Sök
Sök
Hitta rätt vård
Jämför
Jämför
Boka
Boka

Sök i sökformuläret eller navigera bland våra kategorier för att hitta ett urval av vårdgivare.

Blogginlägg mars 2013

Utmaning vecka 10: Fruktfrossa på ett hälsobringande vis!

17:04 - 06 mar, 2013 0 Veckans utmaning

Klä på dig ytterkläderna, hoppa i ett par skor och ta en rask promenad till närmaste mataffär. Väl där, gå till fruktavdelningen och plocka på dig frukter i alla tänkbara färger och former. Den här veckan råder fruktfrossa. Vi vill att du under veckans gång äter två stycken frukter dagligen. Våga testa något nytt, våga variera dig. Variation är kul. Variation är framförallt bra då olika frukter innehåller olika vitaminer, mineraler och antioxidanter.

Frukt innehåller som sagt vitaminer, mineraler och antioxidanter som kroppen behöver för att må bra. Fibrerna i frukt ger mättnad och binder vätska som bidrar till ett underlättat arbete för tarmarna. Vissa fibrer har en positiv påverkan på blodsockret. Frukt bidrar också till ökat skydd mot sjukdomar som exempelvis högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar och typ 2-diabetes.

Visste du att skalet på en kiwi är ätbart? Det är mjukt, smakrikt och den något håriga beklädnaden upplevs inte i munnen. Skalet är dessutom nyttigt då det innehåller fibrer och antioxiderande flavonoider som har en skyddande verkan på kroppen. Tvätta dock av kiwin innan du ska äta den, precis som du gör med andra frukter med ätbara skal.

av Moa Wikström Kommentera Läs mer