Allt om IBS – Doktor Mikael förklarar

Allt om IBS – Doktor Mikael förklarar

2022-10-05 | Mag- och tarm

IBS är en vanlig sjukdom världen över, och beror på besvär med överkänslig tarm. I veckans avsnitt av podcasten Vårddjungeln får vi lära oss mer om IBS av Doktor Mikael Sandström. Angelica Larsson, som är en av de drabbade, delar också med sig av sina egna erfarenheter och tips.

IBS – en av världens vanligaste sjukdomar

IBS, irritable bowel syndrome, är en av de vanligaste sjukdomarna i världen – över 900 miljoner människor lider av IBS, och i Sverige är cirka 10 procent av befolkningen drabbad. Sjukdomen beror på en ökad känslighet i tarmen, och det är ungefär lika många män och kvinnor som får IBS. Det är helt ofarligt men går inte att behandla, och IBS kan vara väldigt jobbigt för den som är drabbad.

IBS ger gaser och dålig mage

IBS debuterar vanligen någonstans mellan 10 och 40 års ålder. Symtomen är många och varierande, men det finns några vanliga att hålla utkik efter.

“Det typiska symtomet är uppblåsthet – att man känner sig “uppkörd” och gasig. Och att man har omväxlande hård och lös avföring”, berättar Doktor Mikael i podden Vårddjungeln.

Många saknar diagnos för IBS

IBS är lite av en uteslutningsdiagnos, vilket innebär att diagnosen ställs genom att utesluta andra sjukdomar. Men det finns några distinkta kriterier för att man ska kunna ställa diagnosen IBS, menar Doktor Mikael.

“Dessa kriterier är egentligen bara viktiga för läkare att veta, så jag går inte in på dem. Men besvären ska vara återkommande, och tarminnehållet varierande.”

Det finns givetvis människor som har dessa besvär, men ännu inte fått en diagnos ställd. Angelica Larsson är en av dem som misstänker att hon har IBS.

“Jag är i snurran för att få hjälp och reda ut exakt vad det är. […] Jag har alltid haft en känslig mage, och det ligger också i släkten. Så det är inte någon nyhet för mig egentligen om det är IBS, men jag har nog blundat för det i ganska många år. […] Om jag tänker tillbaka på alla år när man haft svullen mage, ont i magen och lite ki att gå på toaletten – det har varit tufft, tycker jag”, berättar Angelica.

Tips för dig med IBS

IBS går inte att behandla, men man kan förbättra eller minska symtomen genom vissa livsstilsförändringar, bland annat gällande kost och motion.

“Har man en känslig mage finns det ju några grundkoncept. Ät lite långsammare, tugga lite noggrannare, ta lite mindre portioner. Och gå ut och rör dig”, säger Doktor Mikael.

Tidigare har stress antagits vara en bakomliggande orsak till IBS, men idag tror man inte att det stämmer. Däremot kan en person med IBS få förvärrade symtom under stressiga perioder, menar Doktor Mikael.

Detta stämmer överens med Angelicas upplevelser av IBS och stress.

“Min IBS har gått i skov, och jag kan nog koppla det till perioder i livet där det varit mycket i det privata livet eller på jobbet – och då har det blivit värre”, berättar hon.

“Jag är vanligtvis ganska noga med vad jag käkar, men i tider av stress är jag inte noga och stoppar i mig vad som helst. Så det är min största utmaning tror jag. Och att få till regelbundna måltider.”

Vilken mat ska man undvika om man har IBS-mage?

Angelica berättar att det finns saker man kan försöka undvika när det kommer till kosten.

“Det kanske ser olika ut för alla personer, men jag tror att det finns vissa ingredienser eller saker som är triggande för de flesta. Typ lök, bönor, linser, kikärtor, för kryddad mat. Vissa såna grejer. […] Det finns listor med exempel som man kan googla fram, och de sakerna har jag ju försökt att ta bort under den här perioden. Och då har magen blivit mer stabil”.

Doktor Mikael berättar att det de senaste åren har tagits fram en kostbehandling som kallas “FODMAP”, vilket kort och gott innebär att man undviker kolhydrater som kan jäsa.

“Men det viktiga är att under kontrollerade former pröva ett födoämne i taget, och sedan köpa det resultatet som man själv upplever – inte vad någon annan tycker”, menar Doktor Mikael.

Här kan du lyssna på hela poddavsnittet om IBS!

Läs mer om IBS och vilken hjälp som finns att få!

Publicerad: 5 oktober 2022 kl 15:03
Uppdaterad: 5 oktober 2022 kl 15:03