialisten hittar du smidiga jämförelser mellan olika modeller så du enkelt kan hitta den som passar bäst för dina behov.

Innehåll från Hjärtstartarspecialisten.