Vad är reumatism, och hur börjar det? – Dr Mikael förklarar

Vad är reumatism, och hur börjar det? – Dr Mikael förklarar

2022-10-13 | Allmän hälsa

1 miljon svenskar lider av olika former av reumatism, där en av de vanligaste är reumatoid artrit (RA) – även kallad ledgångsreumatism. Men hur börjar egentligen reumatism, och kan man bli frisk från det? I podden “Vårddjungeln” berättar Dr Mikael om vanliga symtom och hur man kan lindra sjukdomen.

person med reumatism ritar

Vad är reumatism?

Reumatism är ett samlingsnamn för ett 80-tal olika sjukdomar som påverkar hur du rör dig. De delar av kroppen som drabbas är leder, ledband, bindväv och/eller muskler.

“Kort och gott är reumatism ett kronisk inflammationstillstånd som kroppen inte kan hantera själv. Det är en så kallad autoimmun sjukdom –  alltså att kroppen attackerar sig själv. Den vanligaste formen av reumatism är den som kallas reumatoid artrit, eller ledgångsreumatism”, säger Dr Mikael.

Symtom för reumatism – hur börjar det?

Reumatism kan börja på olika sätt. Men det är vanligt att känna sig stel och öm när man rör på sig, och att man får värk i lederna på båda sidor av kroppen. Många blir också svullna om lederna, och vissa blir röda och varma på området. Det är dessutom vanligt att få något som kallas för reumatiska knutor. Knutorna uppstår i underhuden och beror vanligen på att blodkärlen i huden blir inflammerade, och kan ibland göra ont.

Dr Mikael vill understryka vikten av att alla kan ha olika besvär när det kommer till reumatism.

“Det är vanligt att man tänker ‘min kompis mamma fick sådana här bekymmer’, och så går man runt och väntar på att det ska vara likadant för en själv. Men vi alla har alla olika sätt att insjukna.”

Hur lindrar man reumatism?

Reumatism är en kronisk sjukdom, och går därför inte att bli frisk från. Däremot finns det en del som du kan göra på egen hand för att lindra besvären. Rörelseträning är en viktig faktor,  menar Dr Mikael.

“Håll rörelserna igång – det är viktigast för funktionen! Vi vet ju hur händer och fötter kan se ut för en som har reumatism – och det må vara som det är. Men att hålla uppe funktionen är det man vill satsa på. Det kan vara genom till exempel träning, fysioterapi eller sjukgymnastik.”

Få behandling av reumatism i tid

Om du misstänker reumatism, är det viktigt att du får hjälp i tid. På så sätt kan förloppet för insjuknandet begränsas, och du kan få rätt behandling för att minska besvären.

“Är det så att man har en misstanke om reumatism är läkemedelsbehandlingen så speciell att man ska till en specialist. Det är vårdcentralens ansvar att säga ‘jag tror det här är reumatism – jag skickar dig vidare till en reumatolog’. Det är oerhört viktigt att komma till rätt instans”, säger Dr Mikael.

Källor:

1177