Dr Mikael svarar på vanliga frågor om omikron

Dr Mikael svarar på vanliga frågor om omikron

2022-06-28 | Covid-19

Uppdaterat februari 2022. Vården.se får många frågor om covid-19 och på senaste mer specifikt om den nya varianten av coronaviruset, omikron. Vi satte oss därför ner med vår egen husläkare Dr Mikael för att få svar.

Vad är omikron?

Omikron är en variant av viruset covid-19. Det faktum att det dyker upp nya muterade varianter av viruset är inte speciellt i sig. Ju fler gånger ett virus förökar sig desto större risk är det för mutation. Rent statistiskt är det inte osannolikt att ytterligare varianter på covid-19 kan komma att uppstå.

Bör man vara rädd?

Det finns en allmän rädsla för mutationer i sig, dels för att allmänheten har uppfattningen att alla mutationer gör virus mer farligt. Det är inte på det viset. Virus muterar hela tiden. De flesta (men dessvärre inte alla) blir svagare och mindre virulenta efter att de har muterat. Vad gäller omikron har det visat sig vara mer smittsamt än de ursprungliga varianterna, men det har ännu inte visat sig vara mer sjukdomsframkallande. Antalet intensivvårdskrävande covidpatienter har inte ökat till följd av omikrons smittspridning.

Sammantaget är det nu mycket lägre antal än när pandemin var som värst i Sverige. I dagsläget finns runt 70 patienter i hela landet som är inskrivna, att jämföra med över 500 när det var som värst.

Vad är skillnaden mot tidigare varianter?

Hittills har omikron mildare symtom än till exempel mutationen delta, men har cirka 70 gånger högre smittsamhet.

Hur ska jag tänka kring vintern och våren 2022, kan jag träffa släkten?

Vad gäller det rådande virusläget så har även smittspridningen börjat minska i Sverige. Detta beror till största delen på att andelen människor i landet som är vaccinerade successivt har ökat. Det är värt att notera att influensasäsongen förändrats de sista 2 åren, med en kraftig minskning av fall samt en högsta topp av insjuknade har kommit flera månader tidigare.

I framtiden så är det ett sannolikt scenario att covid-19s förlopp i samhället kommer att likna det vid influensa. Det vill säga ett årligt återkommande, mildare sjukdom samt behov av booster-dos av vaccinet. Både dos 4 och 5 kan ju redan vara ett alternativ till utvalda riskgrupper.

Vad gäller socialt umgänge så är restriktionerna på väg bort. Undantagna är dock ovaccinerade grupper. Man ska absolut inte ska besöka släktingar som är ovaccinerade och vice versa, om någon inblandad part har någon form av luftvägssymtom. Negativa provsvar är inte 100% säkra.

Lyssna på vår podcast med Dr Mikael

Du har väl inte missat vårt specialavsnitt om covid-19 i vår podcast “Utforska vården med Dr Mikael”? Du hittar avsnittet här.

Publicerad: 6 december 2021 kl 16:46
Uppdaterad: 28 juni 2022 kl 14:20

10 Kommentarer

2022-01-08

Peter skrev:

hur testar jag mej för omikron.!Varför är vaccinerade så rädda för ovaccinerade ? En vaccinerad är ju mer skyddad än ovaccinerade.

Hej Peter!

Vården.se är inte en vårdgivare utan driver endast söktjänsten http://www.varden.se. Vi har ingen direkt koppling till enskilda vårdgivare och kan därför inte hjälpa dig med dina frågor. Dr Mikael har inte heller möjlighet att svara på specifika frågor här på bloggen.

2022-01-19

Katarina skrev:

För att ovaccinerade kan krylla av virus, dessutom flera olika mutationer o vaccination med det bästa vaccinet skyddar till 95% i början men sjunker med tiden. Att träffa ovaccinerade är ungefär som att dricka vatten ur en offentlig toalett.

2022-01-23

Jonas skrev:

Hahaha!! Källa på det?

2022-01-08

Calle skrev:

Hej,
Kan man smittas av omikron flera gånger trots fullvaxinerad med 3 sprutor?
Undrande.

Hej Calle!

Vården.se är inte en vårdgivare utan driver endast söktjänsten http://www.varden.se. Vi har ingen direkt koppling till enskilda vårdgivare och Dr Mikael har inte heller möjlighet att svara på specifika frågor här på bloggen.

2022-01-10

Eva skrev:

Hur vet man om det är omikron varianten man har om man får ett positivt Covid test?

Hej Eva!

Vården.se är inte en vårdgivare utan driver söktjänsten http://www.varden.se. Vi har ingen direkt koppling till enskilda vårdgivare och kan därför inte hjälpa dig med din fråga.

Dr Mikael har tyvärr inte heller möjlighet att svara på specifika frågor som kommer här på bloggen. Vi rekommenderar därför att du vänder dig till direkt till en vårdgivare för att få hjälp, eller att kontakta 1177 Vårdguiden för rådgivning.

Elsa skrev:

Hej
Jag har astma och fått omikron, behöver jag vara orolig?

Hej Elsa!