Apkoppor – Dr Mikael berättar mer

Apkoppor – Dr Mikael berättar mer

2022-09-15 | Allmän hälsa

Nu under sommaren har media rapporterat flitigt om apkoppor och fallen runt om i världen har ökat kraftigt under den senaste tiden. Men vad är apkoppor (monkeypox) egentligen? Vilka symptom är viktiga att känna till och vad ska man göra om man blivit smittad? Dessa frågor besvaras av vår husläkare Dr Mikael.

Dr Mikael svarar på vanliga frågor om apkoppor

Antalet fall av apkoppor har ökat drastiskt under året, och i september 2022 har 100-150 fall bekräftats i Sverige. I vår podcast “Vårddjungeln” ger Dr Mikael svar på vanliga frågor om viruset.

Vad är apkoppor?

“Apkoppor är ett slags zoonos, det vill säga en djursjukdom som smittas till människor i speciella fall. Apkoppor tillhör samma virusfamilj som smittkoppor men har inte alls samma sjukdomspanorama eller samma virulens” förklara Dr Mikael.
Vill du lära dig mer om apkoppor? Då kan du läsa vår guide om apkoppor som du hittar här!

“Apkoppor har en influensaliknande karaktär”

På frågan vad som händer i kroppen när man smittas av apkoppor svarar Dr Mikael såhär “Det är en kontaktsmitta eller droppsmitta till skillnad från covid-viruset som smittar i luften på ett helt annat sätt”. Han lyfter även fram att den gruppen som är mest överrepresenterad är män som har samlag med män. När man insjuknar i apkoppor förklarar Dr Mikael att man kan få utslag som gör ont samt svullna lymfkörtlar. Men apkoppor har även en influensaliknande karaktär beskriver han vidare. En del får väldigt milda symptom däremot och har därför inte ens märkt av den. Andra kan uppleva symptom som:

• En allmän sjukdomskänsla och trötthet
  • Svullna lymfkörtlar
  • Koppor, blåsor (uppkommer oftast runt området man blev smittad på, men kan förekomma överallt på kroppen)
  • Blåsor/sår i ansiktet oftast runt munnen
  • Svårigheter att äta samt dricka på grund av blåsor/ sår som kliar och gör ont
  • Problem med avföring, samt även svårigheter att kissa
  • Ont i huvudet samt musklerna
  • En tyngdkänsla i nedre delen av magen samt i bäckenet
  • Halsont och hosta

Smittkoppsvaccin som medicin

I dagsläget finns ingen medicin mot apkoppor. Däremot bedömer man att vaccin mot smittkoppor kan fungera som en slags medicin ifall man har blivit smittad. “Man kan vaccineras efter att man har blivit smittad. Man får då en lindrigare sjukdom. Men eftersom smittkoppor mer eller mindre är utdött så finns vaccinet i väldigt begränsad mängd” förklarar Dr Mikael. Därför ges vaccinet endast till dem som exponerats för viruset med andra ord dem som varit i kontakt med en smittad.

“Det är en smittskyddsfarlig sjukdom”

“Då tar man direkt kontakt med sjukvården. Det är en smittskyddsfarlig sjukdom så den ska därför smittspåras enligt lag” påpekar Dr Mikael. Det betyder att du måste tala om för sjukvården vilka personer du har varit i kontakt med under tiden du kan ha smittat.

Tror du att du kan ha blivit smittad? Då kan du ringa en vårdcentral – här hittar du en lista på vårdcentraler!

Vill du veta mer om apkoppor? Lyssna på Vårddjungeln!

Du har väl inte missat att lyssna på vårt avsnitt om apkoppor i vår podcast vårddjungeln med doktor Mikael? Du hittar avsnittet här.

Vårddjungeln är en podcast producerad av vården.se . Vill du lära dig mer? Se våra andra avsnitt här!

Källor:

1177