Kolla upp dina födelsemärken – Dr Mikael förklarar vad du ska se upp med

Kolla upp dina födelsemärken – Dr Mikael förklarar vad du ska se upp med

2022-06-21 | Allmän hälsa

De flesta av oss har någon sorts födelsemärken på kroppen. Oftast är de helt ofarliga, men det kan vara bra att hålla koll på om de förändras. Dr Mikael förklarar vilka födelsemärken som kan vara farliga, och berättar vilka hudtyper som är extra känsliga för solens UV-strålning.

kvinna kollar födelsemärken

När ska man kolla upp födelsemärken?

När sommaren närmar sig blir många påminda om sina födelsemärken, eller leverfläckar som de också kallas. Men när är födelsemärken farliga, och hur vet man att det är dags att kolla upp dem?

“Det är helt normalt att ha födelsemärken, men det finns olika sorter. Det man ska vara uppmärksam på är när de förändras”, säger Dr Mikael.

Ett knep för att hålla koll på sina födelsemärken hemma, är att gå efter minnesregeln A, B, C, D, menar Dr Mikael. Varje bokstav representerar en egenskap som du bör vara uppmärksam på.

A – asymmetri: ett märke som inte är runt, utan har ett asymmetriskt utseende.

B – borders (kant): ett födelsemärke som har ojämn kant.

C – color (färg): födelsemärken som har flera färger, eller som förändras i färg.

D – diameter: fläckar som är mindre än en halv centimeter är principiellt ofarliga. Om födelsemärken däremot vuxit sig större än sex millimeter, eller blivit ett sår som kliar bör det kollas upp.

Din hudtyp kan avslöja hur mycket UV-strålning du tål

Hudförändringar kan ibland utvecklas till hudcancer, och det beror ofta på att man har bränt sig i solen. Hudcancer brukar komma som ett resultat av stark och långvarig exponering för solens UV-strålning. Vilken hudtyp man har spelar också roll. Ju lättare man har för att bli brun, desto bättre skydd har man.

“Det är så att vi har melanocyter, det vill säga pigment i huden som producerar melanin. Vad gör melanin? Jo det är vårt skydd mot solens farliga strålar. Personer som har lätt för att bli bruna har en högre mängd melanin i huden,  och därmed bättre skydd mot UV-strålar. Rödhåriga, blåögda, grönögda och fräkniga tål sol mycket, mycket sämre”, säger Dr Mikael.

Vidare menar Dr Mikael att det finns en skala för hudtyper mellan 1-6 som kan ge en indikation på hur försiktig man bör vara i solen. Du kan se vart du befinner dig på skalan – ju lägre du befinner dig på skalan, desto mindre UV-strålning tål du.

• Hudtyp 1: du blir röd, aldrig brun.
  • Hudtyp 2: du blir ofta röd, och ibland brun.
  • Hudtyp 3: du blir oftast brun, men ibland röd om du solar för mycket.
  • Hudtyp 4: du blir ytterst sällan röd överhuvudtaget.
  • Hudtyp 5: du har härkomst i medelhavsområdet, norr om Sahara.
  • Hudtyp 6: du har härkomst söder om Sahara.

Därför är det viktigt att kolla upp sina födelsemärken

För att upptäcka hudförändringar som kan vara farliga i tid är det viktigt att du kollar upp dina födelsemärken när de förändras. Fallen av hudcancerformen malignt melanom har ökat kraftigt de senaste åren, och Dr Mikael menar att det beror på människors mer intensiva solande.

“Vårt ändrade resmönster står för det ökade antalet hudförändringar – vi är helt enkelt i solen mer än tidigare. Men samtidigt som antalet fall av malignt melanom ökar, så ökar också överlevnaden mycket mer. Det beror på att vi är bättre på att behandla det och att vi upptäcker det tidigare”, menar Dr Mikael.

Boka en tid för att kolla upp dina födelsemärken

Om du känner dig orolig över ett eller flera födelsemärken (leverfläckar) på kroppen, eller bara vill ha en bedömning, kan du boka en tid hos en hudläkare direkt på Vården.se

Publicerad: 17 maj 2022 kl 11:31
Uppdaterad: 21 juni 2022 kl 11:17